Sida 5 av 5

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör feb 18, 2017 9:22 am
av DreRacing@
athena cooper-ring 2.0mm

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör feb 18, 2017 12:48 pm
av Ersviken
men hur funkar athenapackningen då det redan är oringspår i blocket?

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör feb 18, 2017 8:58 pm
av Kim Norgren
Tack för tipset men om jag har fattat det här rätt så hamnar jag då på 2,8mm klämspalt och det är i så fall för lite :? Vet inte hur mycket det påverkar kompet, bör väl sjunka endel också.

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: sön feb 19, 2017 9:15 am
av Jens Gustavsson
jag har inte i praktiken märkt nått av detta med farliga klämspalter. säger inte att det inte är så men nått man inte behöver va väldigt orolig över skulle jag säga.

E85 är bra soppa det gäller bara att få ordning på hela mapningen det är där hålbarheten ligger till 90% i en turbo motor.

man vill inte ha för låg kompa heller. under 8:1 blir motorerna väldigt pösiga speciellt med kamaxlar över ca 255 grader/0.05".

mvh jens

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: mån feb 20, 2017 9:58 am
av Kim Norgren
Ja Jens det skulle kanske fungera att köra som det är/blir med 38,9mm komphöjd men vet inte om jag vågar chansa för det känns som att varje gång jag chansar så går det helt åt skogen. Finns det en teori om att man ska hålla sig under 1,5mm alternativt över 3mm så vill jag nog följa det, tror jag i alla fall...

Ett alternativ är om jag fräser av mitt befintliga motorblock 0,8mm (lika mkt som fattas i komphöjd nu med Wiseco kolvarna) och sedan kör med en Elringpackning med skärring (den som enligt KG är 1,45mm tjock). Då försvinner förvisso oringningen i blocket men jag får ungefär samma funktion med skärringen och hamnar precis under 1,5mm klämspalt. Om man nu kan fräsa av så pass mycket på toppdecket utan att det påverkar något annat som hållbarhet osv?

Men det känns som en ganska krånglig och dyr lösning egentligen mot att byta kolvar till något som passar direkt utan modifiering eftersom jag även måste byta kolvbultar för min planerade effekt/laddtryck.

Mvh

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons mar 01, 2017 11:09 am
av Kim Norgren
Kim Norgren skrev: Ett alternativ är om jag fräser av mitt befintliga motorblock 0,8mm (lika mkt som fattas i komphöjd nu med Wiseco kolvarna) och sedan kör med en Elringpackning med skärring (den som enligt KG är 1,45mm tjock). Då försvinner förvisso oringningen i blocket men jag får ungefär samma funktion med skärringen och hamnar precis under 1,5mm klämspalt. Om man nu kan fräsa av så pass mycket på toppdecket utan att det påverkar något annat som hållbarhet osv?

Mvh
Det går lite trögt i kolvfrågan kan man säga, jag kommer ingenstans direkt! Försöker lösa problemet från flera håll men inget alternativ går smärtfritt.
Finns custom kolvar att beställa men då behöver man en bra spec och det är långa leveranstider verkar det som (eller det är väl jag som är sent ute pga Wisecos misstag med mina kolvar).

Kom att tänka på mitt (nöd)alternativ som jag klippt in ovan. Finns det någon som snabbt kan räkna ut vad kompet blir om jag nu trots allt blir tvungen att välja den lösningen?
Alltså vad kompet blir om jag planar av blocket 0,8mm? Kompet från början med dessa kolvar skall enligt specen vara 8,0:1 men det är ju med orört block och jag antar att det lär öka en del om man planar blocket

Mvh

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: ons mar 01, 2017 10:28 pm
av Erland Cox
Det gör ca 6cc. På 591 cc per cylinder ger 8:1 84cc förbränningsrum.
Med 78 cc får du 8,58:1 i komp.
Går ju att ta lite i toppen om det behövs.

Erland

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: tor mar 02, 2017 8:59 pm
av Kim Norgren
Tack så mycket Erland :thumbright:



Lägger till lite info här om någon mer vill försöka räkna nu när jag har tagit reda på lite mer fakta, saknas något så säg till. Tänk på att om jag ska genomföra detta så ska blocket planas av 0,8mm

Borr 96.50mm
Slag 80mm
Förbränningsrum rymmer 60ml vardera (60cc)
Dish 14ml (14cc)
Packning 1,5mm

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: fre mar 03, 2017 9:44 am
av Jens Gustavsson
läs noga vad som står så fungerar denna fusk räknare bra :thumbright:

http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: fre mar 03, 2017 2:33 pm
av Tjernell
Kim - vad har du för mail? Kan ja skicka en räknare i exel

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: lör mar 04, 2017 8:56 pm
av Kim Norgren
Tack så mycket Jens :thumbright:


Ja tack Patrik det vore bussigt :thumbright: Har skickat mailadress i PM

Mvh

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: sön mar 05, 2017 8:50 pm
av J00r
Hej igen, jag kör med cooperring och har fräst av 1.0mm av blocket. Funkar kanon fint. MVH

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: sön mar 05, 2017 10:05 pm
av Kim Norgren
Tjenare!

Låter kanon! Då kan jag bara köra på alltså, grymt :thumbright:

Mvh

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: mån mar 06, 2017 8:32 pm
av Tjernell
Blev du något klokare av räknaren?

Re: Komphöjd skillnader Volvo B230

Postat: tis mar 07, 2017 9:20 am
av Kim Norgren
Absolut, tack så mycket :thumbright:

Mvh