-

Diskussioner för erfaret folk
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

-

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Massflöde toppar

Inlägg av Pacman »

Det du för det första måste ta till ditt hjärta att acceptera är att det är olika vägar att gå som ger olika resultat, och det ena går inte att kompensera med det andra! De kompletterar varann fantastiskt bra däremot...

Varvtal t.ex.
Det är känt sedan gammalt att effekt är vridmoment gånger varvtal. Att varva mer ger mer effekt sålänge inte vridmomentet dyker för mycket och äter upp vinsten.
Vridmomentet dyker när luften börjar ta slut, dvs när man passerat max VE. Det är inget linjärt förhållande utan snarare exponentiellt. I början så fortsätter effekten att öka trots att vridmomentet sjunker men efter ett tag når man en vändpunkt...max effekt. Därefter går det utför.
Även om man ökar densiteten på luften så den innehåller mer syre och därför kan förbränna mer bränsle så vridmomentet ökar så är man på en nerförsbacke pga det bristande flödet. Ökar man flödet med kam+topp så kan man bibehålla vridmomentet längre upp i varvtal = mer effekt.

Om vi jämför vid samma varvtal och samam turbo istället.
Jag brukar dra liknelser med flyttkartonger, framför allt för att ge förståelse om turbons massflöde och maxflöde. Om en turbo kan flytta max tio flyttkartonger så ger de en viss förutbestämd effekt, förutsatt att luften utnyttjas korrekt i motorn.
Beroende på hur bra motorn flödar med slagvolym, topp+kam osv så kan man stapla dessa kartonger lite olika.
Till en liten motor eller en motor som flödar lite kan det bli att man staplar dem två i bredd och fem på höjden.
Till en hyffsad motor kan det bli tre i bredd och tre på höjden. Den sista kan man klippa upp och lägga överst.
Till en riktigt högflödande motor, eller väldigt stor motor, kan det bli fem i bredd och två på höjd.

Bredden motsvarar flödet och höjden motsvarar laddtrycket. Alla tre motorer får samma mängd luft, nämligen max vad turbon kan ge, men pga högt avgasmottryck (stängd wastegate) kommer inte den lilla motorn att ge lika bra med effekt som den stora. Däremot har den mindre intern friktion vilket kommer att ge den lägre förbrukning vid normal körning etc.
Turbon kommer att jobba lika hårt i alla tre exempel, men antagligen utsättas för avsevärt högre avgastemp med det höga mottrycket.
Om man tittar på motorernas register hur laddtrycket skapas med spoolup osv så tror jag alla är överens om hur det blir.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Massflöde toppar

Inlägg av JoBy »

Ljudhastigheten i en gas är beroende av dess kemiska sammansättning och dess temperatur, men den är så gott som oberoende av gasens tryck och densitet. I luft är ljudhastigheten 331 m/s vid 0 C och 353 m/s vid 37 C.

Mach 0.6 är ungefär gränsen för lufthastigheten i en insugskanal.

Det som driver luften är skillnaden i tryck mellan plenum och cylinder. Men när man närmar sig Mach 0.6 så ökar resistansen och ökad tryckskillnad ger liten effekt på flödeshastigheten.

Det är alltså i huvudsak den högre densiteten som ger det högre flödet.
Jonas Bylund
Bild
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Massflöde toppar

Inlägg av Pacman »

Jag har hört så många olika versioner av denna diskussionen genom åren. Det hade varit kul med ett riktigt vetenskapligt utfört test en gång för alla, där alla som vill kan delta och komma med sina åsikter, tankegångar osv PÅ PLATS LIVE och diskutera fram och tillbaka.
Istället för att kasta skit på varann här på internet så kan man tugga burgare ihop på McD och diskutera som vuxna människor med olika styrka på glasögonen.

Jag kan erbjuda mig att bidra med två st 530-toppar till ett test, en original och en rejält portad med större ventiler.
Jag kan även ordna fram två st olika kamaxlar, en original och en trimkam.
Erland eller Bjarne kan säkert bidra med en flödesmätning av topparna så det finns dokumentation på att topparna ÄR olika.
Om någon kan ställa upp med att låna ut sin motor/bil med lämplig specifikation till testet så kan vi säkert hitta en bromsbänk med att köra testerna i.
Om du vill kan DU mappa BigAl. Annars kan jag mappa, eller så ställer säkert Mattias Jönsson upp på att mappa.

Vad säger ni?
Put your money where your mouth is! :hey:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Massflöde toppar

Inlägg av Pacman »

Tänk på bara att det måste vara samma person som mappar hela tiden, i samma bänk. Annars har du två variabler till där :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Massflöde toppar

Inlägg av dundersmurfen »

Jag kan tänka mig att göra några test. Har redan pratat med Tommy luhr om detta. Han skulle tatt med en portad 530 nu sist han var nere. Men tiden räckte inte, dock kör jag en orörd 530 och tänker fortsätta med lite test på maskinen. Kan mycket väl tänka mig att göra allt jobb med att byta prylar och bromsa mm maskinen om någon vill göra en topp. Som maskinen är nu är det ett test bara för skoj se hur långt man kan komma undan utan toppackning. Nästa maskin blir lite mer normal tänker jag och skulle passa fint för portnings testet
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Massflöde toppar

Inlägg av lyyski »

Jag kan ställa upp med portningen till testet ifall det blir aktuellt
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Massflöde toppar

Inlägg av dundersmurfen »

Ja det låter fint Lyyski :) Har du en 530 stomme? Ska vi köra med standard ventiler till att börja med och se var vi hamnar på superbudget. Jag kan gå över till min tråd för testet så kan du visa lite vad du gör med toppen i din tråd.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Massflöde toppar

Inlägg av lyyski »

dundersmurfen skrev:Ja det låter fint Lyyski :) Har du en 530 stomme? Ska vi köra med standard ventiler till att börja med och se var vi hamnar på superbudget. Jag kan gå över till min tråd för testet så kan du visa lite vad du gör med toppen i din tråd.
Jag har nog en 530 liggande, Har du en i inbyte?

Kan ju fixa ihop en lite snabbt, Vilken kam och så är tänkt att använda?

Kan försöka få ihop den och lämna den när jag hämtar min rulle hos dig!

Mvh
Skriv svar