Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 16, 2017 10:42 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: fre okt 28, 2016 1:29 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 973
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag sponsrar gärna med tid i bänken om du orkar åka en bit! Dynokörning och motorsnack är alltid kul :)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl, awd bänk 1000whp


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: fre okt 28, 2016 7:37 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1072
Ort: Hofors
anglia-61 skrev:
Rickard kör E85.


Å fan, mitt fel. Jag va helt säker på att det va mettis :doh:
Jag ser ingen anledning varför det inte skulle funka på 8V

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: fre okt 28, 2016 1:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
dundersmurfen skrev:
Jag sponsrar gärna med tid i bänken om du orkar åka en bit! Dynokörning och motorsnack är alltid kul :)
Om det var riktat till mig så tackar jag ödmjukast för ditt erbjudande! Ska ha det i åtanke när det börjar närma sig, tusen tack :thumbright:



Låter bra Tjernell! Tänkte mest om 8v toppen har mycket sämre flöde/kylfunktion än 16v toppen.
Kanske får bli en variant av din lösning då med 4st nipplar in på avgassidan och 2st nipplar på insugssidan vid 2an och 4ans cylinder. Eller fanns det någon speciell orsak till att du monterade 5st inlopp för vattnet på avgassidan?
Sen ta ut vattnet i bakkant av toppen och även vid 2an och 4ans cylinder och så klart genom termostathuset som det flödar ut ur original (precis som du gjort).




Måste bara kolla här vad ni tycker om dessa lösningar innan jag bestämmer mig...

Så här ser funktionen ut på min kompis motor, dock är det som sagt en 16v topp på den om det nu har någon betydelse (betongfyllt block med ca 20mm vatten kvar längst upp i blocket).
Vänt flöde med 4st munstycken i toppen där vattnet kommer in och sedan 4st munstycken i blocket på avgassidan där vattnet kommer ut.
Separat expansionskärl som är påkopplat vid elpumpen och en mindre slang för retur till kärlet (typ en skvallerstråle så man ser att det cirkulerar)

Bild




Min fråga är då om ni tror att det skulle fungera att kopiera den lösningen bortsett från att mitt expansionskärl redan är inbyggt i kylaren så den delen skiljer sig i så fall.
Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: lör okt 29, 2016 7:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 973
Ort: BjörnL Uddevalla
Ja absolut, det är kul att sponsra speciella å coola byggen. Speciellt dom som är byggda i "sävarandan" ;)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl, awd bänk 1000whp


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: lör okt 29, 2016 7:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 387
Ort: Växjö
Bör man köra såhär på en tex drifting motor med?

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: ons nov 02, 2016 9:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
dundersmurfen skrev:
Ja absolut, det är kul att sponsra speciella å coola byggen. Speciellt dom som är byggda i "sävarandan" ;)


:thumbright:

Oskar Johansson skrev:
Bör man köra såhär på en tex drifting motor med?


Jag är kanske inte rätt person att svara egentligen men jag hade kört utan så länge det fungerar. Ligger tempen hyfsat stabilt/skapligt lågt så hade i alla fall jag kört utan!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: ons nov 02, 2016 9:12 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Ingen som har någon åsikt om det här alternativet??



Så här ser funktionen ut på min kompis motor, dock är det som sagt en 16v topp på den om det nu har någon betydelse (betongfyllt block med ca 20mm vatten kvar längst upp i blocket).
Vänt flöde med 4st munstycken i toppen där vattnet kommer in och sedan 4st munstycken i blocket på avgassidan där vattnet kommer ut.
Separat expansionskärl som är påkopplat vid elpumpen och en mindre slang för retur till kärlet (typ en skvallerstråle så man ser att det cirkulerar)

Bild




Min fråga är då om ni tror att det skulle fungera att kopiera den lösningen bortsett från att mitt expansionskärl redan är inbyggt i kylaren så den delen skiljer sig.
Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: ons nov 02, 2016 2:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1445
Ort: Skelleftehamn
Prova trycka in på 4 ställen på avgassidan på blocket och ta ut 4st på avgassidan på toppen. Det tror jag mest på.

Edit: om motorn är rakställd dvs

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: ons nov 02, 2016 3:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 495
Ort: Ljusdal
Tvärs om vore väl bättre, alltså in i toppen och ut i blocket?!?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: fre nov 04, 2016 9:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Big Al skrev:
Prova trycka in på 4 ställen på avgassidan på blocket och ta ut 4st på avgassidan på toppen. Det tror jag mest på.

Edit: om motorn är rakställd dvs


Tack för ditt svar! Jo motorn är rakställd

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tvärspolning B230
InläggPostat: mån jan 30, 2017 4:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Inlägg: 168
Ort: Göteborg
Kul bygge.

Expansionskärlet vill man helst ha precis innan pumpen för att se till att ingen luft kommer in. Om du vänder flödet så får du se till att hitta en kylare med nedre anslutningen på högersidan så att du inte suger luft från toppen av kylaren.

_________________
Victor Hofmeijer
VW1600 TL -72 fastback med Volvosnurra


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010