Sida 1 av 2

Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: tor dec 29, 2016 5:34 pm
av stene
Hej!

För några år sedan byggde jag en kamslip som jag bara har kört kammar med tryckare med shims. Har nu slipat kammar till saab 16v med hydrauliska tryckare och jag får inte det att fungera. Jag har monterat lashcaps med en höjd av radien som är bortslipad på bascirkeln från en original kam. Problemet blir då att den startar och efter ett tag försvinner kompressionen. Tryckarna bygger upp sånt högt tryck att ventilerna står öppna. Har även testat med mindre och inga lashcaps men kompressionen försvinner. Sista testet var utan lashcaps och då är oljetrycks hålen mm rätt men ändå försvann kompressionen.
Hur ska man tänka när man bestämmer höjd på lashcapsen? Det logiska för mig är att man höjer med det måttet man slipat bort i radien på bascirkeln men det fungerar inte för mig. Vad gör jag för fel?

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: tor dec 29, 2016 7:09 pm
av
Är det inte skillnad på ramper mm på kammar för hydraultryckare och kammar för fasta tryckare?
Ksk kan va något sådant om profilen är egendesignad och inte kopierad från någon fungerande kam.

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: fre dec 30, 2016 10:59 am
av Jens Gustavsson
du löser inte problemet med lach caps det är portarna mellan lyftare och topp som hamnar på fel ställe tror jag. man ska inte ändra bacirkeln med hydral kamaxlar helt enkelt.

visa nå bilder på slipen :thumbright: hur styrs den? master eller cnc stegmotor direkt?

mvh jens

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: fre dec 30, 2016 11:05 am
av Kadett4wd
På Opel C20ne sitter där en tryckregulator i toppen för att reglera trycket på lyftarna.
De lyftarna 'står still' eftersom motorn har vipparmar, mao utsätts de för oljetryck konstant.

Häri kan lösningen ligga, som även Jens är inne på.
Kolla hur dina tryckare har oljehålet öppet mot oljekanalen och jämför med std.

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: fre dec 30, 2016 7:15 pm
av stene
Jag har utgått från en slipad folkrace kam som jag mätt upp lyft mm och den hade lashcaps och det fungerade. Det som skiljer på dom jag slipade är att den är 0,27mm mera slipad på diametern av bascirkeln.
Jag tänkte lika angående oljetrycket och returen att det inte stämmer med lashcapsen monterade men jag har ju provat att köra utan och då går det inte häller.

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: fre dec 30, 2016 8:55 pm
av David V
Fast har du lashcaps eller inte så hamnar tryckaren lika högt i båda fallen. Och det är där som det blir miss match med oljekanal? Eller är det internt i tryckarens hydraulik?

/David

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: fre dec 30, 2016 9:19 pm
av mauser240
David V skrev:Fast har du lashcaps eller inte så hamnar tryckaren lika högt i båda fallen. Och det är där som det blir miss match med oljekanal? Eller är det internt i tryckarens hydraulik?

/David
Hur skulle tryckarna kunna hamna lika högt utan lash caps?

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: fre dec 30, 2016 9:27 pm
av Steve
mauser240 skrev:
David V skrev:Fast har du lashcaps eller inte så hamnar tryckaren lika högt i båda fallen. Och det är där som det blir miss match med oljekanal? Eller är det internt i tryckarens hydraulik?

/David
Hur skulle tryckarna kunna hamna lika högt utan lash caps?
För att lashcapsen sitter under

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: fre dec 30, 2016 9:38 pm
av stene
David<< Du har rätt. oavsett storlek på lashcaps så kommer tryckaren vara på samma ställe. Har tänkt fel!!
Kan 0,27 på diametern göra så mycket att det inte fungerar??

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: fre dec 30, 2016 9:52 pm
av DreRacing@
jag har omslipta kammar på min volvo 16v som är hydrauliska. det lär fungera OK. enem gör ju kammar tilhydrauliska

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: lör dec 31, 2016 4:12 am
av Robert Markström
Jag har åxå hydraullyftare med omslipade pinnar i 16v. -1mm på bascirkeln har jag för mig. Funkar fint. Sku snarare tippa på att kammens
profil är boven?

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: lör dec 31, 2016 10:41 am
av
Har också sett att det fungerar med lashcaps på volvo 16v men trådskaparen har ju en Saab kan det Vara någon skillnad där?
Dock så är det väll bara oljetryck in i tryckaren sen retur blir lekage kring den sk kolven i tryckaren.
Då borde ju höjden på tryckaren bara kunna påverka om den får olja eller inte dvs ligger den för mycket fel i höjd så får man stort ventilspel och inte för litet eller tänker jag helt fel?

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: lör dec 31, 2016 11:00 am
av Matti johansson
Jag är jäkligt nyfiken på trådskaparens kamslip!! O jag tror rampen kan va problemet. Det sitter ju en"backventilskula" i lyftare o om kammen klappar till med mek ramp kanske inget bak. Läckage sker vilket troligen behövs, bör väl va det som sköter "ventilspel"??

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: lör dec 31, 2016 1:10 pm
av stene
NU har jag tittat mera på problemet och jag fattar fortfarande inte varför. Jag har mätt höjden mm på olje trycks hålet och returen i toppen och det borde fungera. Jag ska så fort jag kan svarva bredare oljespår på tryckaren för att kompensera höjningen av den slipade kamen.

Det som stör mig mest är att den bygger upp trycket och lägger ventilerna öppna.

Re: Lashcaps hydrauliska tryckare

Postat: mån jan 02, 2017 11:39 pm
av NikkO
Att det funkar i en volvo 16v är rätt ointressant i detta fall då det inte är en volvo 16v.

Läs det Matti skrev, skulle också tro att det kan bli något fel med rampen, för hydraulen måste läcka lite annars skulle ventilen aldrig täta. Typ som när man kör ventilflyt och lyftaren pumpar tex.