Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Diskussioner för erfaret folk
lustgas_volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
Ort: Jönköping

Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av lustgas_volvo »

Efter att ha kört sönder både det ena och andra i drivlina och motor under åren så har man äntligen lyckats köra en hel säsong utan det minsta missöde. MEN det roliga är helt klart alla timmar man får lägga på att få ihop bilen, att den går att köra är bara en bonus.
Så dags för nya utmaningar och börja spendera pengarna i madrassen :thumbright:

Den befintliga motorn bestod i stora drag av
B23 block H-profil smidda mahlekolvar.
531 topp portat (ska försöka hitta papprena) och en VX3 kam
Portat original 940 grenrör
Original 940 Insug
Switcher s256 1,8-2,2bar laddtryck
Vems och E85
Gav i runda slängar 450hk i motorn

Lite nya delar är redan inhandlade som: Kl racing Extreme grenrör T4 och deras "budget" insug som helt klart leverarar :thumbright:

Planen är alltså en Turbo och Kompressor installation som liknar den VW använder i sina bilar.
Bild

Det befintliga B23 blocket kommer att återanvändas och även topplocket dock inte kammen.
Detta tillsammans med det inköpta grenröret och insuget kommer att utgöra grunden resterande delar är utbytningsbara.

Frågan är hur man skall dimensionera storleken på Turbon och Kompressorn för en så optimal funktion som möjligt.
Turbon är tanken ska plockas från Holset super Hx serie 35-50. Kompressorn troligtvis Eaton M45-M90 med magnetkoppling.
Kamval? Högvarvig eller lågvarvig?
Som bypass är tanken att använda ett elektroniskt gasspjäll som regleras genom sprutet.

Någon som har några tankar och idéer?
Erik S
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av Daniel-635 »

Filip på Tuneit skruvade ju ihop en Compound laddad Amazon för några år sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=KJ42Xh2 ... e=youtu.be

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195

Kanske finns lite matnyttigt.

Dock tror jag att ditt koncept är gynsammare då Filip fick ha ett kompakt och ur puls synpunkt till stora turbon, dåligt grenrör.

Ta en kompressor som är tillräckligt stor för hela varvtalsområdet.
Även om man kan dreva upp en liten tål den ju inte övervarvet på fullvarv.
(Antar att du inte kommer ha koppling på kompressor drivningen)

Hur högt är önskat effektuttag ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
lustgas_volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
Ort: Jönköping

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av lustgas_volvo »

Effektmålet är väl satt runt 600 hk i motorn med prion är att få en motor med ett register som en större motor på lägre varv och komma undan den ketchup effekten som uppkommer när man kommer upp i denna effekten på en B230 motor.
Tanken är att använda en med magnetkoppling på för att undvika att den stjäl kraft högre upp i registret.
Tanken är att kompressorn skall jobba mellan 0-4000rpm alternativt tills önskat laddtryck är uppfyllt vid insuget dock vid max 4000rpm. Vid det varvtalet bör en turbo av typen Hx 40-50 klara sig utan problem.
Valet står just nu mellan en Eaton M62 (1,016L/varv) och M90 (1,5l/varv) och ett max kompressortryck på 1 bar.
Om man räknar lite på det får jag fram detta.
Vad motorn behöver vid atmosfärtryck: 1,15(Halva motorvolym) x 4000 rpm ( max motorvarv med kompressorn påkopplad) = 4600l/min
4600 x 2 (1 bars laddtryck) = 9200l/min
Eaton M62 (Utväxling)
(1:1) 1 x 1.016*4000=4062 L/min
(1:2) 2 x 1,016*4000=8128 L/min
(1:3) 3 x 1,016*4000=12192 L/min
Eaton M90 (Utväxling)
(1:1) 1 x 1.016*4000=6000 L/min
(1:2) 2 x 1.016*4000=12000 L/min
(1:3) 3 x 1.016*4000=18000 L/min

Behov vid 1 Bar ca:9200L/min
Eaton M62 (1:2,25) 2,25 x 1,016*4000=9144 L/min
Eaton M90 (1:1,55) 1,55 x 1,5*4000=9300L/min
Detta ger ett varv på kompressorn på 9000rpm(M62) respektive 6200rpm(M90) med god marginal till maxvarv som de brukar ange till ca 12-13000.
Vilken av dessa skulle vara lättast att driva/lämpligast? En större kompressor som har lägre utväxling eller en mindre som har högre utväxling.
Erik S
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:30 am, redigerad totalt 1 gånger.
lustgas_volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: fre feb 15, 2008 11:51 am
Ort: Jönköping

