Cylindertryck

Diskussioner för erfaret folk
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Cylindertryck

Inlägg av OttoB »

Cylindertryck är högst 250 bar på produktiondieselmotorer. Vi hade en testmotor med maxtryck 300 bar. Världsrekord :hey:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cylindertryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan jämföras med en bensin sugmotor som har 70-100bar max :)

hur tjocka cylinder väggar har en modärn lastbils motor och vad är de gjorda av? hur tätar det mellan topp och block? hur många bultar?

:thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cylindertryck

Inlägg av Steve »

På FH16-750 är det 38st M18-bultar

Bild
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cylindertryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

ursäkta min okunskap är det en rak sexa?

vilken borr och slag är det? (tänkte försöka skala ned det och se vad det blir med mindre borr).

kolvbultarna såg fina ut :twisted:

stål kolvar?

intresant att få veta mer om dessa 250-300bars motorerna för oss amatörer som försöker få E85- metanol volvos att hålla ihop på liknade tryck (går inte så bra hittills :lol:

mvh jens
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Cylindertryck

Inlägg av Kjelle »

Läste om detta i en artikel i Trailer om introduktionen av en ny Scania, det var en motortekniker som beskrev utvecklingen från typ 130 bar upp till de tryck som gäller i dag.Med den teknik som finns borde det väl gå att hålla maxtryck och medeltryck nära varandra? Dessa motorer är ju ganska lågvarviga så det är ju rätt gott om tid att reglera insprutningen. Klarade man redan för vadå 7 år sedan, av att mäta cylindertryck och reglera 8 ggr per förbränningscykel i en GM(opel)diesel för att hålla ordning på trycken borde det väl vara en "baggis" nuförtiden? Otto B kan säkert förklara på ett bra sätt för oss noviser;-) Motorn det gällde var en trettonliters sexa på 540isch hk och kring 3000nm i vrid från 1000r/m och uppåt.
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Cylindertryck

Inlägg av Kjelle »

Volvo Fh 16 rak sexa slag 165 borr 144. Vet inte vilka kolvar den har. Såg att det var stål i Scanian vid ett studiebesök i våras. Våta foder centrifugalgjutna i järn förvånansvärt lite tjocka...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cylindertryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

man kan säga att det är 8st M18 bultar runt var cylinder där vi har 4st M12 :shock:


Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cylindertryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

144 mm borr x0.6= 86mm som min B18.

M18 x 0.6= 10.8mm det är ungefär som b18 har standard , jag har monterat M12 men diesel motorn har dubbelt så många bultar! kanske inte så konstigt att det läcker i packningarna då man laddar på? sen då man försöker dra mer än vad man borde blir både cylindrarna ovala och deck plan tappar säkert formen med...... mycket bättre med flera bultar :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cylindertryck

Inlägg av Steve »

Du får jämföra med en lastbilsmotor från -61 istället :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cylindertryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright: jo men vill hellre jämföra mot de bästa i dag då jag har lika mycket tryck i burkarna eller mer mest troligt?
ChristerJ
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jul 16, 2016 9:48 pm

Re: Cylindertryck

Inlägg av ChristerJ »

Jens.
Givarna håller väldigt länge om du inte kör in i pre ignition eller dylikt.
Topptrycket på en SI motor beror på många olika faktorer och kan variera väldigt
sfa tändläge, förbränningsrumsdesign, gasrörelse osv.
Jag skulle gissa att din motor inte kommer över 200 bar om du inte är helt vild med tändlägen
osv
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cylindertryck

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror jag ligger på mellan 19-20 grader där jag kör (7000-9000rpm) där vid 3 bar. ligger vid 0.80 eller just under. har ganska långt mellan kolv och topp ca 2.5mm på denna motor.

om man kollar på ecotec motorer och supran så kör de 4 bultar per cylinder ändå med framgång så det ska gå att få fungera. de har ofta 1/2 pinbult dragen ca 120nm med nån koppar packning och stål tråd. måste forska mer om detta :thumbright:

på nästa B18 så skiter jag i viken kompa jag får jag ska inte plana nå mer än rikt planing på både block och topp!
Devilbizz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jul 22, 2015 4:23 pm

Re: Cylindertryck

Inlägg av Devilbizz »

Tips;
Studer pakninger på flenser som blir brukt offshore.
Se på hvordan ringjoints pakningen ligger i sporet sitt. Hvor går kreftene henn.
Så kanske du revurderer hvordan du skal frese sporet for pianotråd. Og kanskje hvordan tråden skal se ut. Kanskje du også får vestpack til å lage ringer for deg. Så du slipper skjøt.

Og så tenk på hvor langt spenn du har på boltene dine. Fra mutter til gjengeparti.
Hva materialkvalitet har du, hvordan utvidelses koffisigent har stålet i bolt vs stålet i toppen.
Vil det strekke seg forskjellig. Om det ikke er plass til større bolter, tenk nytt.
River du bolter? Eller strekker de seg bare.
Skriv svar