Lashcaps hydrauliska tryckare

Diskussioner för erfaret folk
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av stene »

Hej!

För några år sedan byggde jag en kamslip som jag bara har kört kammar med tryckare med shims. Har nu slipat kammar till saab 16v med hydrauliska tryckare och jag får inte det att fungera. Jag har monterat lashcaps med en höjd av radien som är bortslipad på bascirkeln från en original kam. Problemet blir då att den startar och efter ett tag försvinner kompressionen. Tryckarna bygger upp sånt högt tryck att ventilerna står öppna. Har även testat med mindre och inga lashcaps men kompressionen försvinner. Sista testet var utan lashcaps och då är oljetrycks hålen mm rätt men ändå försvann kompressionen.
Hur ska man tänka när man bestämmer höjd på lashcapsen? Det logiska för mig är att man höjer med det måttet man slipat bort i radien på bascirkeln men det fungerar inte för mig. Vad gör jag för fel?
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av »

Är det inte skillnad på ramper mm på kammar för hydraultryckare och kammar för fasta tryckare?
Ksk kan va något sådant om profilen är egendesignad och inte kopierad från någon fungerande kam.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av Jens Gustavsson »

du löser inte problemet med lach caps det är portarna mellan lyftare och topp som hamnar på fel ställe tror jag. man ska inte ändra bacirkeln med hydral kamaxlar helt enkelt.

visa nå bilder på slipen :thumbright: hur styrs den? master eller cnc stegmotor direkt?

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av Kadett4wd »

På Opel C20ne sitter där en tryckregulator i toppen för att reglera trycket på lyftarna.
De lyftarna 'står still' eftersom motorn har vipparmar, mao utsätts de för oljetryck konstant.

Häri kan lösningen ligga, som även Jens är inne på.
Kolla hur dina tryckare har oljehålet öppet mot oljekanalen och jämför med std.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av stene »

Jag har utgått från en slipad folkrace kam som jag mätt upp lyft mm och den hade lashcaps och det fungerade. Det som skiljer på dom jag slipade är att den är 0,27mm mera slipad på diametern av bascirkeln.
Jag tänkte lika angående oljetrycket och returen att det inte stämmer med lashcapsen monterade men jag har ju provat att köra utan och då går det inte häller.
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av David V »

Fast har du lashcaps eller inte så hamnar tryckaren lika högt i båda fallen. Och det är där som det blir miss match med oljekanal? Eller är det internt i tryckarens hydraulik?

/David
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av mauser240 »

David V skrev:Fast har du lashcaps eller inte så hamnar tryckaren lika högt i båda fallen. Och det är där som det blir miss match med oljekanal? Eller är det internt i tryckarens hydraulik?

/David
Hur skulle tryckarna kunna hamna lika högt utan lash caps?
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av Steve »

mauser240 skrev:
David V skrev:Fast har du lashcaps eller inte så hamnar tryckaren lika högt i båda fallen. Och det är där som det blir miss match med oljekanal? Eller är det internt i tryckarens hydraulik?

/David
Hur skulle tryckarna kunna hamna lika högt utan lash caps?
För att lashcapsen sitter under
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av stene »

David<< Du har rätt. oavsett storlek på lashcaps så kommer tryckaren vara på samma ställe. Har tänkt fel!!
Kan 0,27 på diametern göra så mycket att det inte fungerar??
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av DreRacing@ »

jag har omslipta kammar på min volvo 16v som är hydrauliska. det lär fungera OK. enem gör ju kammar tilhydrauliska
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av Robert Markström »

Jag har åxå hydraullyftare med omslipade pinnar i 16v. -1mm på bascirkeln har jag för mig. Funkar fint. Sku snarare tippa på att kammens
profil är boven?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av »

Har också sett att det fungerar med lashcaps på volvo 16v men trådskaparen har ju en Saab kan det Vara någon skillnad där?
Dock så är det väll bara oljetryck in i tryckaren sen retur blir lekage kring den sk kolven i tryckaren.
Då borde ju höjden på tryckaren bara kunna påverka om den får olja eller inte dvs ligger den för mycket fel i höjd så får man stort ventilspel och inte för litet eller tänker jag helt fel?
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av Matti johansson »

Jag är jäkligt nyfiken på trådskaparens kamslip!! O jag tror rampen kan va problemet. Det sitter ju en"backventilskula" i lyftare o om kammen klappar till med mek ramp kanske inget bak. Läckage sker vilket troligen behövs, bör väl va det som sköter "ventilspel"??

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Senast redigerad av Matti johansson den lör dec 31, 2016 2:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
stene
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: fre feb 15, 2008 7:24 pm
Ort: uppland

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av stene »

NU har jag tittat mera på problemet och jag fattar fortfarande inte varför. Jag har mätt höjden mm på olje trycks hålet och returen i toppen och det borde fungera. Jag ska så fort jag kan svarva bredare oljespår på tryckaren för att kompensera höjningen av den slipade kamen.

Det som stör mig mest är att den bygger upp trycket och lägger ventilerna öppna.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Inlägg av NikkO »

Att det funkar i en volvo 16v är rätt ointressant i detta fall då det inte är en volvo 16v.

Läs det Matti skrev, skulle också tro att det kan bli något fel med rampen, för hydraulen måste läcka lite annars skulle ventilen aldrig täta. Typ som när man kör ventilflyt och lyftaren pumpar tex.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Skriv svar