Analysera slitage i cylinderlopp
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
just denna torka så hjälper det med lite olja i soppan.
Blir otrolig skillnad.
Blir otrolig skillnad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Skulle man då använda 2T olja som till mopparna så man slipper sotbildning runt ringarna?
Har sett flera moppar som dom slagit i motor olja i stället för 2T olja då dom sot skurit.
/ Peter
Har sett flera moppar som dom slagit i motor olja i stället för 2T olja då dom sot skurit.
/ Peter
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
ja rätt olja gör ren överallt är min erfarenhet.
såg ut som en mettiskörd maskin tammejfan, inte sot nåntans.
Eller ja... i avgaskanalerna förstås och på avgasventilerna
såg ut som en mettiskörd maskin tammejfan, inte sot nåntans.
Eller ja... i avgaskanalerna förstås och på avgasventilerna
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
jag såg i går då jag mekade lite i vår b230 test motor som är en oborrad och ej honad motor med volvo kolvar som gått 300 pull minst i dynon upp till 2.75bars ladd med e85 att den inte har några repor eller konstig yta trots mycket hårt och långt liv.
vet inte hur jag kan förklara detta men på min B18 med lite större kolvspel och "modärnare kortare kolvar" så syns det tydligt liknade skador som på första bilden än fast jag ändå bara har 0.06mm kolspel i den och den har gått mycket mindre.
vi får se hur långt original gjut kolvarna håller hos oss och hos tommy luhr.
vet inte hur jag kan förklara detta men på min B18 med lite större kolvspel och "modärnare kortare kolvar" så syns det tydligt liknade skador som på första bilden än fast jag ändå bara har 0.06mm kolspel i den och den har gått mycket mindre.
vi får se hur långt original gjut kolvarna håller hos oss och hos tommy luhr.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Jag har noterat samma sak jens. Min förra bottendel med FK kolvar såg superfin ut efter flera tusen mil med 600nm++.
Min nya botten med Wisecokolvar & 8/100 spel har såna där tryckrepor efter 500mil.,. Std kolvarna verkar ligga stadigare & belasta
jämnare än wiseco.
Det ska väl ända gå att få en smidd eftermarknads kolv att fungera lika bra som en std, vad är vitsen med dom annars?
Min nya botten med Wisecokolvar & 8/100 spel har såna där tryckrepor efter 500mil.,. Std kolvarna verkar ligga stadigare & belasta
jämnare än wiseco.
Det ska väl ända gå att få en smidd eftermarknads kolv att fungera lika bra som en std, vad är vitsen med dom annars?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
ja det är svårt att motivera " smidda race kolvar" då de gör motorn klenare i slutändan kanske rent utav? hoppas nån kolv expert kommer och förklarar vad som är "fel" på race kolvarna så vi lär oss. det kanske är blocken igentligen som är "fel" men det hjälper inte de med problemen det gäller att ta fram en kolv som fungerar till denna motor typ!
jag har lite idéer men vet ej om jag ska lägga fram de här lite känsligt ämne då jag inte vill förstöra för de som säljer kolvar heller. ska ta fram egna i vinter som det ser ut nu. men kommer bara att finnas i ett par olika utföranden en som ersätter en standard B230 kolv plan sen en till 2150RC kanske.
mvh jens
jag har lite idéer men vet ej om jag ska lägga fram de här lite känsligt ämne då jag inte vill förstöra för de som säljer kolvar heller. ska ta fram egna i vinter som det ser ut nu. men kommer bara att finnas i ett par olika utföranden en som ersätter en standard B230 kolv plan sen en till 2150RC kanske.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Jag hade ju gärna köpt en kolv som ser ut som en std kolv med full cirkel under bult & samma höjd. eller varför inte ännu lite högre
kolv? B234F har lite högre kolvar än B230. Sure, den blir lite tyngre säkert men hellre det än behöva bygga ny botten efter 1000mil
pga slitna, slammrande kolvar. I värsta fall knäcker man ju blocket, det finns det ju gott om exempel på
kolv? B234F har lite högre kolvar än B230. Sure, den blir lite tyngre säkert men hellre det än behöva bygga ny botten efter 1000mil
pga slitna, slammrande kolvar. I värsta fall knäcker man ju blocket, det finns det ju gott om exempel på
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
lite tips på kolv skador https://www.youtube.com/watch?v=6uK7i4NHuEA
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Så som cylindern på första bilden brukar det se ut.
Jag tycker att det låter som ni har fått skärningsskador p.g.a. för lite spel, det ni skrev ovan på denna sidan.
Jag har en lustgasmotor med 4.53" i borr, den började med 0,23mm i spel och det har blivit lite mer på 22 år.
