Sida 1 av 3

Motorkudde i polyuretan

Postat: tor okt 13, 2016 11:46 am
av troy240
Jag har tröttnat på att motorkudden under insuget går av.
Har börjat fundera på bättre lösning.
Som ett första prov har det tagits fram och provgjutits motorkuddar i polyuretan både 80A och 90A (A=hårdhets grad)
Nu ska jag ta vidare detta och funderat lite på.
Varför är inte skruvarna i mitten på motorkudden? På240
Vore det inte bättre att ha förskruvningar i centrum?
Har styr stiftet nån mer funktion än stoppa rotation vid åtdragning?

Tanken är att göra en motorkudde som passar både 240,740 och 940
Med så lite modifiering som möjligt.

//Dan

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: tor okt 13, 2016 1:55 pm
av Kadett4wd
Gör annars helt nya fästen och kör bakaxelbussningar.
funkar klockrent ;)

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: tor okt 13, 2016 2:44 pm
av troy240
Hur ser dom ut? varifrån?

Tanken var att ändvänd original motorfästen.

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: tor okt 13, 2016 3:01 pm
av Oskar Johansson

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: tor okt 13, 2016 6:57 pm
av hauge
funkar med PU, men det är inte det bästa materialet för den applikationen. PU deformeras/kryper en del under konstant belastning och kuddarna kommer att sätta sig. Det blir lite pest eller kolera...med hård PU så blir det som hockeypuck ..med mjuk PU så sätter det sig ordentligt med tiden

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: tor okt 13, 2016 7:10 pm
av Kadett4wd
Och normala volvokuddar, samt lika konstruktion baseras på att motorn med mediokert vrid ska vila på kuddarna.
Har man lite mer fjong i maskin lär man ha nåt som håller i maskin i alla riktningar.

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: tor okt 13, 2016 9:58 pm
av Matti johansson
Andersson Steel &speeding har färdiga fästen med bussningar. Dock lite väl stumma.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: fre okt 14, 2016 6:31 am
av troy240
Tror inte Polyuretan är så dåligt, det ändvänds precis på såna ställen där statisk med vibrerande laster förekommer.
Det ändvänds mellan elmotor och växellådor inom industrin som ett ex.(Rotexkoppling) Det säter sig inte om man jämför med det gummi som är i motorkuddar.
Ska klara från -30 till +80 graders, God beständighet mot vatten och resistens mot olja, bensin.
Polyuretan är ju det man ändvänder i typ alla eftermarknads bakaxelbussningar, Och där säter sig dom inte eller.
Fördelen är med att man kan bestämma hårdheten efter eget tycke. Dom jag har provat var på 80A o 90A kan håla med om att det blev lite hårt,
Men utan problem att byta till en med lägre hårdhet om så.

Frågan var mer riktad till förskruvningar på motorkudden, varför har man dom inte cc är det bättre?
För att förbättra den motorkudde som jag ska ta fram härnäst.

//Dan

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: mån okt 17, 2016 1:22 am
av Johan Lindberg
Varför inte gör momentstopp upptill istället? Det sämsta med lite mos och volvo motorfästen är väll placeringen? Dessutom vid montering.

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: mån okt 17, 2016 4:53 pm
av p.hedman
Jag håller med Kadett 4wd se länken hur dom gör med rally escorterna i England och kopiera det till din bil.
http://www.burtonpower.com/world-cup-cr ... mp178.html
http://www.burtonpower.com/engine-mount ... mp184.html
Håller för hårda tag kompletera även med en stötta på höger sida av motorn till inner skärmen om du vill.
/ Peter

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: tis okt 18, 2016 4:19 am
av Kadett4wd
Vill man krånga till det rejält så kan man köra mercedes motorkuddar.
AMG och mer motorstarka maskiner har en hydraulisk kudde med elektronisk broms.. den ni ;)
Mao, när motorn ger fullast så skickas en signal till motorkuddarna att strypa oljeflödet i dem, då hårdnar de.

Skämt åsido.

Volvos konstruktion är inte bra med såna där kuddar, största problemet är att de rycks isär vid vrid.
Och tyvärr tror jag polyuretan kommer bara flytta upp den gränsen marginellt.

Opel har sina motorkuddar på äldre bilar, de ser ut som 'v-block' men har en tunga ut genom en plåt som fångar upp stora rörelser.
De går att montera med enkla modden att borra nya hål bara i fästena du har.

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: tis okt 18, 2016 6:07 am
av Johan Lindberg
När dom sitter i princip under har du ju ingen hävarm att hålla emot, därav förslag till momentstopp upp till. Eller varför inte ett kombinerat fjädertornsstag med sånna där bakvagns bussningar i.

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: tis okt 18, 2016 7:04 pm
av Kirre
skall testa industri motorkudde från esska finns 2 modeller som kan funka, 75x25xm12 och 50x30xm10. Båda är ju förtunna mot original men med en hålsåg och lite plåt har man ju brickat ut den lite.
Jag valde att köra på den som är 75x25xm12 för att man får borra upp hålet till m12 då hålen ibland är allt annat än runda :lol:
Har även denna kudde som växellådskudde till bmw lådan, skall undersöka om de går att få dit en på den sida som har förskjutna bultar

https://www.esska.se/esska_se_s/Stoetda ... 11030.html

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: ons okt 19, 2016 5:40 pm
av Kirre
Det gick hur bra som helst att borra upp hålet för styrpinnarna och stoppa dit esskas raka kudde på insugssidan också.
Blev 2st brickor 1st på 4mm och en på 8mm, Då var det bara 1mm tunnare än originalkudden som förmodligen sjunker ihop mer än esskas.

Bild
Bild

Re: Motorkudde i polyuretan

Postat: sön okt 23, 2016 12:30 am
av aliwin
Håller de bättre än orginalkuddarna?