Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 18, 2017 9:21 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
InläggPostat: lör feb 18, 2017 9:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 938
Ort: Flisa, norge
athena cooper-ring 2.0mm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 18, 2017 12:48 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Inlägg: 2658
Ort: Umeå
men hur funkar athenapackningen då det redan är oringspår i blocket?

_________________
[076-8007754]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 18, 2017 8:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Tack för tipset men om jag har fattat det här rätt så hamnar jag då på 2,8mm klämspalt och det är i så fall för lite :? Vet inte hur mycket det påverkar kompet, bör väl sjunka endel också.

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 19, 2017 9:15 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
jag har inte i praktiken märkt nått av detta med farliga klämspalter. säger inte att det inte är så men nått man inte behöver va väldigt orolig över skulle jag säga.

E85 är bra soppa det gäller bara att få ordning på hela mapningen det är där hålbarheten ligger till 90% i en turbo motor.

man vill inte ha för låg kompa heller. under 8:1 blir motorerna väldigt pösiga speciellt med kamaxlar över ca 255 grader/0.05".

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 9:58 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Ja Jens det skulle kanske fungera att köra som det är/blir med 38,9mm komphöjd men vet inte om jag vågar chansa för det känns som att varje gång jag chansar så går det helt åt skogen. Finns det en teori om att man ska hålla sig under 1,5mm alternativt över 3mm så vill jag nog följa det, tror jag i alla fall...

Ett alternativ är om jag fräser av mitt befintliga motorblock 0,8mm (lika mkt som fattas i komphöjd nu med Wiseco kolvarna) och sedan kör med en Elringpackning med skärring (den som enligt KG är 1,45mm tjock). Då försvinner förvisso oringningen i blocket men jag får ungefär samma funktion med skärringen och hamnar precis under 1,5mm klämspalt. Om man nu kan fräsa av så pass mycket på toppdecket utan att det påverkar något annat som hållbarhet osv?

Men det känns som en ganska krånglig och dyr lösning egentligen mot att byta kolvar till något som passar direkt utan modifiering eftersom jag även måste byta kolvbultar för min planerade effekt/laddtryck.

Mvh

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 11:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Kim Norgren skrev:
Ett alternativ är om jag fräser av mitt befintliga motorblock 0,8mm (lika mkt som fattas i komphöjd nu med Wiseco kolvarna) och sedan kör med en Elringpackning med skärring (den som enligt KG är 1,45mm tjock). Då försvinner förvisso oringningen i blocket men jag får ungefär samma funktion med skärringen och hamnar precis under 1,5mm klämspalt. Om man nu kan fräsa av så pass mycket på toppdecket utan att det påverkar något annat som hållbarhet osv?

Mvh


Det går lite trögt i kolvfrågan kan man säga, jag kommer ingenstans direkt! Försöker lösa problemet från flera håll men inget alternativ går smärtfritt.
Finns custom kolvar att beställa men då behöver man en bra spec och det är långa leveranstider verkar det som (eller det är väl jag som är sent ute pga Wisecos misstag med mina kolvar).

Kom att tänka på mitt (nöd)alternativ som jag klippt in ovan. Finns det någon som snabbt kan räkna ut vad kompet blir om jag nu trots allt blir tvungen att välja den lösningen?
Alltså vad kompet blir om jag planar av blocket 0,8mm? Kompet från början med dessa kolvar skall enligt specen vara 8,0:1 men det är ju med orört block och jag antar att det lär öka en del om man planar blocket

Mvh

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 01, 2017 10:28 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5524
Ort: Lund
Det gör ca 6cc. På 591 cc per cylinder ger 8:1 84cc förbränningsrum.
Med 78 cc får du 8,58:1 i komp.
Går ju att ta lite i toppen om det behövs.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 02, 2017 8:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Tack så mycket Erland :thumbright:



Lägger till lite info här om någon mer vill försöka räkna nu när jag har tagit reda på lite mer fakta, saknas något så säg till. Tänk på att om jag ska genomföra detta så ska blocket planas av 0,8mm

Borr 96.50mm
Slag 80mm
Förbränningsrum rymmer 60ml vardera (60cc)
Dish 14ml (14cc)
Packning 1,5mm

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 9:44 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
läs noga vad som står så fungerar denna fusk räknare bra :thumbright:

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 03, 2017 2:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1073
Ort: Hofors
Kim - vad har du för mail? Kan ja skicka en räknare i exel

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 04, 2017 8:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Tack så mycket Jens :thumbright:


Ja tack Patrik det vore bussigt :thumbright: Har skickat mailadress i PM

Mvh

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 05, 2017 8:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 367
Ort: Skellefteå
Hej igen, jag kör med cooperring och har fräst av 1.0mm av blocket. Funkar kanon fint. MVH

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 05, 2017 10:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Tjenare!

Låter kanon! Då kan jag bara köra på alltså, grymt :thumbright:

Mvh

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 06, 2017 8:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1073
Ort: Hofors
Blev du något klokare av räknaren?

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 07, 2017 9:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 520
Ort: Kungsör
Absolut, tack så mycket :thumbright:

Mvh

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 75 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ballfroog och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010