Rull kam VS flat tapet kam!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tänkte lägga upp lite mer info för intresserade vad som skiljer mellan en rull kam och en vanlig kam med stumma tryckare i morgon då jag ska mäta upp lite kamaxlar i min cam pro + mätare.

jag ska försöka visa med lite grafer också så blir det lättare att se vad och vart det skiljer.

nått speciellt vi ska zooma in?

vi kommer inte gå in på specefika märken och sånt mer tekniken bakom. kommer mäta i en Cheva SB men tekniken är väldigt lik i en B20 eller i en BB cheva mm.


mvh jens
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av JoBy »

Vilka kamtider som ger "samma" ventiltider.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Jens Gustavsson »

det kan vi försöka titta närmare på men jag måste veta vad det är för sorters kamaxlar vi jämför?

jag är inte så förtjust i hydral kamaxlar både med rulle eller utan så det är nog mest mekan kamaxlar det vi kommer mäta på då det är det jag har i lager.

det fins kamaxlar med olika angivna ventilspel, olika ramp typer mm så inte så lätt att få en helt 100% alltid gällande grund regel hur man räknar om men vi gör så gott vi kan :thumbright:

mvh jens
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Thunderbo1t »

Är det sant att små mekan kammar ger mer area än små rullmekankammar, och i så fall var går gränsen ungefär när det blir mer area med rullkam?
Kanske enkelt att räkna ut utan testning? Kanske helt ointressant?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av JoBy »

En flat tappet följer ju kamlobens högsta punkt och lyftaren måste vara så bred att kanten aldrig tar i kamloben.
Med roller ligger rullens centrum alltid vinkelrät ut från kontaktytan mellan kamlob och rulle.
Samma kamprofil ger alltså olika lyftarposition på ramperna för flat tappet och roller, men samma maxlyft.

Det blir mindre sidokrafter på lyftaren med flat tappet.
Rull-lyftaren har mycket mindre friktion mot kammen, kan rampa snabbare och därmed ha mer area under kurvan.

Bild

Bild
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra grund info där joby!

det går inte att räkna på va max hastighet på rullen är det beror oftast på om det är en street roller eller en mer aggressiv dragrace rull kam....

sen maximal ramp acc bruka va lägre med en rull kam än på en mekan kam så det blir kul att mäta upp lite olika kamaxlar sen i dag så man får se på riktigt.

mvh jens
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av J00r »

Vilken timing https://www.motortrendondemand.com/ kör just sin Engine masters show med detta tema. Kul.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag har sett det avsnittet och vart lite inspirerad så det är ingen slump haha. skulle lix mäta några cheva kamar också.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Jens Gustavsson »

I denna första bild ser man skillnaden på en csb dragrace rull kam med 274grader/0.05" och 0.433 nock lyft presenterat med 1.5 utväxling (blå). för att jämföra med nått känt så lägger jag upp en volvo OHC B230 8v 37mm tryckar kam med liknade duration med 16mm lyft (grön).

det man ser är lyft kurvorna, acc kurvorna och hastighets kurvorna.

som jag sa tidigare så kan man inte accilerera en rull kam så hårt men man kan få ganska bra hastighet (liknade en 37mm tryckar kam om man räknar på 1.5 utväxling)

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Jens Gustavsson »

och på frågan om dessa kamaxlar med liknade duration vid 0.05" blir liknade ute vid ventilen vid ventilspel inräknat så ser det ut så här där ventilen lättar från sätet om man räknar bort svikt

0.46mm spel på raggar kamaxeln (325 grader

0.35mm spel på volvo kamaxeln (307grader)

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Jens Gustavsson »

JoBy skrev:Vilka kamtider som ger "samma" ventiltider.

vilka ventil tider ska jag jämföra?

mvh jens
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av JoBy »

Om det är samma duration och samma lyft så ger rollern mer area under kurvan. Men hur mycket större är den? Om man ska jämföra kamtider på olika motorer.

Något som också inverkar är diametern på rullen. Med 'oändligt' stor rulle blir lyftet samma som för flat tappet.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Pro-Mille »

En jämförelse med 1.5 utväxling mot 1.6 utväxling är rätt intressant med.
Har läst lite om det. Planen är att köra 1.6 vippor i min maskin till nästa säsong.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag fixar det i morgon
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Enok »

Jämförelse med olika dia på rullen skulle också vara intressant. Tänkte på en annan sak, skulle man inte kunna flytta centrum (mot rotations riktningen) på lyftaren i förhållande till kammen för att minska sidokrafterna vid öppning på en rullkam? Eller tänker jag helt galet?
Peter Olson
Skriv svar