"Soft Heads"

Diskussioner för erfaret folk
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:55 pm, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Kategoriskt uttalande :thumbdown:

1. Hur ökar man VE på en sugmotor med endast byte av kringutrustning (samma komponenter som byts vid turbokonvertering) ?
1. Varför ökar VE vid byte av dessa?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Det var inget svar på frågan.
Frågan är fel ställd men kan också ses som klurig men så var den inte tänkt.
Det skulle stått får man in en större volym luft i en motor med överladdning?
Hur får man luft genom en motor när den är igång, det går ju inte.

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

En sugmotor med ett Ve på 130% har inte många 1000 varv som den är effektiv och kan jobba på.
Överladdning förstärker pulserna, dom har hlgre densitet.
110% blir med 2 bar absolut 220%.
Även om man tappar avgasavstämningen så utnyttjar man avgasenergin till att skapa högre tryck på insug.
Det är tryckskillnaden under överlapp som är viktig och inte vilket håll den kommer ifrån.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Tore Bjerke »

110% ved 2 bar blir vel 330% .. ?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Tore, absolut tryck 2 bar, 1 bars övertryck.
Gaser är i princip lika kompressibla till över 100 bars tryck, jag tror att Boyles lag gäller till nästan 200 bar.
Har du för stort PR under överlapp så får du overscavenge, man måste balansera trycket eller överlappet där.
Volymen har inte ändrats men trycket ändras av tryckvågorna så densiteten ökar.
VE definieras som den extra mängd luft till omgivningens tryck över slagvolymen som man får in i cylindern.
Egentligen fel uttryck eftersom man stänger insug långt efter TDC och har mycket mindre volym än slagvolymen kvar att fylla.
VE:n som är intressant är ju det som stannar i cylindern.
Man kan ha 125% men om 25% följer med avgaserna ut blir det ju inte mer än 100% kvar att jobba med.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Big Al skrev:
Erland Cox skrev:Överladdning förstärker pulserna, dom har hlgre densitet.
Ja det är ett sätt att se det på, men nu talar vi om VE och då är den svagare. Anledningen beror på att luft under lägre tryck går komprimera mera än luft under högre tryck.
Så en tryckvåg på en sugmotor har en större komprimering av luft kontra en som är på en turbomaskin på 4bar absolut. Tänk vätska, komprimerar man luften nog mycket blir den en vätska, en vätska kan inte ha lika kraftig amplitud i sig då densiteten är för hög.

110% VE frågan är klurig, blir verkligen 110% VE i högre tryck mer VE? Volymen har ju inte ändrats? ;)
Erland Cox skrev:Det är tryckskillnaden under överlapp som är viktig och inte vilket håll den kommer ifrån.
Nja, tänk kanske 50kpa i avgas och 150kpa i insug på en sugis, det är en tryckskillnad på PR 3. Hastigheten på gasen på denna sugis skapas både under insugsventilens öppning samt under avgasventilens stängning.
På en turbobil med PR 3 så har du mer av hastighetsskillnaden över insugsventilen under överlapp, så sträckan för att få upp samma hastighet blir längre och eftersom sträckan blir längre så kan inte samma volym fångas i cylindern under samma tid vilket resulterar i lägre VE.
Detta är anledningen varför under spoolup på turbomaskiner det går få högre VE än vad en sugis nånsin klarar av att få. Högre tryck i insuget t.ex 120kpa men fortfarande insugsavstämning och fortfarande avgasavsämning! Då turbon ligger i ett område där den ej klarar av att effektivt utvinna energie ur pulserna men fortfarande är nog effektiv för att skapa ett litet övertryck i insuget.
Här har du ju förklarat hur VE kan öka vid överladdning?

Detta är också anledningen till att Cosworthmotorn som både Erland och Tore har försökt räkna på gav så mycket effekt. Turbon var dimensionerad för effekter runt 750Hp och med ett turbinhjul som normalt sitter på 900Hp maskiner. Över 400Hp vid 0.5 Bar gav den och det var endast lätt putsad topp.
Mer om diskussionen här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ar#p694215
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Tore Bjerke »

400 hk v 0,5 bar på en nesten std YB motor går ikke. Det tror jeg de fleste forstår.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Det du skriver betyder alltså att Martin ljuger. Historien har många gånger visat att den som säger "går inte" har fel 8)

Motorn gav ju aldrig någon "rekordartad" effekt på högre laddtryck (den var relativt "normal" med c:a 650 hästar vid en bra bit över 2Bar)
Den var absolut INTE beräknad till att ge några 400 vid 0.5 utan det resultatet får ses som en lyckträff.
Den förklaring som Martin hela tiden haft är att grenröret jobbade optimalt, att trycknivån vid avgasventilen och överlapp hamnade extremt lågt. Någon annan förklaring finns helt enkelt inte.

Hur många motorer har du sett bänkningar på som laddar endast 0.5 bar uppe vid 8000rpm? Det ska också vara en "färdigmappad effekt" så som det var på denna motor (allt, vid mappning, handlade om att få maximal effekt vid lätt belastning som motsvarar en rallycross-start på väldigt låg växel)
I början av dessa "lättbelastningspull" så gav de bara aningen över 300häst.

Det ska också vara 80mm turbinexducer (som det var på denna denna)

Martin har byggt turbos i över 20 år, han har hållit på mycket med Cosworth och detta är enda gången han kört på sådant här sätt i bänk. Tänker du efter så förstår du att det är en MYCKET ovanlig kombination och det är därför du tycker resultatet är "omöjligt"

Det finns fler bänkningar med bra resultat och YB. En som blev "superkänd" var en standard YB med standard grenrör, egentligen bara I/C och avgassystem som var bytt på bilen. Denna kördes med ett CosworthCenter 380-kit och gav 372 Hp 98 oktan, turbon en T34 med 0.48 avgashus. Alla trodde att det berodde på programvaran i chipet och de moderna spridarna (4-håls) men sanningen var att avgashuset var både svetsat och portat. Laddtryck 1.35Bar vid peakeffekten på 6500rpm
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Tore Bjerke »

De fysiske lovene kommer du ikke utenom En YB motor har veldig små kanaler og da klarer den ikke over 350nm v 0,5 bar, 8000 rpm. Da skal sugmotoren ha 235nm. Skal en 2 liter ha 235nm v 8000 rpm så snakker vi om en seriøst bygd motor og definitivt ikke med et standard topplokk. 0,5 bar er knappest ladetrykk.
Prøv også å forklar hvorfor effekten kun ble 650 hk ved over 2 bar, med den store turboen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Tore Bjerke skrev:400 hk v 0,5 bar på en nesten std YB motor går ikke. Det tror jeg de fleste forstår.

Ja de är inga lättrycksmaskiner ;)
insugskanalerna är väl ok, men avgas........
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Insugningskanalerna är för små, dom är ganska perfekta för originaleffekten men över det måste arean upp.
Avgaskanaler är inte så känsliga, titta på en 600cc mc topp.
Skitkanal och ändå kan man få ut 140 hästar vid över 15000 varv.
Torrt flöde har inget bränsle som kan falla ut.
Jag håller med Tore om det han säger, glöm 400 hästar vid 0,5 bar.
Nåt är felmätt, effekten eller laddtrycket.

Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar