Analysera slitage i cylinderlopp

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kadett4wd »

just denna torka så hjälper det med lite olja i soppan.
Blir otrolig skillnad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av p.hedman »

Skulle man då använda 2T olja som till mopparna så man slipper sotbildning runt ringarna?
Har sett flera moppar som dom slagit i motor olja i stället för 2T olja då dom sot skurit.

/ Peter
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kadett4wd »

ja rätt olja gör ren överallt är min erfarenhet.
såg ut som en mettiskörd maskin tammejfan, inte sot nåntans.

Eller ja... i avgaskanalerna förstås och på avgasventilerna ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag såg i går då jag mekade lite i vår b230 test motor som är en oborrad och ej honad motor med volvo kolvar som gått 300 pull minst i dynon upp till 2.75bars ladd med e85 att den inte har några repor eller konstig yta trots mycket hårt och långt liv.

vet inte hur jag kan förklara detta men på min B18 med lite större kolvspel och "modärnare kortare kolvar" så syns det tydligt liknade skador som på första bilden än fast jag ändå bara har 0.06mm kolspel i den och den har gått mycket mindre.

vi får se hur långt original gjut kolvarna håller hos oss och hos tommy luhr.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Robert Markström »

Jag har noterat samma sak jens. Min förra bottendel med FK kolvar såg superfin ut efter flera tusen mil med 600nm++.
Min nya botten med Wisecokolvar & 8/100 spel har såna där tryckrepor efter 500mil.,. Std kolvarna verkar ligga stadigare & belasta
jämnare än wiseco.

Det ska väl ända gå att få en smidd eftermarknads kolv att fungera lika bra som en std, vad är vitsen med dom annars?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det är svårt att motivera " smidda race kolvar" då de gör motorn klenare i slutändan kanske rent utav? hoppas nån kolv expert kommer och förklarar vad som är "fel" på race kolvarna så vi lär oss. det kanske är blocken igentligen som är "fel" men det hjälper inte de med problemen det gäller att ta fram en kolv som fungerar till denna motor typ!


jag har lite idéer men vet ej om jag ska lägga fram de här lite känsligt ämne då jag inte vill förstöra för de som säljer kolvar heller. ska ta fram egna i vinter som det ser ut nu. men kommer bara att finnas i ett par olika utföranden en som ersätter en standard B230 kolv plan sen en till 2150RC kanske.

mvh jens
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Robert Markström »

Jag hade ju gärna köpt en kolv som ser ut som en std kolv med full cirkel under bult & samma höjd. eller varför inte ännu lite högre
kolv? B234F har lite högre kolvar än B230. Sure, den blir lite tyngre säkert men hellre det än behöva bygga ny botten efter 1000mil
pga slitna, slammrande kolvar. I värsta fall knäcker man ju blocket, det finns det ju gott om exempel på :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Erland Cox »

Så som cylindern på första bilden brukar det se ut.
Jag tycker att det låter som ni har fått skärningsskador p.g.a. för lite spel, det ni skrev ovan på denna sidan.
Jag har en lustgasmotor med 4.53" i borr, den började med 0,23mm i spel och det har blivit lite mer på 22 år.
Inga konstiga repor i den inte och den gör ändå 8.10 utan gas i 1275 kg bil.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland varför tror du det blir sådana skador? jag tror det är för dålig stabilitet för kolven i loppet? kan ju inte va bästa lösningen att öka spelet ännu mer då?

det måste ju finnas nån bättre lösning. fungerar ju helt klart på ett v8 block men man har ju oftast 8-10mm cylinderväggar där sen ganska låga cylinder tryck så då går det nog bra men på en volvo med 4mm cylinderväggar + 400nm/litern så går det dåligt ganska fort.

undra hur många hk en sån låg friktions race kolv ger? kan ju inte va så låg friktion då kolven nöter på cylindern tycker jag?

har nån mätt hur mycket slitage det är i ett block som ser ut så där?

ska mäta på mitt gamla B18 block som ligger här då jag har tid.

intressant ämne iallafall :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Robert Markström »

Min gamla bottendel var ett B230FT block från 92- utan oljesprut. Fabriksrenoverad på volvo, borrad 96.60. Efter det körd ca 5.000mil innan
jag lade vantarna på den & svarvade ur gropen & fick gjort ventilurtag i kolvarna. Lätt honing & nya ringar med kolvspelet som var. Säg 4/100 kanske.
Som sagt ingen synlig punktbelastning som jag nu ser rätt omgående med Wiseco kolvarna. Åkt mer med gamla blocket & samma vridmoment.
Skillnaden nu är vassare kammar = mer pulver på varv då gamla toppen inte orkade andas lika bra på varv med Std insug & kammar.

Jag har gått så långt att jag funderat på gå tillbaka till gamla bottendelen. varvar bara 7000 så ringtjockleken är ju inte ett stort problem.

& lyckas Jens eller tommy klämma 700nm++ med std kolvar så why not? :)
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av p.hedman »

Här är en till film som kan vara intressant .
http://www.youtube.com/watch?v=aCr9iltAx2w
/ Peter
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Tjernell »

Är någon villig att betala det som går sönder kan vi prova att stoppa i original kolvar i våran och bromsa :lakrits:

Edit: Jag har sett exakt lika slitage med std kolvar med
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Så som cylindern på första bilden brukar det se ut.
Jag tycker att det låter som ni har fått skärningsskador p.g.a. för lite spel, det ni skrev ovan på denna sidan.
Jag har en lustgasmotor med 4.53" i borr, den började med 0,23mm i spel och det har blivit lite mer på 22 år.
Inga konstiga repor i den inte och den gör ändå 8.10 utan gas i 1275 kg bil.

Erland

Testa kör den på E85 vetja.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tjernell mins du vad va det för kolvspel på motorn som såg likadan ut i loppen? ibland försöker folk hona bort vändkanter och då blir ofta kolvspelet lika stort eller större än på race kolvar.

sen det är nog bättre jag eller tommy testar gränserna på orginal kolvarna som har motorer som går att offra utan tårar :lol:
Skriv svar