Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 9:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons feb 15, 2017 6:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 482
Ort: Kungsör
Med risk att idiotförklara mig själv då det här säkert blir en tankevurpa så ni får mer än gärna rätta mig :lol: (Är det fel så skyller jag på jetlag, är helt väck i skallen efter en 15timmars flygresa i tisdags :? )
Kan det vara så att den lägre komphöjden är för att kompensera att gropen på Wiseco kolven har ganska liten diameter? Alltså för att ventilerna inte ska ta i kolven? Låter förvisso lite dumt men tänkte eftersom inte 8v kolven har ventil uttag som 16v kolven har...

Bild på min JE kolv till B230 8v som hade 39,6mm komphöjd (större diameter på gropen på den kolven)
Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Senast redigerad av Kim Norgren tor feb 16, 2017 12:58 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 15, 2017 6:22 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
1,5 till 3mm.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 15, 2017 11:04 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
Ja hamnar han precis på gränsen då? äre runt 0.7-0.8mm std? & så slänger vi på 0.8mm till med de nya kolvarna?

EDIT: Läste lite fort, 38.90 nu blir ju 0.8mm mer än std.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 11:30 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
måtten stämde på kolvarna jag tog hem till en kund och rätt kolvbult med 5mm tjocklek som jag beställde till den.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 12:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 482
Ort: Kungsör
Ja du Robert väldigt skumt det där med komphöjden, ganska frusterande när man vill få färdigt motorn...
Hänger inte riktigt med på vad du och Erland pratar om :) Tror ni att det kan bli bra ändå med 38,9mm komphöjd eller att det blir dåligt?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 12:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 482
Ort: Kungsör
Tack Jens för att du kontrollerade det! Var det 8v kolv eller var det till 16v? Beställer du en egen variant av kolv med en speciellt vald kolvbult eller är det en "färdig" modell som redan finns framtagen för B230 hos Wiseco och som det ingår 5mm kolvbult till?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 12:59 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
detta kitt är till en 8v med 152 stake, 96.25mm borr. ja det är en custom turbo hi boost kolvbult som jag köpt till. jag bruka göra så då de som följer med annars är bara 4mm. standard kolvbult är 5mm.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 1:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 482
Ort: Kungsör
Jens Gustavsson skrev:
detta kitt är till en 8v med 152 stake, 96.25mm borr. ja det är en custom turbo hi boost kolvbult som jag köpt till. jag bruka göra så då de som följer med annars är bara 4mm. standard kolvbult är 5mm.

mvh jens


Ahaa okej så pass! Låter ju riktigt bra att man slipper borra till 96,50 oxå (skulle kanske ha låtit dig beställa istället :doh: )
Men den kolven har alltså rätt komphöjd oxå? Typ 39,6mm eller 39,7mm vilket det nu brukar vara?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 1:37 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
det finns fördelar att köpa av en försäljare i detta land och som står för vad som blir fel och som jobbar med motor typen och turbo :wink:

blocket sonic mäts sen och flyttar borr center lite om det behövs för att behålla max av cylinder tjockleken på den viktiga sidan. vill inte borra mer än nödvändigt då blocken är svaga. anpassar sen kolvspelet så det blir bra för kunden.

mins inte kolv höjden, tror vi beställde så det blir lämplig turbo klämspalt med vanlig packning.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 4:33 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Om man har under 1,5 mm i klämspalt kan det inte brinna in där.
Mellan 1,5 och 3mm har lättare för att spika så man lägger sig under 1,5 eller över 3mm.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 5:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 482
Ort: Kungsör
Jens Gustavsson skrev:
det finns fördelar att köpa av en försäljare i detta land och som står för vad som blir fel och som jobbar med motor typen och turbo :wink:

blocket sonic mäts sen och flyttar borr center lite om det behövs för att behålla max av cylinder tjockleken på den viktiga sidan. vill inte borra mer än nödvändigt då blocken är svaga. anpassar sen kolvspelet så det blir bra för kunden.

mins inte kolv höjden, tror vi beställde så det blir lämplig turbo klämspalt med vanlig packning.

mvh jens


Jag håller helt med dig Jens! Beställde via en firma här i Sverige men det var väl det enda som blev rätt verkar det som nu :thumbdown:


Erland Cox skrev:
Om man har under 1,5 mm i klämspalt kan det inte brinna in där.
Mellan 1,5 och 3mm har lättare för att spika så man lägger sig under 1,5 eller över 3mm.

Erland


Tack så mycket för förtydligandet Erland. Om jag då kör oringat block med vanlig Elring packning som är 1,2mm och sedan har den lägre komphöjden på 38,9mm istället för original 39,7mm så hamnar klämspalten alltså i det spikkänsliga området? (0,9+1,2= 2,1mm) Eller tänker jag fel?

Om det stämmer så är det alltså bättre om kolvarna har 39,6mm komphöjd om man kör 1,2mm packning (0,1+1,2= 1,3mm) så man hamnar under 1,5mm?

Det gäller som sagt en Volvo B230 8v med runt 2bars laddtryck om det påverkar något

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 8:28 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Vad får du för kompförhållande som det är nu?
Om det är för lågt så kan du ju alltid decka till den felande komphöjden?
Är det för högt så kan du köra tjockare packning så du får 3+mm.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 11:04 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 482
Ort: Kungsör
Original komphöjd på B230 är 39,7mm och kolvarna jag fick hem har en komphöjd på 39,862 (38,9mm).

Det står i alla fall 8.0:1 i specen för kolvarna, men där står det förvisso även 39,6mm i komphöjd och strutted skirt :lol: Kompet bör väl åtminstonde stämma kan man tycka!
Problemet är att blocket redan är toppdeckat, oringat och betongfyllt redan så vill ju helst inte fräsa av blocket igen. Väntade bara på kolvarna så man kunde lämna blocket på borrning...

Fungerar det med typ en MLS/Cometic packning nu när jag har oringat blocket redan? Eller måste man fräsa bort mina spår i så fall?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 17, 2017 5:12 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
mls fungerar inge bra på volvo, för lite skruvar och klen packnings yta. man ska undvika special trix packningar mm det är mycket skruvning innan det fungera.

en vanlig elring packning för 200kr sen oring med max 0.10mm uppstick är vad jag rekomendera då du redan oringat. tror bäst är bara en elring skärringare utan oringning mm.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 18, 2017 8:21 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 482
Ort: Kungsör
Men då är kanske inte MLS är något att ha då... Med andra ord så är kanske det bästa alternativet för mig att byta kolvar istället?

Har alltid kört med vanlig Elring packning med oringat block men kanske skulle testa skärring någon gång sen om man bygger nytt!

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Opel Kadett
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Byggtråd: viewtopic.php?f=21&t=87175
Besök oss på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing)

PB 2014: 6,84/10,68
PB 2015: 6,85/10,66 215km/h
PB 2016: 6,35/9,91 218km/h


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010