bilder o tips på turbogrenrör sökes, Nu med bilder. :)

Diskussioner för erfaret folk
ragge_c
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av ragge_c »

här är 2 bilder på hur det ser ut, tips på hur jag ska dra rör ? =)


Bild
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om du vrider turbon lite och sänker den lite och sen drar du grenröret först lite uppåt sen så det blir rätt ordning sen ned mot turbon. då kan du köra med delat inlopp och få ca 40 cm lika långa rör med 42.5mm inner dim vvs rör. peter b det hjälper inte mycket med en stor wastegate om du har för litet avgashus. det blir samma höga avgastryck.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Jens Gustavsson skrev:om du vrider turbon lite och sänker den lite och sen drar du grenröret först lite uppåt sen så det blir rätt ordning sen ned mot turbon. då kan du köra med delat inlopp och få ca 40 cm lika långa rör med 42.5mm inner dim vvs rör. peter b det hjälper inte mycket med en stor wastegate om du har för litet avgashus. det blir samma höga avgastryck.
Jens: varför hjälper det inte med en stor wastegate om man har för litet avgashus?
Klarar man inte att sänka avgasmottrycket genom att wastegate`a ut avgaserna?


/Ante
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ante: Du har rätt, när wastegaten är öppen så sänks det avgasmottryck som avgashuset på turbon ger. Men för att wastegaten ska öppna måste du ha uppnått maximalt laddtryck, och då måste motorn ha kämpat mot avgasmottrycket från turbinen till det ögonblicket kompressorsidan börjat ladda så mycket.. Och då spelar det väl inte så stor roll att du får lågt avgasmottryck när du väl börjar waste'a bort avgaserna?
Fast det är klart, kan man hålla uppe laddtrycket när man väl uppnått det så är det kanske inte så farligt med högt avgasmottryck men det _måste_ vara en förlustfaktor så länge man inte uppnått max laddtryck.
Eller?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

compressorn kräver en viss effekt för att orka ladda ett visst laddtryck och flöde. den levereras via axeln från avgas sidan antigen via en litet avgas hus med liten propeller och högt avgas tryck, eller via en stor propeller och stort avgas hus och lågt avgas tryck.(vridmomenten skiljer/radien) om du har det lilla avgashuset och en stor westgate som öppnar mycket så sjunker bara laddtrycket när du försöker sänka avgas trycket . det behövs också större westgate ju lägre avgastryck/större avgasdel du har och tvärt om. det vart kanse lite ogrejdigt skrivet men om du funderar lite så kanse du förstår. det står också lite om det här i mina turbo teorier på sävar turbo sidan.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Jens Gustavsson skrev:compressorn kräver en viss effekt för att orka ladda ett visst laddtryck och flöde. den levereras via axeln från avgas sidan antigen via en litet avgas hus med liten propeller och högt avgas tryck, eller via en stor propeller och stort avgas hus och lågt avgas tryck.(vridmomenten skiljer/radien) om du har det lilla avgashuset och en stor westgate som öppnar mycket så sjunker bara laddtrycket när du försöker sänka avgas trycket . det behövs också större westgate ju lägre avgastryck/större avgasdel du har och tvärt om. det vart kanse lite ogrejdigt skrivet men om du funderar lite så kanse du förstår. det står också lite om det här i mina turbo teorier på sävar turbo sidan.
Hej!

Jens: Dina teorier faller mot tester som jag sett i bänkkörningar. Jag vet att man kan sänka avgasmottrycket genom att wastegatea ut avgaser från turbinen. Vi plockade 40hk mer ur ett aggregat genom att wastegatea ut avgasmottryck(mottrycket sjönk ordentligt).Gentemot effekten med en liten inbyggd wastegate. Detta med ett "relativt" litet avgashus och impeller(nu pratar jag aggregat för en bit över 400hk). Med en litet avgashus samt liten impeller så har man nog med energi till att kunna driva turbinhjulet även om man sänker avgasmotrycket.

Motorn andas ju helt enkelt mycket bättre.

Och teorierna har jag koll på utan att fundera. :wink:

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Ante sorry, men det beroro på en annan sak. Att en inbyggd wategate släpper ut avgaserna i framröret medans en extern har ett eget rör, som iof kan ledas in i framröret en bit längre ner där avgaserna är kallare och tar mindre plats. Så vad du såg var hur mycket mer effekt du fick med ett större avgasrör. Altså ett för trångt framrör skapar ju också mottryck. Wastegaten helt stängd på ett litet agg vid full belastning vilket gör att alla avgaser måste passera genom turbon endå. Har du dock ett stort agg så måste du wastea även vid hög belastning för att turbotrycket inte ska stiga. Detta ger lägre avgastryck.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Jonas: Var inte för trångt framrör,mottryck fanns inte . Var i princip inget framrör. 3 tum den lilla biten rakt rör som fanns.

