Sida 1 av 5

Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 9:13 am
av Kim Norgren
Hej,

Har ett par frågor gällande komphöjd m.m

Finns det några nackdelar med att köra komphöjd 46,38mm och 145mm vevstakar jämfört med komphöjd 39,7mm och 152mm vevstakar som man har original?
Det gäller i så fall smidda kolvar, H-profil vevstakar och standard vevaxel i en Volvo B230FT -96. Effektmål 6-700hk

Tack på förhand!

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 9:33 am
av Jens Gustavsson
jo på en turbo motor med högt laddtryck så vill man ha kolvbulten högre upp som på en B230 (eller ännu högre) då blir kolven snällare mot blocket. man kan ha lättare /kortare kolvar också då men de ska ligga stabilt i cylinderloppet framförallt för det är vad som är det avgörande i dessa motorer för bra hållbarhet så man låter kolven va ganska hög.

med kortare stakar så blir vinkeln på staken lite större och kraften blir större i sidled mot blocket.


men det finns fördelar också då kolven vänder snabbare vid tdc och sänker topptrycket lite i teorins värd iallafall.

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 10:08 am
av Kim Norgren
Tack för snabbt svar Jens! Då lägger vi nog ner den idéen med andra ord...
Standard komphöjd och längd på vevstakar är alltså att föredra och då ska man ha det :thumbright:

Tack igen!

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 12:47 pm
av Kadett4wd
En kolv med lägre komphöjd 'rattlar' längre upp i blocket enkelt uttryckt.
Det blir mao rattel närmre deckplan där fodren är stabilare.

I synnerhet smidda kolvar utan offset på kolvbulten är det extra bra med uppflyttad bult.

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 6:08 pm
av Kim Norgren
Tack så mycket Patric! Då är jag med :)

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 6:19 pm
av anglia-61
Så här ser mina kolvar ut, men de är till en 16v

Bild

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 7:15 pm
av Kim Norgren
Jäklar vad fina dom såg ut!

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 7:17 pm
av Kim Norgren
Vad tror ni om dessa kolvar? (utan att ha sett dom iofs)

Brand     Wiseco
Piston Material Alunimum Forged 2618
Engine Make     Volvo
Engine     B230 ET / FT / GT 2,3L 8V
Displacement    
Bore     96.50mm
Stroke     80.00mm
Rod Length     152.00mm
Compression Height     39.60mm
Crown Volume     -14.0cc
Block Height     N/A
Compression Ratio     8.0:1
Additional C/R     N/A
Pin Diameter     23.0mm
Piston Weight     554gr
Skirt     Strutted
Stroker    
Locks Included     Yes
Pins Included     Yes
Rings Included     Wiseco #: 9650XX

9650XX:
Top Ring Thickness: 1.0mm
Second Ring Thickness: 1.2mm
Oil Ring Thickness: 2.8mm
Oil Ring Tension: Standard

Är det normalt att dom väger så mycket som runt 550g styck? Har ingen original kolv kvar att jämföra mot men känns ju som dom väger ungefär som en std kolv? :D

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 7:32 pm
av Kim Norgren
Är skirt strutted typ som utformningen på kolvarna på bilden?
Bild

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 7:34 pm
av Oskar Johansson
Jag vägde dom i en tråd om spm kolvar och dom vägde nästan lika mkt som standard har jag för mig

Edit: Mina org kolvar vägde 547 och wiseco 96.5 vägde 556

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 8:07 pm
av Kim Norgren
Tack Oscar! Frågan är ju om det är så negativt så man bör avstå från att använda sånna?

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 8:13 pm
av Oskar Johansson
Synd att jag är så slö på att bygga annars hade jag kunnat säga vad jag tycker om dom :hihi:

Men är väl ganska många som har kört med dom och jag har inte hört många negativa saker

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons nov 30, 2016 8:22 pm
av Se88e_K
Jag kör med wiseco kolvar i min. Suttit i 3 säsonger. Ser skit fina ut nu när dom är ute för lite översyn av motorn.

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: tor dec 01, 2016 7:21 am
av Kim Norgren
Oskar Johansson skrev:Synd att jag är så slö på att bygga annars hade jag kunnat säga vad jag tycker om dom :hihi:

Men är väl ganska många som har kört med dom och jag har inte hört många negativa saker
Hehe ja så kan det vara ibland :wink: Nej precis man har inte hört mycket dåligt men jag vet/visste iofs ingen som körde Wiseco heller :)
Se88e_K skrev:Jag kör med wiseco kolvar i min. Suttit i 3 säsonger. Ser skit fina ut nu när dom är ute för lite översyn av motorn.
Ja just ja du kör ju Wiseco i din motor. Har du liknande spec på din kolvar som den jag postade längre upp? Även vikt osv?

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: tor dec 01, 2016 1:05 pm
av Se88e_K
Yes det är den komphöjden. Kör med 152 stakar