Lashcaps hydrauliska tryckare

Diskussioner för erfaret folk
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:För att lashcapsen sitter under
Ni menar att tryckaren följer kammen i båda fallen? 0,27 mm är ju inte så mycket iofs...
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av Steve »

Hur mycket har du tagit sammanlagt av bascirkeln och hur tjocka lashcaps hade du?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:Hur mycket har du tagit sammanlagt av bascirkeln och hur tjocka lashcaps hade du?
Du tycker inte det är provocerande att göra ett inlägg utan att svara på det som frågats dig?
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av Steve »

mauser240 skrev:
Steve skrev:Hur mycket har du tagit sammanlagt av bascirkeln och hur tjocka lashcaps hade du?
Du tycker inte det är provocerande att göra ett inlägg utan att svara på det som frågats dig?
Menade du det du skrev tänkte jag inte ens på den som fråga, tog det som att du hade förstått vad som menades

Sen kan jag svara på ditt påstående om 0,27 mm att du troligen har läst fel. Han har slipat 0,27 mm mer än en annan kam som slipats
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:Menade du det du skrev tänkte jag inte ens på den som fråga, tog det som att du hade förstått vad som menades

Sen kan jag svara på ditt påstående om 0,27 mm att du troligen har läst fel. Han har slipat 0,27 mm mer än en annan kam som slipats
Ok. Ja man får väl anse att det tagits från bascirkeln även på utgångsläget eftersom utgångsläget körts med lash-caps. Men varför köra med lash-caps om tryckaren kompenserar för skillnaden ändå?
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av »

Anledningen till att man kör med lashcaps på kammar för hydraultryckare är för att kolven i tryckaren inte har så lång slaglängd har hört 3mm nån gång (det gällde nog volvo och är ju individuellt för olika topplock men ett exempel iaf)
På en original topp bör den ligga ungefär i mitten så slipar man bort mer än ca 1,5 mm radiellt från bascirkeln så går tryckaren på fullt utslag och man får ändå för stort ventilspel.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av Steve »

Är ju som svårt att veta nåt i det här fallet varför det används lashcaps då det saknas en massa fakta för det. Kan man vara säker på att den toppen som kammen kopierades ifrån hade original längd på ventiler eller ens en exakt likadan topp?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av mauser240 »

CÅ skrev:Anledningen till att man kör med lashcaps på kammar för hydraultryckare är för att kolven i tryckaren inte har så lång slaglängd har hört 3mm nån gång (det gällde nog volvo och är ju individuellt för olika topplock men ett exempel iaf)
På en original topp bör den ligga ungefär i mitten så slipar man bort mer än ca 1,5 mm radiellt från bascirkeln så går tryckaren på fullt utslag och man får ändå för stort ventilspel.
...och då följer ju inte tryckaren kammen längre va? Vart det jag menade tidigare men allt beror ju på hur mycket som tagits från bascirkeln.
//MartinL
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av super7 »

Följer inte tryckaren kammen har man problem... :hey:

Men om vi vänder på saken. När jag åkte med en Ford DOHC motor
för ett antal år sedan så lät jag slipa om kammarna och sedan när
motorn skruvades ihop så bytte jag ut dom tråkiga hydraultryckarna
mot solida tryckare. Profilen på kammarna var hydraul så efter lite
funderande av Gunnar så kom han fram till att jag inte skulle köra med
ventilspel större än 0,05 annars skulle det blir för mycket slitage på tryckaren.

Så det kan kanske vara rampen på kammen som spökar :?:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
thosan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön sep 06, 2009 9:36 am
Ort: Lyckeby

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av thosan »

jag hade lashcaps på omslipade kammar till en opel c20xe en gång i tiden och då stämde inte oljekanalen och den fick jag slipa om lite. det bör inte bli så att den pumpar upp lyftaren för mkt för det. men det blir lite tokigt när den lyfter står den i annat läge
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av stene »

Kammen jag slipade har ett mått på 31,5 mm bascirkeln och 40,95 på höjden. En originalkam 34,00mm bascirkeln och 42,95 på höjden och den slipade jag mallat av 31,77mm bascirkeln och 41,09 på höjden. Jag har nu testat allt jag kan tänka mig förutom att stumma tryckarna. Börjar också tro att det är rampen på kammen som strular. Skillnaden på bascirkeln är som jag skrivit 0,27 men höjden skiljer 0.14. Lyftet blir då på min 9,45mm och den jag mallat av 9,32mm. Jag tycker att det är så små skillnader men det kanske räcker.
thosan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: sön sep 06, 2009 9:36 am
Ort: Lyckeby

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av thosan »

från original är det 1,25mm du kanske låg på gränsen innan. på opel c20xe är det en restriktor i oljekanalen till toppen just för tryckarna
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av stene »

Jag fick det aldrig att fungera med hydraliska lyftarna så jag byggde om dom till mekaniska och då fungerar det fint. Det va troligen för häftig ramp på dom.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av Matti johansson »

Då återstår frågan om man kan få se nån bild på skapelsen dvs kamslipen? Är ju alltid kul o se egna lösningar!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av nkro »

Jag har mätt och funderat just på saab kammar.
Bascirkeln verkar vara 34 mm.

Jag har en kam som ser orginal ut men har en bascirkel på 33.2.

Sen har jag L9 kammar bascirkeln verkar olika på insug och avgas och dom bör vara slipade på ämnen finns inte material att slipa om en orginal kam till L9.
Bascirkel 33,35 ocg 33,15 lyft 10,4. Den ska gå att köra i en orginalmotor utan att modifiera.

Jag har även en annan kam utan märkning. den har bascirkel på 32,2 och 31,35 med 10,2 i lyft men "rundare" profil mot L9.
Går det att mäta fram om profilen är till hydral?

Sen tror jag att det tom var dåligt med material på ämnet dom slipar på därför tar dom på grundcirkeln.

Ngn som vet hur kyrks kammar ser ut. Bascirkel ? Dom har mkt duration vid nollspel men vid 1 mm är det inte mkt kvar.
Niklas
Skriv svar