Hjälp ang turbintömning på automat
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån nov 21, 2016 11:06 pm
Hjälp ang turbintömning på automat
Tjahej .behöver ha lite tips å hjälp från folk som själva kört / kör turbo bil med relativt
Lite L volym å stor turbo.och kör med turbin tömning på automatlådan för att kunna stalla.undra hur ni tycker det funkar underhåll om de värt hålla på med osv osv..
Bomba med info för/nackdelar osv osv.
motorn är en 2jz 3,2l 94mm turbo å vassa kammar
Så någon kanske kört liknade konsept med lite tur å har massa
Info å dela med sig av..
mvh/Danne
Lite L volym å stor turbo.och kör med turbin tömning på automatlådan för att kunna stalla.undra hur ni tycker det funkar underhåll om de värt hålla på med osv osv..
Bomba med info för/nackdelar osv osv.
motorn är en 2jz 3,2l 94mm turbo å vassa kammar
Så någon kanske kört liknade konsept med lite tur å har massa
Info å dela med sig av..
mvh/Danne
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
Hej jag har inte hunnit (vågat) testa ut mitt system ännu i min comp bil. kör du en PG? vad ska du använda bilen till? får du använda lite lustgas?
ned 3.2L så borde du iallafall ha lite botten vrid. vad har du för converter och vilka varvtal?
är det du som har den vita max ecu supran?
mvh jens
ned 3.2L så borde du iallafall ha lite botten vrid. vad har du för converter och vilka varvtal?
är det du som har den vita max ecu supran?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
- Ort: jakan/stockholm
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
Robban arthursson (ärtans storebror) kör det på sin 2jz försedda promod camaro, kolla med han
Tömningen verkar funka bra, har varit värre med motorns livslängd
Tömningen verkar funka bra, har varit värre med motorns livslängd
kör 5-axligt
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
såg den supra /chevan i tierp på em den såg väldigt fin ut. såg de va lager problem då och våt sump... svårt med våt sump då det blir så mycket g kraft tror jag men de löser det nog på nått sätt de är smarta
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
Våtsump kör ärtan på sin promod
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
- Ort: jakan/stockholm
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
Håller på med torrsump till nästa säsong, ska bara mäta upp för nya tråget
kör 5-axligt
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
tänkte på hans bror med martin lundqist bilen med supra motor i comp.Tjernell skrev:Våtsump kör ärtan på sin promod
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
Tjernell kanske påvisade att det GÅR att få våtsump att fungera?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 150
- Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
- Ort: Uppsala
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
En bekant som kör b230 8v med erland cox topp. Han hade problem att stalla även med turbintömning. Han sköt gas. Det fungerade väldigt bra.
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.
Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Heter jag. Så var det med det.
Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
Jag har kjört converter-dump i 3 år. På en race th-350-låda (Coan).
Det ni ska ha helt klart för er, är at converter-dump, när man har en automatlåda bakom, inte är en universal-lösning på stallningsproblem.
I en början fungerade det riktig bra. Stallade på 4-5 sekunder från stillståande.
Så blev motoren stärkare, stallspeed flög iväg, och det blev bestäld ny converter.
Mina converters är bygda av a1-performance and converters, som troligen är bransjens bästa (a1-perf.com)
MEN, ny tightare converter, gav ochså längre stallnings-tid.
I slutändan, med 600Nm+, tog det 15-18 sekunder. DÅ börjar man i pres-stage, bumpar framåt med transbrake-creep-funksjon på lämligt ladd, och satsar på at man hinner bygga rät tryck.
För min del blev det allt imellan 0,6bar-1,3 bar på linjen.
Ostabila tider osv... 0,6 bar gav mej 402m på 8,64s
1,3 bar (som för oss är optimalt ur linjen-den lyfter inte så mycket då..) gav 8,18s
Jag räknar det som troligt at du/ni har mer mos än våran B20.
