Komphöjd skillnader Volvo B230

Diskussioner för erfaret folk
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Oskar Johansson »

Bild

Tog bort tråget på min motor för att se om jag kunde få ett kort på en kolv och man kan ju se att på 8v kolven går manteln hela vägen runt :)
Senast redigerad av Oskar Johansson den lör dec 03, 2016 8:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Hehe okej! Hade du ju inte behövt, fast du kanske ville veta själv oxå :)

Skulle vara kul att veta om någon kört 16v kolvar i en 8v motor med ett bra resultat!

Men ser man till Jens mfl resultat i dynon i helgen så är egentligen smidda kolvar overkill, sjukt imponerande effekter :thumbright:
Senast redigerad av Kim Norgren den lör dec 03, 2016 8:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Oskar Johansson »

Du får väl vara den första :)
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Hehe har varken tid eller råd att chansa den här gången! Mycket som jag vill ändra till nästa sommar :)
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Jonas Enderlein »

Om komphöjden är samma så att det ända som skiljer imellan kolvarna är ventilutag på 16v kolvarna, så kan du köra med dom i en 8v motor. Du får något lägre komp bara, det kan du mäta upp å räkna på .

Jonas E
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för ditt svar! Då måste jag väl dessvärre köpa kolvar och sedan räkna ut hur mycket det påverkar kompet, går tänka över det här lite.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Fortsätter här eftersom det fortfarande delvis handlar om komphöjd osv..

Beställde till slut nya kolvar till min B230 8v (Enligt Wisecos egen katalog så heter dom KE206M965). Nu när jag efter många veckors väntan äntligen fick hem kolvsatsen så kan jag inte hitta det numret någonstans på dokumentet som följde med. Det ända som liknar ett art nr är ASC-01437 och det tillsammans med vissa avvikelser från spcen gör att jag tror att jag fått hem helt fel kolvar.

Se specen nedan som jag fick innan beställningen:
Brand     Wiseco
Piston Material Alunimum Forged 2618
Engine Make     Volvo
Engine     B230 ET / FT / GT 2,3L 8V
Displacement     
Bore     96.50mm
Stroke     80.00mm
Rod Length     152.00mm
Compression Height     39.60mm
Crown Volume     -14.0cc
Block Height     N/A
Compression Ratio     8.0:1
Additional C/R     N/A
Pin Diameter     23.0mm
Piston Weight     554gr
Skirt     Strutted
Stroker     
Locks Included     Yes
Pins Included     Yes
Rings Included     Wiseco #: 9650XX

9650XX:
Top Ring Thickness: 1.0mm
Second Ring Thickness: 1.2mm
Oil Ring Thickness: 2.8mm
Oil Ring Tension: Standard 

Problem nr 1
Enligt specen ska det vara samma komphöjd som mina förra kolvar på 39,6mm. Ser nu att kolvarna jag fått har en komphöjd på 38,9mm (38,862mm för att vara mer exakt). Min fråga är då om någon här vet hur mycket diffen kommer att påverka om jag väljer att använda kolvarna? Eller är det inte att rekommendera? Antar att dom nya kolvarna kommer att vända ca 0,7mm under toppdecket och det bör väl påverka klämmspalten?

Problem nr 2
Kolvbultarna har endast 4mm tjocklek (S626). Vad kör ni andra med för tjocklek eller typ av kolvbultar? Hade HD bultar med typ 5,15mm tjocklek till mina kolvar som satt i den förra motorn. Håller det verkligen att åka med så lite som 4mm gods i kolvbultarna eller är det mest för standard motorer? Känns lite klent men det hänger kanske mer på valet av material i kolvbultarna? Är nästan säker på att jag läst någonstans att det skulle vara grövre kolvbultar som följde med i kolvsatsen men kan ha fel.

Problem nr 3
Ni som beställt Wiseco förut, har ni sett på det medföljande dokumentet vilken typ av legering det är? Tex 2618 osv? Jag hittar ingen info alls angående detta i det medföljande dokumentet.

Problem nr 4
Står strutted skirt i specen och vad jag kan se så ser dom ut precis som den "gamla" modellen av Wiseco kolvar som varit med på bild tidigare i tråden. Det är väl kanske det minsta problemet just nu men ändå skumt.

Bör väl ha fått fel kolvar eller vad tror ni? Har kontaktat dom som beställt kolvsatsen till mig men vill ha lite mer fakta utöver det jag själv tycker. Kan det jävlas så gör det just det för min del... Hoppas att någon har möjlighet att hjälpa och svara på mina frågor.

Tack på förhand! Mvh Kim
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är 5mm kolvbultar på en orginal kolv iallafall. skulle inte våga köra med 4mm i ditt fall där det ska bli rätt bra med ladd.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack Jens för svaret! Misstänkte att kolvbultarna var i klenaste laget. Jäkla skumt när man beställer efter en spec och får en helt annan...

Ser specen på kolvarna du brukar beställa från Wiseco ungefär lika ut? Vilka kolvbultar brukar du få med?

Kan det vara så enkelt att Wisecos spec på KE206M965 i deras katalog är den jag skulle ha haft men sen har den återförsäljaren i USA en gammal alt en egen spec som dom brukar beställa till B230, därför har jag fått det jag har nu?

Ja precis som du misstänker så vill man ju upp runt 2,5 bar den här gången :thumbright:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Ingen som har några idéer kring komphöjden?
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Jens Gustavsson »

kollade snabbt i min nya katalog (en fysisk jag hatar E kataloger) i den så har ke206m965 38.9 kolvbults höjd.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Erland Cox »

2618 är väl klassisk Rolls Royce Spitfire aluminium.
Mycket stark men mer värmeutvidgning, alltså mer spel.

Erland
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Pacman »

I denna katalogen online har de iaf 39,6mm komphöjd!
http://www.wiseco.com/Catalogs/SportCom ... -Volvo.pdf
Most Pro Tru pistons use a 4032 alloy, however big block pistons and certain small blocks designed for nitrous or boost receive the stronger 2618 alloy.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för att ni tar er tid att hjälpa till :thumbright:


Ja Jens håller med om att en fysisk katalog är trevligare att kika i men jag har tyvärr bara tillgång till den som finns på nätet så det var mycket bra att veta vad det står i den fysiska katalogen också! Jobbigt när det skiljer i den fysiska och den digitala katalogen bara, blir lite svårt att veta vad som är det rätta då :(


Jo precis Erland mer spel brukar det väl bli, egentligen därför jag vill konstatera vad det faktiskt är för material då rekommenderat kolvspel på kolvarna jag fick hem var så pass lite som 0,089mm. Vad jag sett tidigare brukar det oftast rekommenderas större spel än det på 2618 kolvar


Exakt Pacman! Har laddat ner hela den digitala katalogen från 2016, troligen den jag fick specen kopierad ifrån också innan beställningen. Kikar man i den katalogen så ligger just dessa kolvar under kategorin Sport Compact Series och dom kolvarna ska då ha strutted skirt och 2618 material, men blir som sagt lite osäker med det "lilla" kolvspel som rekommenderas och eftersom vad jag kan se så saknar dom även strutted skirt.

Bild
Bild
Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Inlägg av Robert Markström »

Köper du samma fast 16V så är rek.spel 0.10. Skumt att komphöjden är udda, mina var 0.10 under std. Jag hade ju inte velat ha mer iaf. Är väl under 1 & över 3mm det pratas om?

//R
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Skriv svar