Och vi wastegateade ända upp till varvstoppet med detta lilla aggregat,avgashus,dvs vid max belastning.

Jag hävdar att man kan sänka avgasmotrycket om man använder sig av wastegaten. Och påsåvis få motorn att andas bättre,framför allt på högre varv. Och aggregatet belastas således mindre när man får en mindre tryckdifferens över motorn. Dvs med lägre avgasmotrycks ,så ger ju motorn högre effekt .Och med lägre avgasmotryck så kan man ändra tändning,bränsle. Sedan påverkas såklart mycket annat med av det lägre avgasmotrycket.

Prova och se! :wink:

Mvh Ante
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ante du menar alltså att du tar ett litet agg på ett bättre grenrör än orginal, med stor downpipe och ev även externt rör från wasten, tar bort inbyggda wasten och istället sätter ihop med stor wastegate och laddar 1 bar ex. innan wasten öppnar & då kommer avgaserna/övertrycket sticka genom wasten och då minskar mottrycket och motorn jobbar lättare...?
en dum fråga bara, det är ingen risk för att den släpper så mycke tryck att laddtrycket sjunker?
ragge_c
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
Ort: Falköping
Kontakt:

Inlägg av ragge_c »

jens såg du mitt PM ? vora tacksam för hjälp
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

larsat skrev:ante du menar alltså att du tar ett litet agg på ett bättre grenrör än orginal, med stor downpipe och ev även externt rör från wasten, tar bort inbyggda wasten och istället sätter ihop med stor wastegate och laddar 1 bar ex. innan wasten öppnar & då kommer avgaserna/övertrycket sticka genom wasten och då minskar mottrycket och motorn jobbar lättare...?
en dum fråga bara, det är ingen risk för att den släpper så mycke tryck att laddtrycket sjunker?
Larsat: Japp i stora drag så.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

arvika jag tror dig att du höjde effekten 40HK med en stor extern westgate men är inte säker på att allt beror på avgastryck före turbon. mätte ni hur mycket avgastrycket sjönk? före/efter turbon?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Det spelar ingen roll hur stor wastegate du har eller hur extern den är, du kan inte släpp ut mer luft genom den för då tappar du laddtrycket. Det enda, är som jag säger att det blir turbulens eller liknande i framröret. Om din wastegate är förliten får du dock ett skenande laddtryck. Detta ger oftast mer effekt :).

Ante - Arvika skrev:Jonas: Var inte för trångt framrör,mottryck fanns inte . Var i princip inget framrör. 3 tum den lilla biten rakt rör som fanns.

Och vi wastegateade ända upp till varvstoppet med detta lilla aggregat,avgashus,dvs vid max belastning.

Jag hävdar att man kan sänka avgasmotrycket om man använder sig av wastegaten. Och påsåvis få motorn att andas bättre,framför allt på högre varv. Och aggregatet belastas således mindre när man får en mindre tryckdifferens över motorn. Dvs med lägre avgasmotrycks ,så ger ju motorn högre effekt .Och med lägre avgasmotryck så kan man ändra tändning,bränsle. Sedan påverkas såklart mycket annat med av det lägre avgasmotrycket.

Prova och se! :wink:

Mvh Ante
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Ni är skeptiska verkar det som.

Men det funkade! :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag minns för ca 5 år sen när peters bmw hadde en ganska liten turbo 48mm in ca 54ut med dubbelt avgashus och extärn westgate. laddtrycket var stabilt på 1.3 bar men med ett 30mm dim x 40cm långt litet rör från wastegaten. det såg lite löjligt ut så vi kom överens om att köra utan rör och porta upp hålet ut från wastegaten till ca 45mm. då ökade effekten säkert upp mot 40hk (med samma laddtryck) och med ungfär samma avgastryck skulle jag tro på grund av att laddtrycket var detsamma. enda förklaringen på det är att den tömde de elaka avgaspulserna bättre. när jag pratar om avgastryck så menar jag det medeltryck som går att avläsa på en vanlig mätare just före avgashuset, det som höjde effekten för peter var peak-trycket och lägsta trycket som föll (skulle jag tro) det blir lite som två-stegs wastegate:arna vi har diskuterat förut.
Skriv svar