Då behöver ni tightare converter, som får som konsekvens at det går trögare å stalla.
Converter-dump stänger converter-trycket (skickas rakt i tråget) via överlopps-ventil, annars skenar oljetrycket i lådan å man lägger oljefilm på hela banan ).
Så måste man stå där å nöta helt till converteren har kastat ut nog av den oljan som redan finns innuti, tills at den snurrar lättare och varvet går upp. Om du har tid till å få den till å snurra lättare redan i pre-stage, och bumpa framåt till stage (kom ihåg 2-step och alla möjliga trix som behövs), kommer det til å funka riktigt bra. Om elektronikken inte håller motoren kvar, eller stänger converter-dumpen på rätt tryck, går den i varvstoppet...
Och om du bumpar framåt på för högt tryck, måste styrsystemet även hålla line-lock, annars hoppar bilen för hårdt fram och rödlyktar.
Fueltech-gubbarna som ni ser på youtube, styr line-lock och transbrake-creep synkront från sprutet... något som ser bra ut.
I slutändan kan jag säja at det å forska på en stärk motor i midt-registeret är bra, men det kritiska varvet å komma över ligger kring 2700-3000 varv. Ni kan fundera på hur bra era stora turbos klarar av det... faktum är at när man har tagit bort klämspalt och squish-area för å få en bra högtrycks turbo-motor, har man samtidigt fimpat det som är viktigt för å få motoren till å varva upp mot en tight converter, även med converter-dump.
Jens sitt forskande är bra, men värdelöst när han monterar större turbo, och behöver tightare turbin. Stallningstiden går uppåt dramatiskt. Det som är bra, är at han nu har en kombo som fungerar bra, utan converter-dump. Montera stor turbo och converter-dump, och kanskje det smäller till och fungerar bra direkt.
I slutändan blir det hög temperatur, och mycket nötning på grejerna, men JA, converter-dump funkar.
För min del fick jag strul med överloppsventilen, så at linjetrycket i lådan sjönk och jag brände lameller. Ja hittade felet för sent, och byte helt änkelt tilbaks till gamla ventilhuset, utan converter-dump, och monterade lustgas.
Sen dess har jag inte provat converter-dump, men med gas, ser jag för mej at elektronikken inte hinner fylla converteren igjen (jag använde sprutet för å slå av converter-dump beroende på tryck) innan motoren smäller rakt i varvstoppet...
Så,,, inte kombinera lustgas och converter-dump..
Nu är dubbel power-adder inte tillåtet i dom flesta klasser, så det blir nog converter-dump som gjäller om man ska åka pro-street eller competition.
Det finns sätt å få converter-dump till å fungera jävelsk bra, men då jag fortfarande inte har sett nån gjöra sånt här i Europa, håller jag tyst om det...
mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Racing
Det ni ska ha helt klart för er, är at converter-dump, när man har en automatlåda bakom, inte är en universal-lösning på stallningsproblem.
I en början fungerade det riktig bra. Stallade på 4-5 sekunder från stillståande.
Så blev motoren stärkare, stallspeed flög iväg, och det blev bestäld ny converter.
Mina converters är bygda av a1-performance and converters, som troligen är bransjens bästa (a1-perf.com)
MEN, ny tightare converter, gav ochså längre stallnings-tid.
I slutändan, med 600Nm+, tog det 15-18 sekunder. DÅ börjar man i pres-stage, bumpar framåt med transbrake-creep-funksjon på lämligt ladd, och satsar på at man hinner bygga rät tryck.
För min del blev det allt imellan 0,6bar-1,3 bar på linjen.
Ostabila tider osv... 0,6 bar gav mej 402m på 8,64s
1,3 bar (som för oss är optimalt ur linjen-den lyfter inte så mycket då..) gav 8,18s
Jag räknar det som troligt at du/ni har mer mos än våran B20.
Då behöver ni tightare converter, som får som konsekvens at det går trögare å stalla.
