bilder o tips på turbogrenrör sökes, Nu med bilder. :)

Diskussioner för erfaret folk
ragge_c
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
Ort: Falköping
Kontakt:

bilder o tips på turbogrenrör sökes, Nu med bilder. :)

Inlägg av ragge_c »

hej har en gt37 som ska på min honda en rak 4:a på 2,2 l,
söker lite bilder så man får lite ider om hur man ska bygga,
4:an o 1:an till ena sidan resterande till andra =) gärna så kort som möjligt pga platsbrist,

mvh ragge
Senast redigerad av ragge_c den sön apr 18, 2004 2:15 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Bygg en kopia av www.full-race.com röret. Det är nog den längsta möjliga varianten du får plats med.

Bild

Bild

Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det grenröret har inte rören dragna i rätt ordning för en turbo med dubbla ingångar.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Det har du rätt i! Det har jag aldrig tänkt på. :shock:
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

varför är det inte det? nån som kan förklara?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

grenröret är bara gjort för enkel ingång.
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Jens Gustavsson skrev:grenröret är bara gjort för enkel ingång.
Hur ser ni de?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag ser det inte ,men det bör va så om det inte är helt fel byggt.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Här kan man se det. Ingen mellanvägg i kolektorn.
Bild
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

jaha okej.. Men om turbon har dubbla ingångar och kollektorn har också de så är de ju dubbla.. Men om kollektorn skulle va som den på bilden ovan och turbon med dubbla ingångar så blir de ju lika ändå.. tycker de inte borde bli nån skillnad men jag har säkert fel...
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

En sak är säker iaf.. det är inga klåpare som byggt detta läckra grenröret...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

lumpan rör till cylinder 1 och 4 respektive 2 och 3 ska gå till samma ingång på turbon om man har delat och gångarna sitter ju efter varandra från insuget på turbon sett... därför blir detta grenröret fel hur eller hur hoppas du förstår min dumma förklaring ;)
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

jomen jag förstår.. Då vet jag.. Tack
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Delad glädje inte alltid dubbel glädje!

Inlägg av Peter B »

Vanligast är (i USA på Honda motorer) att man kör med hybridturbo, dvs med litet avgashus. Litet avgashus medför högt avgasmottryck och kräver stor wasegate för att inte kväva motorn. Delat inlopp på turbon kan strypa flödet genom avgashuset med upp till 30%. Det är en anledning till att man sällan ser delat inlopp på amerkanska byggen. På senare tid har vissa lastbils aggregat fått mindre avgashus för bla bättre respons, dom har då utrustats med integrerad wastegate på ena inloppet för att sänka avgasmottrycket. Använder man lastbils turbo är avgasmottrycket sällan ett problem och delat inlopp bara en fördel.
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

det funkar o köra odelat grenrör med delat inlopp på turbon,dock e det ju inte otimalt!
Gör en fläns med delat inlopp o fila mitten lite rundare o spetsigare så det inte blir massa otrevliga vassa o platta kanter ;)

//Bjäle
Bild
Skriv svar