Inga konstiga repor i den inte och den gör ändå 8.10 utan gas i 1275 kg bil.
Erland
Jag tycker att det låter som ni har fått skärningsskador p.g.a. för lite spel, det ni skrev ovan på denna sidan.
Jag har en lustgasmotor med 4.53" i borr, den började med 0,23mm i spel och det har blivit lite mer på 22 år.
Inga konstiga repor i den inte och den gör ändå 8.10 utan gas i 1275 kg bil.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Erland varför tror du det blir sådana skador? jag tror det är för dålig stabilitet för kolven i loppet? kan ju inte va bästa lösningen att öka spelet ännu mer då?
det måste ju finnas nån bättre lösning. fungerar ju helt klart på ett v8 block men man har ju oftast 8-10mm cylinderväggar där sen ganska låga cylinder tryck så då går det nog bra men på en volvo med 4mm cylinderväggar + 400nm/litern så går det dåligt ganska fort.
undra hur många hk en sån låg friktions race kolv ger? kan ju inte va så låg friktion då kolven nöter på cylindern tycker jag?
har nån mätt hur mycket slitage det är i ett block som ser ut så där?
ska mäta på mitt gamla B18 block som ligger här då jag har tid.
intressant ämne iallafall
mvh jens
det måste ju finnas nån bättre lösning. fungerar ju helt klart på ett v8 block men man har ju oftast 8-10mm cylinderväggar där sen ganska låga cylinder tryck så då går det nog bra men på en volvo med 4mm cylinderväggar + 400nm/litern så går det dåligt ganska fort.
undra hur många hk en sån låg friktions race kolv ger? kan ju inte va så låg friktion då kolven nöter på cylindern tycker jag?
har nån mätt hur mycket slitage det är i ett block som ser ut så där?
ska mäta på mitt gamla B18 block som ligger här då jag har tid.
intressant ämne iallafall
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Min gamla bottendel var ett B230FT block från 92- utan oljesprut. Fabriksrenoverad på volvo, borrad 96.60. Efter det körd ca 5.000mil innan
jag lade vantarna på den & svarvade ur gropen & fick gjort ventilurtag i kolvarna. Lätt honing & nya ringar med kolvspelet som var. Säg 4/100 kanske.
Som sagt ingen synlig punktbelastning som jag nu ser rätt omgående med Wiseco kolvarna. Åkt mer med gamla blocket & samma vridmoment.
Skillnaden nu är vassare kammar = mer pulver på varv då gamla toppen inte orkade andas lika bra på varv med Std insug & kammar.
Jag har gått så långt att jag funderat på gå tillbaka till gamla bottendelen. varvar bara 7000 så ringtjockleken är ju inte ett stort problem.
& lyckas Jens eller tommy klämma 700nm++ med std kolvar så why not?
jag lade vantarna på den & svarvade ur gropen & fick gjort ventilurtag i kolvarna. Lätt honing & nya ringar med kolvspelet som var. Säg 4/100 kanske.
Som sagt ingen synlig punktbelastning som jag nu ser rätt omgående med Wiseco kolvarna. Åkt mer med gamla blocket & samma vridmoment.
Skillnaden nu är vassare kammar = mer pulver på varv då gamla toppen inte orkade andas lika bra på varv med Std insug & kammar.
Jag har gått så långt att jag funderat på gå tillbaka till gamla bottendelen. varvar bara 7000 så ringtjockleken är ju inte ett stort problem.
& lyckas Jens eller tommy klämma 700nm++ med std kolvar så why not?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Är någon villig att betala det som går sönder kan vi prova att stoppa i original kolvar i våran och bromsa
Edit: Jag har sett exakt lika slitage med std kolvar med
Edit: Jag har sett exakt lika slitage med std kolvar med
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Erland Cox skrev:Så som cylindern på första bilden brukar det se ut.
Jag tycker att det låter som ni har fått skärningsskador p.g.a. för lite spel, det ni skrev ovan på denna sidan.
Jag har en lustgasmotor med 4.53" i borr, den började med 0,23mm i spel och det har blivit lite mer på 22 år.
Inga konstiga repor i den inte och den gör ändå 8.10 utan gas i 1275 kg bil.
Erland
Testa kör den på E85 vetja.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Tjernell mins du vad va det för kolvspel på motorn som såg likadan ut i loppen? ibland försöker folk hona bort vändkanter och då blir ofta kolvspelet lika stort eller större än på race kolvar.
sen det är nog bättre jag eller tommy testar gränserna på orginal kolvarna som har motorer som går att offra utan tårar
sen det är nog bättre jag eller tommy testar gränserna på orginal kolvarna som har motorer som går att offra utan tårar
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/