Converter-dump stänger converter-trycket (skickas rakt i tråget) via överlopps-ventil, annars skenar oljetrycket i lådan å man lägger oljefilm på hela banan ).
Så måste man stå där å nöta helt till converteren har kastat ut nog av den oljan som redan finns innuti, tills at den snurrar lättare och varvet går upp. Om du har tid till å få den till å snurra lättare redan i pre-stage, och bumpa framåt till stage (kom ihåg 2-step och alla möjliga trix som behövs), kommer det til å funka riktigt bra. Om elektronikken inte håller motoren kvar, eller stänger converter-dumpen på rätt tryck, går den i varvstoppet...
Och om du bumpar framåt på för högt tryck, måste styrsystemet även hålla line-lock, annars hoppar bilen för hårdt fram och rödlyktar.
Fueltech-gubbarna som ni ser på youtube, styr line-lock och transbrake-creep synkront från sprutet... något som ser bra ut.
I slutändan kan jag säja at det å forska på en stärk motor i midt-registeret är bra, men det kritiska varvet å komma över ligger kring 2700-3000 varv. Ni kan fundera på hur bra era stora turbos klarar av det... faktum är at när man har tagit bort klämspalt och squish-area för å få en bra högtrycks turbo-motor, har man samtidigt fimpat det som är viktigt för å få motoren till å varva upp mot en tight converter, även med converter-dump.
Jens sitt forskande är bra, men värdelöst när han monterar större turbo, och behöver tightare turbin. Stallningstiden går uppåt dramatiskt. Det som är bra, är at han nu har en kombo som fungerar bra, utan converter-dump. Montera stor turbo och converter-dump, och kanskje det smäller till och fungerar bra direkt.
I slutändan blir det hög temperatur, och mycket nötning på grejerna, men JA, converter-dump funkar.
För min del fick jag strul med överloppsventilen, så at linjetrycket i lådan sjönk och jag brände lameller. Ja hittade felet för sent, och byte helt änkelt tilbaks till gamla ventilhuset, utan converter-dump, och monterade lustgas.
Sen dess har jag inte provat converter-dump, men med gas, ser jag för mej at elektronikken inte hinner fylla converteren igjen (jag använde sprutet för å slå av converter-dump beroende på tryck) innan motoren smäller rakt i varvstoppet...
Så,,, inte kombinera lustgas och converter-dump..
Nu är dubbel power-adder inte tillåtet i dom flesta klasser, så det blir nog converter-dump som gjäller om man ska åka pro-street eller competition.
Det finns sätt å få converter-dump till å fungera jävelsk bra, men då jag fortfarande inte har sett nån gjöra sånt här i Europa, håller jag tyst om det...
mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Racing
mvh
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Per-Åge Nygård
Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån nov 21, 2016 11:06 pm
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
Jens Gustavsson skrev:Hej jag har inte hunnit (vågat) testa ut mitt system ännu i min comp bil. kör du en PG? vad ska du använda bilen till? får du använda lite lustgas?
ned 3.2L så borde du iallafall ha lite botten vrid. vad har du för converter och vilka varvtal?
är det du som har den vita max ecu supran?
mvh jens
Tja.jo exakt kör ju PG låda å lustgas nu.men kommer
Behöva tömning för att få åka under 7,50.men då ingen av oss
Extremt insatt i turbintömnings frågan könns det ju lite lurigt när
Man läser å hör att även dom som är duktiga insatta på det har mycket problem:/.mvh
Senast redigerad av Supra_danne den fre nov 25, 2016 12:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån nov 21, 2016 11:06 pm
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
[quote="PerAage"]Jag har kjört converter-dump i 3 år. På en race th-350-låda (Coan).
Det ni ska ha helt klart för er, är at converter-dump, när man har en automatlåda bakom, inte är en universal-lösning på stallningsproblem.
I en början fungerade det riktig bra. Stallade på 4-5 sekunder från stillståande.
