Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor dec 14, 2017 11:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor dec 29, 2016 5:34 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Inlägg: 43
Ort: uppland
Hej!

För några år sedan byggde jag en kamslip som jag bara har kört kammar med tryckare med shims. Har nu slipat kammar till saab 16v med hydrauliska tryckare och jag får inte det att fungera. Jag har monterat lashcaps med en höjd av radien som är bortslipad på bascirkeln från en original kam. Problemet blir då att den startar och efter ett tag försvinner kompressionen. Tryckarna bygger upp sånt högt tryck att ventilerna står öppna. Har även testat med mindre och inga lashcaps men kompressionen försvinner. Sista testet var utan lashcaps och då är oljetrycks hålen mm rätt men ändå försvann kompressionen.
Hur ska man tänka när man bestämmer höjd på lashcapsen? Det logiska för mig är att man höjer med det måttet man slipat bort i radien på bascirkeln men det fungerar inte för mig. Vad gör jag för fel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 29, 2016 7:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 428
Ort: lycksele
Är det inte skillnad på ramper mm på kammar för hydraultryckare och kammar för fasta tryckare?
Ksk kan va något sådant om profilen är egendesignad och inte kopierad från någon fungerande kam.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2016 10:59 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
du löser inte problemet med lach caps det är portarna mellan lyftare och topp som hamnar på fel ställe tror jag. man ska inte ändra bacirkeln med hydral kamaxlar helt enkelt.

visa nå bilder på slipen :thumbright: hur styrs den? master eller cnc stegmotor direkt?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2016 11:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8900
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
På Opel C20ne sitter där en tryckregulator i toppen för att reglera trycket på lyftarna.
De lyftarna 'står still' eftersom motorn har vipparmar, mao utsätts de för oljetryck konstant.

Häri kan lösningen ligga, som även Jens är inne på.
Kolla hur dina tryckare har oljehålet öppet mot oljekanalen och jämför med std.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2016 7:15 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Inlägg: 43
Ort: uppland
Jag har utgått från en slipad folkrace kam som jag mätt upp lyft mm och den hade lashcaps och det fungerade. Det som skiljer på dom jag slipade är att den är 0,27mm mera slipad på diametern av bascirkeln.
Jag tänkte lika angående oljetrycket och returen att det inte stämmer med lashcapsen monterade men jag har ju provat att köra utan och då går det inte häller.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2016 8:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 241
Ort: Stigtomta
Fast har du lashcaps eller inte så hamnar tryckaren lika högt i båda fallen. Och det är där som det blir miss match med oljekanal? Eller är det internt i tryckarens hydraulik?

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2016 9:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1321
David V skrev:
Fast har du lashcaps eller inte så hamnar tryckaren lika högt i båda fallen. Och det är där som det blir miss match med oljekanal? Eller är det internt i tryckarens hydraulik?

/David


Hur skulle tryckarna kunna hamna lika högt utan lash caps?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2016 9:27 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5114
Ort: Lykksällä
mauser240 skrev:
David V skrev:
Fast har du lashcaps eller inte så hamnar tryckaren lika högt i båda fallen. Och det är där som det blir miss match med oljekanal? Eller är det internt i tryckarens hydraulik?

/David


Hur skulle tryckarna kunna hamna lika högt utan lash caps?


För att lashcapsen sitter under

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2016 9:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Inlägg: 43
Ort: uppland
David<< Du har rätt. oavsett storlek på lashcaps så kommer tryckaren vara på samma ställe. Har tänkt fel!!
Kan 0,27 på diametern göra så mycket att det inte fungerar??


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 30, 2016 9:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 936
Ort: Flisa, norge
jag har omslipta kammar på min volvo 16v som är hydrauliska. det lär fungera OK. enem gör ju kammar tilhydrauliska


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 31, 2016 4:12 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2051
Ort: Luleå
Jag har åxå hydraullyftare med omslipade pinnar i 16v. -1mm på bascirkeln har jag för mig. Funkar fint. Sku snarare tippa på att kammens
profil är boven?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 31, 2016 10:41 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 428
Ort: lycksele
Har också sett att det fungerar med lashcaps på volvo 16v men trådskaparen har ju en Saab kan det Vara någon skillnad där?
Dock så är det väll bara oljetryck in i tryckaren sen retur blir lekage kring den sk kolven i tryckaren.
Då borde ju höjden på tryckaren bara kunna påverka om den får olja eller inte dvs ligger den för mycket fel i höjd så får man stort ventilspel och inte för litet eller tänker jag helt fel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 31, 2016 11:00 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 178
Jag är jäkligt nyfiken på trådskaparens kamslip!! O jag tror rampen kan va problemet. Det sitter ju en"backventilskula" i lyftare o om kammen klappar till med mek ramp kanske inget bak. Läckage sker vilket troligen behövs, bör väl va det som sköter "ventilspel"??

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Senast redigerad av Matti johansson lör dec 31, 2016 2:28 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 31, 2016 1:10 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Inlägg: 43
Ort: uppland
NU har jag tittat mera på problemet och jag fattar fortfarande inte varför. Jag har mätt höjden mm på olje trycks hålet och returen i toppen och det borde fungera. Jag ska så fort jag kan svarva bredare oljespår på tryckaren för att kompensera höjningen av den slipade kamen.

Det som stör mig mest är att den bygger upp trycket och lägger ventilerna öppna.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 02, 2017 11:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Inlägg: 1405
Ort: Västerås
Att det funkar i en volvo 16v är rätt ointressant i detta fall då det inte är en volvo 16v.

Läs det Matti skrev, skulle också tro att det kan bli något fel med rampen, för hydraulen måste läcka lite annars skulle ventilen aldrig täta. Typ som när man kör ventilflyt och lyftaren pumpar tex.

_________________
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jre och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010