Sida 2 av 5

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: tor dec 01, 2016 2:35 pm
av J00r
Kör med wiseco jag med, 152mm stakar, 690whp. Fungerar kanon fint.

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: tor dec 01, 2016 8:34 pm
av Kim Norgren
Kanon, tack! Har ni med strutted skirt?

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: tor dec 01, 2016 8:59 pm
av Oskar Johansson
Nu tog jag 2 bilder från sebbes tråd men så här ser både hans och mina kolvar ut.
Bild

Bild

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: fre dec 02, 2016 10:45 am
av Kim Norgren
Tack för bilderna! Är inte så insatt egentligen men om jag fattar rätt är (inte) det där med strutted skirt (tror jag iaf).

Konstigt att kolvarna är så jäkla tunga ändå :?

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: fre dec 02, 2016 11:46 am
av Oskar Johansson
Har för mig att det är "full skirt" kolvar och att sidorna av kolven går lite längre ner än original (tror jag har en bild på detta i min gamla telefon men är inte 100% säker)

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: fre dec 02, 2016 1:40 pm
av Jens Gustavsson
det är tjokleken i kolvens tag som gör dessa kolvar så tunga tror de jag har här är 11mm.

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: fre dec 02, 2016 4:35 pm
av Kim Norgren
Oskar Johansson skrev:Har för mig att det är "full skirt" kolvar och att sidorna av kolven går lite längre ner än original (tror jag har en bild på detta i min gamla telefon men är inte 100% säker)
Du har nog rätt, jag menade så klart att jag inte tror att det är strutted skirt på era kolvar och därför tyckte jag att det var konstigt att vikten är typ densamma som i specen på kolvarna som jag la upp :hihi:
Jens Gustavsson skrev:det är tjokleken i kolvens tag som gör dessa kolvar så tunga tror de jag har här är 11mm.
Ok så det är så pass tjocka tak i dessa kolvar, då drar ju vikten så klart iväg lite. Men visst är det skumt att en kolv med strutted skirt kan väga lika mycket som en med vanlig skirt?

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör dec 03, 2016 2:00 pm
av Kim Norgren
Lite offtopic men har ett par frågor som jag tänkte passa på att ställa, kändes onödigt att starta en ny tråd när det ändå rör just kolvar till samma motor :)

Wiseco verkar ha strutted som standard nu på sina "färdiga" kolvar för B230, i alla fall i deras katalog för bl.a Sports Compact Series från 2016. "Strutted forgning for improved strength"
Sen kan man väl säkert få sin egen design om man betalar för det.

Frågan är egentligen om den designen är bra för blocket med tanke på att dom flesta som kör mycket effekt i rödblock vill ha full skirt/så nära originalkolvens design som möjligt för att få kolven att ligga stabilt i loppet och på så sätt få blocket att hålla . Vad tror ni?

Visst ska det väl fungera att köra 16v kolvar i en 8v motor (B230) om man nu skulle hitta det? Smidigt att ha förberett botten om man nu skulle få för sig att bygga 16v någon gång :D

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör dec 03, 2016 2:22 pm
av Oskar Johansson
Hade ju varit roligt att se en bild på kolvarna med strutted skirt

Hittade också en bild på mina 8v kolvar
Bild

Edit: Så här ser nog dom nya kolvarna ut

Bild

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör dec 03, 2016 2:42 pm
av Oskar Johansson
Om man då kollar på sebbes kolvar och dom i den sista bilden i mitt förra inlägg så täcker väl manteln nästan lika mycket? och anledningen att dom kör strutted skirt är väl för att förhindra flex och sprickbildning i just manteln eller har jag fel?

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör dec 03, 2016 3:11 pm
av Kim Norgren
Det där är den skillnaden som jag med hittat. Precis som du säger så kanske den täcker upp ungefär samma yta så att det inte spelar någon roll att kolven är strutted nu (kanske tom bättre då om kolven blir starkare nu).

Vet du om det funkar med JE, Wiseco eller annat märke på kolvar avsedda för 16v i en 8v motor? Tycker det bör fungera med tanke på att 8v inte har några urtag för ventiler överhuvudtaget.

För att få fullt stöd överallt så kanske kolven ska ha ungefär den här designen:
Bild

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör dec 03, 2016 3:27 pm
av Oskar Johansson
Om själva kolven blir lika hög som en 8v kolv så borde det väl funka?

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör dec 03, 2016 3:54 pm
av Kim Norgren
Ja samma komphöjd osv tänkte jag på i så fall.
Specen på kolven som jag kikat på för 16v och 8v är precis lika bortsett från hur kolven ser ut på ovansidan

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör dec 03, 2016 3:59 pm
av Oskar Johansson
Det som ändras är väl klämspalten

8v kolven är ju som den du länkade

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör dec 03, 2016 4:25 pm
av Kim Norgren
Jo precis! Så här se det ut i katalogen :

Blev jäkligt suddig bild när den förstorades...
Bild