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av lustgas_volvo »

Har kikat lite åt den lösningen men det verkar som det är svårt att få det lira bra tillsammans om man läser andra som har testat det.
Finns väl ett par olika lösningar man kan använda.
1. Kompressor --> Turbo --> Motor = Kompressor och Turbo ligger i serie utan möjlighet till Bypass
2. Kompressor --> Bypass --> Turbo --> Motor = Kompressor och Turbo ligger i serie med Bypass som kopplar förbi kompressorn
3. Turbo --> Kompressor --> Motor = Kompressorn får suga genom Turbon tills den har kommit igång och matas sedan med övertryck från turbon
4.Turbo --> Ventil --> Motor Turbo och kompressor parallellt med ventiler typ "Hillmerson"
4. Kompressor --> Ventil --> Motor

Mina tankar om de olika lösningarna
1. Risk för att kompressorn stryper turbon när den vill ha mer luft än kompressorn kan leverera och turbon måste isåfall suga genom kompressorn. Mer noga med storlekar på de olika aggregaten. Stjäl effekt på högre varv.
2. Kompressorn ser till att turbon kommer igång på låga varv efter det så får turbon klara sig utan hjälp. Stjäl inte effekt på högre varv. Borde vara mindre noga med anpassning av aggregaten.
3. Mer noga med anpassning av aggregat. Risk för att kompressorn blir en restriktor?
4. Mest bara krångligt med bakventiler hit och dit.

Bara att komma med tankar är säkert helt ute och seglar :lol:
Erik S
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av dundersmurfen »

Har kört Hilmersons manta i bänken förra vintern. Turbon fick flåsa mot ett stängt spjäll det funkade inte bra. Den hade gått bättre utan allt extra krafs, bara turbon helt enkelt. Ett riktigt straff att försöka mappa den, men han som ägde den ville behålla den "orginal" för att den är en ikon eller nåt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av JoBy »

Jag tror 3 är enklaste lösningen.
Turbo --> Gasspjäll --> Kompressor --> Motor

Du anpassar kompressorns drivning efter motorn med hänsyn till önskat laddtryck och komprerssorns maxvarvtal.
Med spjället före kompressorn drar den relativt lite effekt på låglast.
Systemet ( kompressor + motor ) kan sedan överladdas med turbo på vanligt sätt utan en massa extra ventiler.

Nackdelar med detta är att kompressorn får fortsätta jobba på högre varv när turbon kanske skulle klara jobbet själv.
Den kommer säkert inte heller att gå lika snålt som VW's lösning med bypassventiler.
Jonas Bylund
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av fugazi »

Gasspjäll --> Turbo --> Kompressor --> Motor?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av Kadett4wd »

Kompressor, 'spjäll', turbo, gasspjäll?

'Spjället' är som en motdragslucka till en skorsten ut mot fria luften.
Mao nästan frihängande, bara en ytterst svag fjäder som håller locket stängt innan turbon 'kör ifatt' kompressorn.

Mao, när turbon börjar flåsa så öppnas spjället och låter turbon suga bredvid kompressorn.

Funkar det?

Man får lösa det med nån mer återcirkulationsgrunka styrd av insugstrycket, så kompressorn kan blåsa ut luften som motorn inte ska ha vid låglast.

I mina ögon får iaf turbon fritt flås då den jobbar och kan nyttja sin kapacitet.
Plus att innan turbon 'kört ifatt' så får turbon 'tjockare' luft att tugga,,(densitet)
Vilket jag tror ökar effektiviteten en del, och låter turbon spoola än snabbare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Hempp2_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: lör sep 04, 2010 12:00 pm

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av Hempp2_ »

In Vrcf forum is one working b230F + T + Sc powered 240 volvo.
It is operated with same princible as lacia rallycars were. (Turbo-SC-IC-throttlebody) this system is simple and works well.
There is a good alternative to this when you get the volvo penta bypass valve. If coupled correctly it will bypass completely the sc and nearly all parasitic powerloss from the sc will be taken off the cranck.
The valve itself is around 150€ + the extra plumming required.
It will produce wery smooth transition from low sc boost to high turbo boost.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av psa »

Min lilla erfarenhet ifrån ämnet efter att ha arbetat med Penta dieslar och sett andras försök med vad du vill göra är att;
Har du ingen koppling på kompressorn är du nästan tvungen att ha ett gasspjäll innan kompressorn, får den fri tillgång till luft utan att bli av med den effektivt kommer den bli glödhet väldigt fort.

