Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån aug 21, 2017 4:45 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons nov 30, 2016 9:13 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Hej,

Har ett par frågor gällande komphöjd m.m

Finns det några nackdelar med att köra komphöjd 46,38mm och 145mm vevstakar jämfört med komphöjd 39,7mm och 152mm vevstakar som man har original?
Det gäller i så fall smidda kolvar, H-profil vevstakar och standard vevaxel i en Volvo B230FT -96. Effektmål 6-700hk

Tack på förhand!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 9:33 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
jo på en turbo motor med högt laddtryck så vill man ha kolvbulten högre upp som på en B230 (eller ännu högre) då blir kolven snällare mot blocket. man kan ha lättare /kortare kolvar också då men de ska ligga stabilt i cylinderloppet framförallt för det är vad som är det avgörande i dessa motorer för bra hållbarhet så man låter kolven va ganska hög.

med kortare stakar så blir vinkeln på staken lite större och kraften blir större i sidled mot blocket.


men det finns fördelar också då kolven vänder snabbare vid tdc och sänker topptrycket lite i teorins värd iallafall.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 10:08 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Tack för snabbt svar Jens! Då lägger vi nog ner den idéen med andra ord...
Standard komphöjd och längd på vevstakar är alltså att föredra och då ska man ha det :thumbright:

Tack igen!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 12:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8763
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
En kolv med lägre komphöjd 'rattlar' längre upp i blocket enkelt uttryckt.
Det blir mao rattel närmre deckplan där fodren är stabilare.

I synnerhet smidda kolvar utan offset på kolvbulten är det extra bra med uppflyttad bult.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 6:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Tack så mycket Patric! Då är jag med :)

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 6:19 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 655
Ort: Hbg.
Så här ser mina kolvar ut, men de är till en 16v

Bild

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 7:15 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Jäklar vad fina dom såg ut!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 7:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Vad tror ni om dessa kolvar? (utan att ha sett dom iofs)

Brand     Wiseco
Piston Material Alunimum Forged 2618
Engine Make     Volvo
Engine     B230 ET / FT / GT 2,3L 8V
Displacement    
Bore     96.50mm
Stroke     80.00mm
Rod Length     152.00mm
Compression Height     39.60mm
Crown Volume     -14.0cc
Block Height     N/A
Compression Ratio     8.0:1
Additional C/R     N/A
Pin Diameter     23.0mm
Piston Weight     554gr
Skirt     Strutted
Stroker    
Locks Included     Yes
Pins Included     Yes
Rings Included     Wiseco #: 9650XX

9650XX:
Top Ring Thickness: 1.0mm
Second Ring Thickness: 1.2mm
Oil Ring Thickness: 2.8mm
Oil Ring Tension: Standard

Är det normalt att dom väger så mycket som runt 550g styck? Har ingen original kolv kvar att jämföra mot men känns ju som dom väger ungefär som en std kolv? :D

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 7:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Är skirt strutted typ som utformningen på kolvarna på bilden?
Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 7:34 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 388
Ort: Växjö
Jag vägde dom i en tråd om spm kolvar och dom vägde nästan lika mkt som standard har jag för mig

Edit: Mina org kolvar vägde 547 och wiseco 96.5 vägde 556

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 8:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Tack Oscar! Frågan är ju om det är så negativt så man bör avstå från att använda sånna?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 8:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 388
Ort: Växjö
Synd att jag är så slö på att bygga annars hade jag kunnat säga vad jag tycker om dom :hihi:

Men är väl ganska många som har kört med dom och jag har inte hört många negativa saker

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 30, 2016 8:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1025
Ort: Halmstad
Jag kör med wiseco kolvar i min. Suttit i 3 säsonger. Ser skit fina ut nu när dom är ute för lite översyn av motorn.

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 01, 2016 7:21 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 490
Ort: Kungsör
Oskar Johansson skrev:
Synd att jag är så slö på att bygga annars hade jag kunnat säga vad jag tycker om dom :hihi:

Men är väl ganska många som har kört med dom och jag har inte hört många negativa saker


Hehe ja så kan det vara ibland :wink: Nej precis man har inte hört mycket dåligt men jag vet/visste iofs ingen som körde Wiseco heller :)

Se88e_K skrev:
Jag kör med wiseco kolvar i min. Suttit i 3 säsonger. Ser skit fina ut nu när dom är ute för lite översyn av motorn.


Ja just ja du kör ju Wiseco i din motor. Har du liknande spec på din kolvar som den jag postade längre upp? Även vikt osv?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 01, 2016 1:05 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 07, 2009 6:05 pm
Inlägg: 1025
Ort: Halmstad
Yes det är den komphöjden. Kör med 152 stakar

_________________
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010