Så blev motoren stärkare, stallspeed flög iväg, och det blev bestäld ny converter.
Mina converters är bygda av a1-performance and converters, som troligen är bransjens bästa (a1-perf.com)
MEN, ny tightare converter, gav ochså längre stallnings-tid.
I slutändan, med 600Nm+, tog det 15-18 sekunder. DÅ börjar man i pres-stage, bumpar framåt med transbrake-creep-funksjon på lämligt ladd, och satsar på at man hinner bygga rät tryck.
För min del blev det allt imellan 0,6bar-1,3 bar på linjen.
Ostabila tider osv... 0,6 bar gav mej 402m på 8,64s
1,3 bar (som för oss är optimalt ur linjen-den lyfter inte så mycket då..) gav 8,18s
Jag räknar det som troligt at du/ni har mer mos än våran B20.
Då behöver ni tightare converter, som får som konsekvens at det går trögare å stalla.
Converter-dump stänger converter-trycket (skickas rakt i tråget) via överlopps-ventil, annars skenar oljetrycket i lådan å man lägger oljefilm på hela banan ).
Så måste man stå där å nöta helt till converteren har kastat ut nog av den oljan som redan finns innuti, tills at den snurrar lättare och varvet går upp. Om du har tid till å få den till å snurra lättare redan i pre-stage, och bumpa framåt till stage (kom ihåg 2-step och alla möjliga trix som behövs), kommer det til å funka riktigt bra. Om elektronikken inte håller motoren kvar, eller stänger converter-dumpen på rätt tryck, går den i varvstoppet...
Och om du bumpar framåt på för högt tryck, måste styrsystemet även hålla line-lock, annars hoppar bilen för hårdt fram och rödlyktar.
Fueltech-gubbarna som ni ser på youtube, styr line-lock och transbrake-creep synkront från sprutet... något som ser bra ut.
I slutändan kan jag säja at det å forska på en stärk motor i midt-registeret är bra, men det kritiska varvet å komma över ligger kring 2700-3000 varv. Ni kan fundera på hur bra era stora turbos klarar av det... faktum är at när man har tagit bort klämspalt och squish-area för å få en bra högtrycks turbo-motor, har man samtidigt fimpat det som är viktigt för å få motoren till å varva upp mot en tight converter, även med converter-dump.
Jens sitt forskande är bra, men värdelöst när han monterar större turbo, och behöver tightare turbin. Stallningstiden går uppåt dramatiskt. Det som är bra, är at han nu har en kombo som fungerar bra, utan converter-dump. Montera stor turbo och converter-dump, och kanskje det smäller till och fungerar bra direkt.
I slutändan blir det hög temperatur, och mycket nötning på grejerna, men JA, converter-dump funkar.
För min del fick jag strul med överloppsventilen, så at linjetrycket i lådan sjönk och jag brände lameller. Ja hittade felet för sent, och byte helt änkelt tilbaks till gamla ventilhuset, utan converter-dump, och monterade lustgas.
Sen dess har jag inte provat converter-dump, men med gas, ser jag för mej at elektronikken inte hinner fylla converteren igjen (jag använde sprutet för å slå av converter-dump beroende på tryck) innan motoren smäller rakt i varvstoppet...
Så,,, inte kombinera lustgas och converter-dump..
Nu är dubbel power-adder inte tillåtet i dom flesta klasser, så det blir nog converter-dump som gjäller om man ska åka pro-street eller competition.
Det finns sätt å få converter-dump till å fungera jävelsk bra, men då jag fortfarande inte har sett nån gjöra sånt här i Europa, håller jag tyst om det...
mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Racing[/
Tack för all den infon
Det ni ska ha helt klart för er, är at converter-dump, när man har en automatlåda bakom, inte är en universal-lösning på stallningsproblem.
I en början fungerade det riktig bra. Stallade på 4-5 sekunder från stillståande.
