Rull kam VS flat tapet kam!

Diskussioner för erfaret folk
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Kulan »

Kanske inte passar i denna tråd, isf får ni ta bort inlägget,
Men till frågan, om du har 2 st kamaxlar, "exakt" samma profil på bägge kamaxlarna (öppettider, nockvinkel, lyft, ja allt ä samma) men en kamaxel har en större bascirkel, typ som om en är slipad på råämne och en är omslipad från ett std ämne, "ser" motorn samma kamaxel eller reagerar motorn olika på dom 2 kamaxlarna?? Och isåfall, vad är teorierna bakom? :)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av *L.R* »

Det är kul.

Jag tog tidigare fram hela räknekedjan för att kunna definiera en ventilrörelse som gick att överföra till en kamprofil för platt tryckare.
Började med sedan med att göra för vipparmssystem med rulle. Men fick huvudvärk av den komplexiteten med kontaktpunkt som flyttade sig både på rullen och vippen rörde sig.

Här är en bild när jag provritade en kamaxelprofil där jag satte 5randvilkor för att styra ventillöppningen.
Det går ju att göra styra detta oändligt många steg om man har en dator som kan lösa ekvationssystemen åt en.
Man kan styra det med lyft, hastighet, acceleration och jerk.
Jag styrde det med bara med lyft och acceleration men jagade ut mkt med papper och penna.
Bild

Jag har sagt det förut och säger det igen. Kontaktpunkten på tryckaren (storleken på trycken) är proportinonell mot högsta ventilhastigheten.

Här upptäckte jag också begränsningar i basradien, när jag labbade runt så kunde jag få fram profiler som inte gick att plotta om jag inte ökade basradien. Lurade aldrig ut i detalj vad som satte begränsningen.
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Rull kam VS flat tapet kam!

Inlägg av Kjelle »

Matte det är grejer det! Känner viss sorg att en lärare lyckades ta kål på glädjen och lusten till det i gymnasiet:-( Blir glad varje gång jag ser er som orkar räkna på riktigt!
Skriv svar