Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 11:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor dec 01, 2016 2:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 364
Ort: Skellefteå
Kör med wiseco jag med, 152mm stakar, 690whp. Fungerar kanon fint.

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 01, 2016 8:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
Kanon, tack! Har ni med strutted skirt?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 01, 2016 8:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 401
Ort: Växjö
Nu tog jag 2 bilder från sebbes tråd men så här ser både hans och mina kolvar ut.
Bild

Bild

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 02, 2016 10:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
Tack för bilderna! Är inte så insatt egentligen men om jag fattar rätt är (inte) det där med strutted skirt (tror jag iaf).

Konstigt att kolvarna är så jäkla tunga ändå :?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Senast redigerad av Kim Norgren fre dec 02, 2016 4:36 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 02, 2016 11:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 401
Ort: Växjö
Har för mig att det är "full skirt" kolvar och att sidorna av kolven går lite längre ner än original (tror jag har en bild på detta i min gamla telefon men är inte 100% säker)

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 02, 2016 1:40 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
det är tjokleken i kolvens tag som gör dessa kolvar så tunga tror de jag har här är 11mm.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 02, 2016 4:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
Oskar Johansson skrev:
Har för mig att det är "full skirt" kolvar och att sidorna av kolven går lite längre ner än original (tror jag har en bild på detta i min gamla telefon men är inte 100% säker)


Du har nog rätt, jag menade så klart att jag inte tror att det är strutted skirt på era kolvar och därför tyckte jag att det var konstigt att vikten är typ densamma som i specen på kolvarna som jag la upp :hihi:

Jens Gustavsson skrev:
det är tjokleken i kolvens tag som gör dessa kolvar så tunga tror de jag har här är 11mm.


Ok så det är så pass tjocka tak i dessa kolvar, då drar ju vikten så klart iväg lite. Men visst är det skumt att en kolv med strutted skirt kan väga lika mycket som en med vanlig skirt?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 03, 2016 2:00 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
Lite offtopic men har ett par frågor som jag tänkte passa på att ställa, kändes onödigt att starta en ny tråd när det ändå rör just kolvar till samma motor :)

Wiseco verkar ha strutted som standard nu på sina "färdiga" kolvar för B230, i alla fall i deras katalog för bl.a Sports Compact Series från 2016. "Strutted forgning for improved strength"
Sen kan man väl säkert få sin egen design om man betalar för det.

Frågan är egentligen om den designen är bra för blocket med tanke på att dom flesta som kör mycket effekt i rödblock vill ha full skirt/så nära originalkolvens design som möjligt för att få kolven att ligga stabilt i loppet och på så sätt få blocket att hålla . Vad tror ni?

Visst ska det väl fungera att köra 16v kolvar i en 8v motor (B230) om man nu skulle hitta det? Smidigt att ha förberett botten om man nu skulle få för sig att bygga 16v någon gång :D

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 03, 2016 2:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 401
Ort: Växjö
Hade ju varit roligt att se en bild på kolvarna med strutted skirt

Hittade också en bild på mina 8v kolvar
Bild

Edit: Så här ser nog dom nya kolvarna ut

Bild

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 03, 2016 2:42 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 401
Ort: Växjö
Om man då kollar på sebbes kolvar och dom i den sista bilden i mitt förra inlägg så täcker väl manteln nästan lika mycket? och anledningen att dom kör strutted skirt är väl för att förhindra flex och sprickbildning i just manteln eller har jag fel?

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 03, 2016 3:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
Det där är den skillnaden som jag med hittat. Precis som du säger så kanske den täcker upp ungefär samma yta så att det inte spelar någon roll att kolven är strutted nu (kanske tom bättre då om kolven blir starkare nu).

Vet du om det funkar med JE, Wiseco eller annat märke på kolvar avsedda för 16v i en 8v motor? Tycker det bör fungera med tanke på att 8v inte har några urtag för ventiler överhuvudtaget.

För att få fullt stöd överallt så kanske kolven ska ha ungefär den här designen:
Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 03, 2016 3:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 401
Ort: Växjö
Om själva kolven blir lika hög som en 8v kolv så borde det väl funka?

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 03, 2016 3:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
Ja samma komphöjd osv tänkte jag på i så fall.
Specen på kolven som jag kikat på för 16v och 8v är precis lika bortsett från hur kolven ser ut på ovansidan

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 03, 2016 3:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Inlägg: 401
Ort: Växjö
Det som ändras är väl klämspalten

8v kolven är ju som den du länkade

_________________
Oskar Johansson

Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/

viewtopic.php?f=21&t=91595&start=90


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 03, 2016 4:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 516
Ort: Kungsör
Jo precis! Så här se det ut i katalogen :

Blev jäkligt suddig bild när den förstorades...
Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010