Alternativet är nån väldigt effektiv avlastningsventil precis efter kompressorn som gör det möjligt att stänga ett gasspjäll efter kompressorn, vissa nyare kompressorer har ju detta inbyggt, dvs ett återcirkuleringsspjäll. Men frågan är hur det funkar om du skulle ha en turbo flåsande innan kompressorn eller en turbo som försöker suga genom den.

Att du blir tvungen att köra IC är ju ganska säkert och då är det ju en fråga om hur du skall dra rören och koppla spjällen. För kör du bara ett spjäll utan koppling på kompressorn blir det ganska lång väg/stor volym mellan "spjäll-kompressor-rör-turbo-rör-IC-rör-insug". (<--utan avlastningsventil efter kompressor)
Detta blir nog mindre effektivt också, kompressorn hjälper inte till så mycket i botten som den skulle kunna göra om den var drevad för att bara gå på låga varvtal och då är väl frågan; Varför krångla när det ändå bara blir halvdant?

Titta närmare på hur Penta har löst det på nyare motorer, allt som skulle behövas där för att få det att fungera på en bensin motor är ett spjäll mellan IC och insug. :)
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av sqrewdriver »

Kadett4wd skrev:Kompressor, 'spjäll', turbo, gasspjäll?

'Spjället' är som en motdragslucka till en skorsten ut mot fria luften.
Mao nästan frihängande, bara en ytterst svag fjäder som håller locket stängt innan turbon 'kör ifatt' kompressorn.

Mao, när turbon börjar flåsa så öppnas spjället och låter turbon suga bredvid kompressorn.

Funkar det?

Man får lösa det med nån mer återcirkulationsgrunka styrd av insugstrycket, så kompressorn kan blåsa ut luften som motorn inte ska ha vid låglast.

I mina ögon får iaf turbon fritt flås då den jobbar och kan nyttja sin kapacitet.
Plus att innan turbon 'kört ifatt' så får turbon 'tjockare' luft att tugga,,(densitet)
Vilket jag tror ökar effektiviteten en del, och låter turbon spoola än snabbare.
Denna variant tänkte jag köra på min mb maskin och någon här med en escort mk1 med 16v volvo puffra körde med en sån lösning. Fördelen är att du kan köra stor turbo med litet avgasmottryck, samt att när turbon kräver mer luft vad kompressorn levererar då avlastas kompressorn. Enligt uppgift tar den bara ca:a 10hk. Volvo penta kör med den lösningen på nån av av dina marindieslar då den är beprövad. (Betyder även att ventilen finns färdig i låda om så önskas.)

Som avlastning så funkar en stor dump ypperligt.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av Kadett4wd »

siddu,,
Ja jag tyckte det verkar vara en enkel konstruktion som bör vålla få bekymmer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av sqrewdriver »

(Y)

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Experiment: B23 med Turbo och Kompressor

Inlägg av psa »

Kadett4wd skrev:Kompressor, 'spjäll', turbo, gasspjäll?

'Spjället' är som en motdragslucka till en skorsten ut mot fria luften.
Mao nästan frihängande, bara en ytterst svag fjäder som håller locket stängt innan turbon 'kör ifatt' kompressorn.

Mao, när turbon börjar flåsa så öppnas spjället och låter turbon suga bredvid kompressorn.

Funkar det?

Man får lösa det med nån mer återcirkulationsgrunka styrd av insugstrycket, så kompressorn kan blåsa ut luften som motorn inte ska ha vid låglast.

I mina ögon får iaf turbon fritt flås då den jobbar och kan nyttja sin kapacitet.
Plus att innan turbon 'kört ifatt' så får turbon 'tjockare' luft att tugga,,(densitet)
Vilket jag tror ökar effektiviteten en del, och låter turbon spoola än snabbare.
Jag missade nog ditt inlägg när jag skrev mitt, sorry! :)

Penta kör med två inlopp ifrån "renade luft sidan" i luftburken, en direkt till kompressorn och en via spjäll som hålls stängd av kompressorn.
När kompressorn kopplas ur öppnar helt sonika spjället och turbon suger den vägen.
Dvs det finns bara en väg ut ur luftburken, kompressorns utlopp går ju förbi spjället den håller stängt.

Jag vet inte hur kompressorerna är byggda som är tänkt till detta motorbygge, men vill man ha konstant drift på kompressorn av någon anledning så kan det ju funka med en kompressor som återcirkulerar (i sig själv). Fast dom är ju egentligen tänkta att återcirkulera på låga varvtal...
Jag tror både LS9 och vissa Ford har denna lösning.

Kul bygge oavsett hur det löses bäst! :thumbright:
Skriv svar