Så blev motoren stärkare, stallspeed flög iväg, och det blev bestäld ny converter.
Mina converters är bygda av a1-performance and converters, som troligen är bransjens bästa (a1-perf.com)
MEN, ny tightare converter, gav ochså längre stallnings-tid.
I slutändan, med 600Nm+, tog det 15-18 sekunder. DÅ börjar man i pres-stage, bumpar framåt med transbrake-creep-funksjon på lämligt ladd, och satsar på at man hinner bygga rät tryck.
För min del blev det allt imellan 0,6bar-1,3 bar på linjen.
Ostabila tider osv... 0,6 bar gav mej 402m på 8,64s
1,3 bar (som för oss är optimalt ur linjen-den lyfter inte så mycket då..) gav 8,18s
Jag räknar det som troligt at du/ni har mer mos än våran B20.
Då behöver ni tightare converter, som får som konsekvens at det går trögare å stalla.
Converter-dump stänger converter-trycket (skickas rakt i tråget) via överlopps-ventil, annars skenar oljetrycket i lådan å man lägger oljefilm på hela banan ).
Så måste man stå där å nöta helt till converteren har kastat ut nog av den oljan som redan finns innuti, tills at den snurrar lättare och varvet går upp. Om du har tid till å få den till å snurra lättare redan i pre-stage, och bumpa framåt till stage (kom ihåg 2-step och alla möjliga trix som behövs), kommer det til å funka riktigt bra. Om elektronikken inte håller motoren kvar, eller stänger converter-dumpen på rätt tryck, går den i varvstoppet...
Och om du bumpar framåt på för högt tryck, måste styrsystemet även hålla line-lock, annars hoppar bilen för hårdt fram och rödlyktar.
Fueltech-gubbarna som ni ser på youtube, styr line-lock och transbrake-creep synkront från sprutet... något som ser bra ut.
I slutändan kan jag säja at det å forska på en stärk motor i midt-registeret är bra, men det kritiska varvet å komma över ligger kring 2700-3000 varv. Ni kan fundera på hur bra era stora turbos klarar av det... faktum är at när man har tagit bort klämspalt och squish-area för å få en bra högtrycks turbo-motor, har man samtidigt fimpat det som är viktigt för å få motoren till å varva upp mot en tight converter, även med converter-dump.
Jens sitt forskande är bra, men värdelöst när han monterar större turbo, och behöver tightare turbin. Stallningstiden går uppåt dramatiskt. Det som är bra, är at han nu har en kombo som fungerar bra, utan converter-dump. Montera stor turbo och converter-dump, och kanskje det smäller till och fungerar bra direkt.
I slutändan blir det hög temperatur, och mycket nötning på grejerna, men JA, converter-dump funkar.
För min del fick jag strul med överloppsventilen, så at linjetrycket i lådan sjönk och jag brände lameller. Ja hittade felet för sent, och byte helt änkelt tilbaks till gamla ventilhuset, utan converter-dump, och monterade lustgas.
Sen dess har jag inte provat converter-dump, men med gas, ser jag för mej at elektronikken inte hinner fylla converteren igjen (jag använde sprutet för å slå av converter-dump beroende på tryck) innan motoren smäller rakt i varvstoppet...
Så,,, inte kombinera lustgas och converter-dump..
Nu är dubbel power-adder inte tillåtet i dom flesta klasser, så det blir nog converter-dump som gjäller om man ska åka pro-street eller competition.
Det finns sätt å få converter-dump till å fungera jävelsk bra, men då jag fortfarande inte har sett nån gjöra sånt här i Europa, håller jag tyst om det...
mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Racing[/
Tack för all den infon
Senast redigerad av Supra_danne den sön dec 18, 2016 2:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp ang turbintömning på automat
Per-Åge hur gör du mer exakt då du tömmer turbinen? hur många ventiler och vart tömmer du? du kör väll th350 också?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/