Sida 2 av 2

Re: Tvärspolning B230

Postat: fre okt 28, 2016 1:29 am
av dundersmurfen
Jag sponsrar gärna med tid i bänken om du orkar åka en bit! Dynokörning och motorsnack är alltid kul :)

Re: Tvärspolning B230

Postat: fre okt 28, 2016 7:37 am
av Tjernell
anglia-61 skrev:Rickard kör E85.
Å fan, mitt fel. Jag va helt säker på att det va mettis :doh:
Jag ser ingen anledning varför det inte skulle funka på 8V

Re: Tvärspolning B230

Postat: fre okt 28, 2016 1:21 pm
av Kim Norgren
dundersmurfen skrev:Jag sponsrar gärna med tid i bänken om du orkar åka en bit! Dynokörning och motorsnack är alltid kul :)
Om det var riktat till mig så tackar jag ödmjukast för ditt erbjudande! Ska ha det i åtanke när det börjar närma sig, tusen tack :thumbright:



Låter bra Tjernell! Tänkte mest om 8v toppen har mycket sämre flöde/kylfunktion än 16v toppen.
Kanske får bli en variant av din lösning då med 4st nipplar in på avgassidan och 2st nipplar på insugssidan vid 2an och 4ans cylinder. Eller fanns det någon speciell orsak till att du monterade 5st inlopp för vattnet på avgassidan?
Sen ta ut vattnet i bakkant av toppen och även vid 2an och 4ans cylinder och så klart genom termostathuset som det flödar ut ur original (precis som du gjort).




Måste bara kolla här vad ni tycker om dessa lösningar innan jag bestämmer mig...

Så här ser funktionen ut på min kompis motor, dock är det som sagt en 16v topp på den om det nu har någon betydelse (betongfyllt block med ca 20mm vatten kvar längst upp i blocket).
Vänt flöde med 4st munstycken i toppen där vattnet kommer in och sedan 4st munstycken i blocket på avgassidan där vattnet kommer ut.
Separat expansionskärl som är påkopplat vid elpumpen och en mindre slang för retur till kärlet (typ en skvallerstråle så man ser att det cirkulerar)

Bild




Min fråga är då om ni tror att det skulle fungera att kopiera den lösningen bortsett från att mitt expansionskärl redan är inbyggt i kylaren så den delen skiljer sig i så fall.
Bild

Re: Tvärspolning B230

Postat: lör okt 29, 2016 7:17 pm
av dundersmurfen
Ja absolut, det är kul att sponsra speciella å coola byggen. Speciellt dom som är byggda i "sävarandan" ;)

Re: Tvärspolning B230

Postat: lör okt 29, 2016 7:40 pm
av Oskar Johansson
Bör man köra såhär på en tex drifting motor med?

Re: Tvärspolning B230

Postat: ons nov 02, 2016 9:07 am
av Kim Norgren
dundersmurfen skrev:Ja absolut, det är kul att sponsra speciella å coola byggen. Speciellt dom som är byggda i "sävarandan" ;)
:thumbright:
Oskar Johansson skrev:Bör man köra såhär på en tex drifting motor med?
Jag är kanske inte rätt person att svara egentligen men jag hade kört utan så länge det fungerar. Ligger tempen hyfsat stabilt/skapligt lågt så hade i alla fall jag kört utan!

Re: Tvärspolning B230

Postat: ons nov 02, 2016 9:12 am
av Kim Norgren
Ingen som har någon åsikt om det här alternativet??



Så här ser funktionen ut på min kompis motor, dock är det som sagt en 16v topp på den om det nu har någon betydelse (betongfyllt block med ca 20mm vatten kvar längst upp i blocket).
Vänt flöde med 4st munstycken i toppen där vattnet kommer in och sedan 4st munstycken i blocket på avgassidan där vattnet kommer ut.
Separat expansionskärl som är påkopplat vid elpumpen och en mindre slang för retur till kärlet (typ en skvallerstråle så man ser att det cirkulerar)

Bild




Min fråga är då om ni tror att det skulle fungera att kopiera den lösningen bortsett från att mitt expansionskärl redan är inbyggt i kylaren så den delen skiljer sig.
Bild

Postat: ons nov 02, 2016 2:03 pm
av Big Al
-

Re: Tvärspolning B230

Postat: ons nov 02, 2016 3:19 pm
av Thunderbo1t
Tvärs om vore väl bättre, alltså in i toppen och ut i blocket?!?

Re: Tvärspolning B230

Postat: fre nov 04, 2016 9:06 am
av Kim Norgren
Big Al skrev:Prova trycka in på 4 ställen på avgassidan på blocket och ta ut 4st på avgassidan på toppen. Det tror jag mest på.

Edit: om motorn är rakställd dvs
Tack för ditt svar! Jo motorn är rakställd

Re: Tvärspolning B230

Postat: mån jan 30, 2017 4:26 pm
av mekluuba
Kul bygge.

Expansionskärlet vill man helst ha precis innan pumpen för att se till att ingen luft kommer in. Om du vänder flödet så får du se till att hitta en kylare med nedre anslutningen på högersidan så att du inte suger luft från toppen av kylaren.