Komphöjd skillnader Volvo B230

Diskussioner för erfaret folk
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Hej,

Har ett par frågor gällande komphöjd m.m

Finns det några nackdelar med att köra komphöjd 46,38mm och 145mm vevstakar jämfört med komphöjd 39,7mm och 152mm vevstakar som man har original?
Det gäller i så fall smidda kolvar, H-profil vevstakar och standard vevaxel i en Volvo B230FT -96. Effektmål 6-700hk

Tack på förhand!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo på en turbo motor med högt laddtryck så vill man ha kolvbulten högre upp som på en B230 (eller ännu högre) då blir kolven snällare mot blocket. man kan ha lättare /kortare kolvar också då men de ska ligga stabilt i cylinderloppet framförallt för det är vad som är det avgörande i dessa motorer för bra hållbarhet så man låter kolven va ganska hög.

med kortare stakar så blir vinkeln på staken lite större och kraften blir större i sidled mot blocket.


men det finns fördelar också då kolven vänder snabbare vid tdc och sänker topptrycket lite i teorins värd iallafall.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för snabbt svar Jens! Då lägger vi nog ner den idéen med andra ord...
Standard komphöjd och längd på vevstakar är alltså att föredra och då ska man ha det :thumbright:

Tack igen!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kadett4wd »

En kolv med lägre komphöjd 'rattlar' längre upp i blocket enkelt uttryckt.
Det blir mao rattel närmre deckplan där fodren är stabilare.

I synnerhet smidda kolvar utan offset på kolvbulten är det extra bra med uppflyttad bult.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack så mycket Patric! Då är jag med :)
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av anglia-61 »

Så här ser mina kolvar ut, men de är till en 16v

Bild
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Jäklar vad fina dom såg ut!
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Vad tror ni om dessa kolvar? (utan att ha sett dom iofs)

Brand     Wiseco
Piston Material Alunimum Forged 2618
Engine Make     Volvo
Engine     B230 ET / FT / GT 2,3L 8V
Displacement    
Bore     96.50mm
Stroke     80.00mm
Rod Length     152.00mm
Compression Height     39.60mm
Crown Volume     -14.0cc
Block Height     N/A
Compression Ratio     8.0:1
Additional C/R     N/A
Pin Diameter     23.0mm
Piston Weight     554gr
Skirt     Strutted
Stroker    
Locks Included     Yes
Pins Included     Yes
Rings Included     Wiseco #: 9650XX

9650XX:
Top Ring Thickness: 1.0mm
Second Ring Thickness: 1.2mm
Oil Ring Thickness: 2.8mm
Oil Ring Tension: Standard

Är det normalt att dom väger så mycket som runt 550g styck? Har ingen original kolv kvar att jämföra mot men känns ju som dom väger ungefär som en std kolv? :D
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Är skirt strutted typ som utformningen på kolvarna på bilden?
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Oskar Johansson »

Jag vägde dom i en tråd om spm kolvar och dom vägde nästan lika mkt som standard har jag för mig

Edit: Mina org kolvar vägde 547 och wiseco 96.5 vägde 556
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack Oscar! Frågan är ju om det är så negativt så man bör avstå från att använda sånna?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Oskar Johansson »

Synd att jag är så slö på att bygga annars hade jag kunnat säga vad jag tycker om dom :hihi:

Men är väl ganska många som har kört med dom och jag har inte hört många negativa saker
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Se88e_K »

Jag kör med wiseco kolvar i min. Suttit i 3 säsonger. Ser skit fina ut nu när dom är ute för lite översyn av motorn.
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Oskar Johansson skrev:Synd att jag är så slö på att bygga annars hade jag kunnat säga vad jag tycker om dom :hihi:

Men är väl ganska många som har kört med dom och jag har inte hört många negativa saker
Hehe ja så kan det vara ibland :wink: Nej precis man har inte hört mycket dåligt men jag vet/visste iofs ingen som körde Wiseco heller :)
Se88e_K skrev:Jag kör med wiseco kolvar i min. Suttit i 3 säsonger. Ser skit fina ut nu när dom är ute för lite översyn av motorn.
Ja just ja du kör ju Wiseco i din motor. Har du liknande spec på din kolvar som den jag postade längre upp? Även vikt osv?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende
Inlägg: 1065
Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Ort: Halmstad

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Se88e_K »

Yes det är den komphöjden. Kör med 152 stakar
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Skriv svar