Tvärspolning B230
Postat: tis okt 11, 2016 9:08 am
Jag kör B230 8v och funderar på att bygga tvärspolning av kylvattnet med elektrisk vattenpump så jag söker bilder och information på ett väl fungerande system för tvärspolning i en B230. Har varken tid eller råd att chansa så jag vill inte bygga någon ny oprövad lösning utan söker som sagt någon lösning som man vet fungerar bra!
Har letat runt både på nätet och i min bekantskapskrets utan att bli riktigt nöjd, alla kör ju 16v på sina B230 nu för tiden Kikade på en kompis PV med B230 16v och han kör 4st nipplar i toppen på insugsidan och 4st nipplar längst upp på sidan av blocket på avgassidan med betong upp till nipplarna (ca 20mm vatten längst upp i blocket+vatten i toppen) och det har fungerat bra för honom, inga fler spräckta block och stabil vattentemp och den har ändå gått många race och även körts lite på gatan. Men det är ju som sagt ingen 8v för annars hade jag kopierat den lösningen rakt av.
Hade helst haft alla nipplar i toppen men har upptäckt att det kan bli svårt att få dit nipplar på avgassidan på toppen så antar att jag får lov att montera nipplarna i blocket på avgassidan jag med i så fall?
Har ju spräckt block två år i rad nu så jag måste väl göra något för att förbättra det nya blocket så jag funderar på om man ska köra betong så högt det går och sedan tvärspolning eller om man ska nöja sig med endast tvärspolning för att öka vattenflödet och på så sätt få ner tempen på kylvattnet då min motor gått lite för varmt (motorn har inte kokat men onödigt nära gränsen).
Är som sagt intresserad av bilder och information gällande tvärspolning på främst 8v men även 16v är intressant (gärna både med och utan betong i blocket)
Även vilka elektrisk vattenpumpar ni kör med och vart man kan köpa dessa, eller kör alla med Davies Craig? I så fall vilket flöde ska man välja på den pumpen?
Vore mycket tacksam om någon vill dela med sig av sina fungerande lösningar gällande tvärspolning!
Har letat runt både på nätet och i min bekantskapskrets utan att bli riktigt nöjd, alla kör ju 16v på sina B230 nu för tiden Kikade på en kompis PV med B230 16v och han kör 4st nipplar i toppen på insugsidan och 4st nipplar längst upp på sidan av blocket på avgassidan med betong upp till nipplarna (ca 20mm vatten längst upp i blocket+vatten i toppen) och det har fungerat bra för honom, inga fler spräckta block och stabil vattentemp och den har ändå gått många race och även körts lite på gatan. Men det är ju som sagt ingen 8v för annars hade jag kopierat den lösningen rakt av.
Hade helst haft alla nipplar i toppen men har upptäckt att det kan bli svårt att få dit nipplar på avgassidan på toppen så antar att jag får lov att montera nipplarna i blocket på avgassidan jag med i så fall?
Har ju spräckt block två år i rad nu så jag måste väl göra något för att förbättra det nya blocket så jag funderar på om man ska köra betong så högt det går och sedan tvärspolning eller om man ska nöja sig med endast tvärspolning för att öka vattenflödet och på så sätt få ner tempen på kylvattnet då min motor gått lite för varmt (motorn har inte kokat men onödigt nära gränsen).
Är som sagt intresserad av bilder och information gällande tvärspolning på främst 8v men även 16v är intressant (gärna både med och utan betong i blocket)
Även vilka elektrisk vattenpumpar ni kör med och vart man kan köpa dessa, eller kör alla med Davies Craig? I så fall vilket flöde ska man välja på den pumpen?
Vore mycket tacksam om någon vill dela med sig av sina fungerande lösningar gällande tvärspolning!