Tvärspolning B230

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av dundersmurfen »

Jag sponsrar gärna med tid i bänken om du orkar åka en bit! Dynokörning och motorsnack är alltid kul :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Tjernell »

anglia-61 skrev:Rickard kör E85.
Å fan, mitt fel. Jag va helt säker på att det va mettis :doh:
Jag ser ingen anledning varför det inte skulle funka på 8V
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kim Norgren »

dundersmurfen skrev:Jag sponsrar gärna med tid i bänken om du orkar åka en bit! Dynokörning och motorsnack är alltid kul :)
Om det var riktat till mig så tackar jag ödmjukast för ditt erbjudande! Ska ha det i åtanke när det börjar närma sig, tusen tack :thumbright:



Låter bra Tjernell! Tänkte mest om 8v toppen har mycket sämre flöde/kylfunktion än 16v toppen.
Kanske får bli en variant av din lösning då med 4st nipplar in på avgassidan och 2st nipplar på insugssidan vid 2an och 4ans cylinder. Eller fanns det någon speciell orsak till att du monterade 5st inlopp för vattnet på avgassidan?
Sen ta ut vattnet i bakkant av toppen och även vid 2an och 4ans cylinder och så klart genom termostathuset som det flödar ut ur original (precis som du gjort).




Måste bara kolla här vad ni tycker om dessa lösningar innan jag bestämmer mig...

Så här ser funktionen ut på min kompis motor, dock är det som sagt en 16v topp på den om det nu har någon betydelse (betongfyllt block med ca 20mm vatten kvar längst upp i blocket).
Vänt flöde med 4st munstycken i toppen där vattnet kommer in och sedan 4st munstycken i blocket på avgassidan där vattnet kommer ut.
Separat expansionskärl som är påkopplat vid elpumpen och en mindre slang för retur till kärlet (typ en skvallerstråle så man ser att det cirkulerar)

Bild




Min fråga är då om ni tror att det skulle fungera att kopiera den lösningen bortsett från att mitt expansionskärl redan är inbyggt i kylaren så den delen skiljer sig i så fall.
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av dundersmurfen »

Ja absolut, det är kul att sponsra speciella å coola byggen. Speciellt dom som är byggda i "sävarandan" ;)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Oskar Johansson »

Bör man köra såhär på en tex drifting motor med?
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kim Norgren »

dundersmurfen skrev:Ja absolut, det är kul att sponsra speciella å coola byggen. Speciellt dom som är byggda i "sävarandan" ;)
:thumbright:
Oskar Johansson skrev:Bör man köra såhär på en tex drifting motor med?
Jag är kanske inte rätt person att svara egentligen men jag hade kört utan så länge det fungerar. Ligger tempen hyfsat stabilt/skapligt lågt så hade i alla fall jag kört utan!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kim Norgren »

Ingen som har någon åsikt om det här alternativet??



Så här ser funktionen ut på min kompis motor, dock är det som sagt en 16v topp på den om det nu har någon betydelse (betongfyllt block med ca 20mm vatten kvar längst upp i blocket).
Vänt flöde med 4st munstycken i toppen där vattnet kommer in och sedan 4st munstycken i blocket på avgassidan där vattnet kommer ut.
Separat expansionskärl som är påkopplat vid elpumpen och en mindre slang för retur till kärlet (typ en skvallerstråle så man ser att det cirkulerar)

Bild




Min fråga är då om ni tror att det skulle fungera att kopiera den lösningen bortsett från att mitt expansionskärl redan är inbyggt i kylaren så den delen skiljer sig.
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:29 am, redigerad totalt 1 gånger.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Thunderbo1t »

Tvärs om vore väl bättre, alltså in i toppen och ut i blocket?!?
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av Kim Norgren »

Big Al skrev:Prova trycka in på 4 ställen på avgassidan på blocket och ta ut 4st på avgassidan på toppen. Det tror jag mest på.

Edit: om motorn är rakställd dvs
Tack för ditt svar! Jo motorn är rakställd
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: Tvärspolning B230

Inlägg av mekluuba »

Kul bygge.

Expansionskärlet vill man helst ha precis innan pumpen för att se till att ingen luft kommer in. Om du vänder flödet så får du se till att hitta en kylare med nedre anslutningen på högersidan så att du inte suger luft från toppen av kylaren.
Skriv svar