Analysera slitage i cylinderlopp

Diskussioner för erfaret folk
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Tjernell »

Jens, det va original block å kolvar utan nått finlir.

Ja testa på ni.. kravet är minst 500kh/liter så är ja nöjd med testet :hihi:
Botje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis sep 08, 2009 4:11 pm

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Botje »

Bra information om kolvar; temperaturfördelning, modeller, slitage.

https://www.fsb.unizg.hr/miv/MSUI/KonMo ... r-2012.pdf

(PDF download, 295 sidor)
1991 240 Turbo projekt M90H E85
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Oskar Johansson »

Länken funkar inte för mig
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Steve »

Oskar Johansson skrev:Länken funkar inte för mig
Joho :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Botje
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis sep 08, 2009 4:11 pm

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Botje »

Oskar Johansson skrev:Länken funkar inte för mig
Try Google: "mahle pistons vieweg pdf"

https://www.google.se/#q=%22mahle+pistons+vieweg+pdf%22

First result
Senast redigerad av Botje den fre okt 21, 2016 8:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
1991 240 Turbo projekt M90H E85
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Oskar Johansson »

Steve skrev:
Oskar Johansson skrev:Länken funkar inte för mig
Joho :)
:thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:Erland varför tror du det blir sådana skador? jag tror det är för dålig stabilitet för kolven i loppet? kan ju inte va bästa lösningen att öka spelet ännu mer då?

det måste ju finnas nån bättre lösning. fungerar ju helt klart på ett v8 block men man har ju oftast 8-10mm cylinderväggar där sen ganska låga cylinder tryck så då går det nog bra men på en volvo med 4mm cylinderväggar + 400nm/litern så går det dåligt ganska fort.

undra hur många hk en sån låg friktions race kolv ger? kan ju inte va så låg friktion då kolven nöter på cylindern tycker jag?

har nån mätt hur mycket slitage det är i ett block som ser ut så där?

ska mäta på mitt gamla B18 block som ligger här då jag har tid.

intressant ämne iallafall :thumbright:

mvh jens
Kolla på många B230 som man river så har de såna kolvskador.
Bygger man en VOC eller nåt annat med standard kolvar kör man minst 5 hundradelar i spel jämfört med 3,5 hundradelar original.
Då uppkommer aldrig såna skador så länge kylningen fungerar.
Skadorna uppkommer av att kolven utvidgar sig och det blir för trångt i loppet.
Piston scuffing kallas det på Engelska.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller med om att det är väl trångt på en sån standard kolv. står för övrigt i R sport katalogen redan på -70 talet att 0.05mm istället för 2-3 hundrigar som det är standard.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kulan »

Men går det inte köpa en kolv till en turbomotor som ser ut precis som en std kolv, men förberedda med kolvringar för mycket varv och att kolven ä gjord i ett exlusivare material så den håller för mer nm och mer varv i sig själv?? :-)
Dvs stabiliteten i loppet från originalet, och med vinningarna med racekolvens i ett?? Borde inte det gå??

Sen, sugmotor
Finns det nå kolvar till b230 som funkar bättre än std kolvar?? Isf vad är det som gör att sugkolvarna fungerar bättre?? T.ex i grupph bilarna ä väl ingen skillnad mellan en sån å en riktigt byggd turbomotor förutom motoreffekten??

Mvh kulan
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar