Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 9:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: "Soft Heads"
InläggPostat: sön jan 08, 2017 11:41 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 364
Ort: Borås
I en tråd om ljuddämpning för dynoceller länkade Erland till ENDYN, ett företag i Texas som jobbat mycket med bla Nascar motorer och i samband med detta utvecklat "soft heads" konceptet. Endyn har varit nämnt tidigare här, men bara helt kort och då 2009. Själva Soft Heads konceptet verkar inte vara diskuterat.
Ivf finns det upplagt tidningsartiklar från 1985-86 då det var diskussioner med olika NASCAR team, plus en uppdaterad och ingående beskrivande artikel skriven av Larry Widmer själv 1999.

Intressant läsning. Vad säger ni andra? Nån som testat? Eller är det "Hot-Vapour Engine-varning" på det här?

http://www.theoldone.com/articles/The_Soft_Head_1999/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön jan 08, 2017 4:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
http://www.theoldone.com/articles/Hot_R ... Head_1.jpg


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön jan 08, 2017 5:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1318
Ort: Vällingby
Nånstans ringer en lite klocka om att det i nån tidning i förgången tid fanns en artikel som hette "The Windsor solution" som såg liknande ut men till en 351W.
Kan mkt väl ha varit i Wheels... Har sökt lite men inte funnit... (Och min tidning är sedan länge borta! Men det skulle inte förvåna mig om t.ex. Erland har en kvar i gömmorna...)

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön jan 08, 2017 11:47 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Alla artiklar om soft head finns på hans sida, även de med folk som är med och emot honom.
Man får läsa alla och bilda sig en egen uppfattning.
Han har en artikel om att bygga en Pro Stock motor och där är han totalt off.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: mån jan 09, 2017 5:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 364
Ort: Borås
Ja, det finns väldigt mycket att läsa och fundera över. Soft Heads som begrepp startade tydligen under hans tid i Nascar-världen. Men han har fortsatt använda tankarna och har under 2000-talet jobbat mycket med 2-liters Hondamotorer. Han har bla egendesignade kolvar som ger kompression på över 13-1 och koncentrerar förbränningsrummens volym till avgassidan.

Erland, är det den här artikeln du menar när du skriver att han är off? Det känns rätt extrem, skulle jag säga, men varför är den off, menar du? http://www.theoldone.com/archive/pro-st ... engine.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: mån jan 09, 2017 6:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Citera:
From an airflow stand point, if you try to flow enough air through any size orifice, you will finally reach a saturation point. It doesn't matter if the engine is pulling the air in (NA) or a blower is pushing it in, once you reach the "magic number", you're going to use more energy trying to move the air than you'll ever make in power.


Där har du ju ändå en grov missuppfattning om hur överladdning fungerar. Enligt denna kommentar är överladdning helt onödigt för man får ändå inte mer effekt! :doh:

En människa som lägger "ribban" av sin kunskap där har jag fortsättningsvis svårt för att ta på allvar.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: mån jan 09, 2017 11:10 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Det måste vara den artikeln jag tänker på om P/S.
Det han menar med saturation point är när du når ljudhastigheten så kan du inte öka hastigheten mer.
Det enda du kan göra efter det är att öka densiteten på flödet.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis jan 10, 2017 8:34 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 364
Ort: Borås
Som jag fattar det bygger han ena sidan av prostockmotorn med lite längre slag och mindre cyl-dia än den andra. Avsikten är få en lite bredare vridmomentstopp. 2 motorer i ett och samma block. Målsättningen var minst 1265 hp men i verkligheten blev det lite mer. Hur mycket skriver han inte. Texten är från 1998 så det är den tidens nivå som beskrivs.

Pacman, det är med all säkerhet som Erland skriver om vad Widmer menar med saturation point. Jag skulle säga att han har väääldigt mycket kunskap. Det märker man snart om man läser lite mer. Men jag håller också med om att man får bilda sin egen uppfattning. Det är inte standardtänk Widmer står för.

Jag tycker det här citatet visar på kärnan i hans tänk .
the fact that cylinder pressure relative to crank angle was "critical" and that cylinder pressure (quality of the burn) was what rotated the crankshaft, rather than big airflow numbers. Sufficient airflow is indeed necessary, but the real key is creating a quick, complete burn and all other components need to be designed as support systems for the combustion process

Att han kallar topparna för "soft heads" kan förvilla, men det är detta han menar: "soft" in its ability to tolerate extremely variable mixtures and ignition curves without damage from detonation.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons jan 11, 2017 12:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Låter åter igen som århundradets motsägelse!

Att sträva efter en så snabb och effektiv förbränning som möjligt men sen skapa en väldigt ineffektiv och långsam förbränning för att klara alla bränsleblandningar och tändlägen utan risk för knack.

Som att sträva efter karaktären av en Mitsu Evo, och sen bygga sin motor på en Audi 20v.

Jag är hemskt ledsen men jag ser inte ljuset! :(

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons jan 11, 2017 12:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Erland Cox skrev:
Det måste vara den artikeln jag tänker på om P/S.
Det han menar med saturation point är när du når ljudhastigheten så kan du inte öka hastigheten mer.
Det enda du kan göra efter det är att öka densiteten på flödet.

Erland


Precis det jag menar med.
Om man tror att en kompressors uppgift är att agera luftpump och öka gashastigheten så är man väldigt fel på det. En kompressors uppgift är som namnet anger, komprimera luften och öka dess densitet.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons jan 11, 2017 7:42 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 364
Ort: Borås
Pacman, du givetvis helt rätt i det du skriver. Men menar du verkligen att du tror att Widmer inte begriper det ??? Vad får du det ifrån?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons jan 11, 2017 2:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1549
Ort: Skånska Landsbygden
Quattro, det är du som lägger upp länkar om resonemang och kommentarer. Det är de jag utgår ifrån. Jag har ingen aning om vem människan är, lika lite som han antagligen vet vem jag är :wink:

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tor jan 12, 2017 8:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag greppar hans tänk.
Man har fler variabler än bara topplocket och kolven för att skapa en vettig förbränning utan onödig okontroll.
Man kan således skapa en motor som vill ha liten förtändning men ändå hinna förbränna så det skapar peaktryck vid önskad vevaxelgrad efter ÖD.

Men som han beskriver, man kommer alltid till en punkt där man blir begränsad och måste finna nya vägar.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: fre jan 13, 2017 9:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 364
Ort: Borås
Jag såg att Larry Widmer finns med på Speedtalk bland intervjuerna. http://www.speedtalk.com/shows/053_larry_widmer.html

About the Guest: Larry Widmer's name exploded onto the head porting stage in the mid '80s with controversial articles in Hot Rod and Circle Track Magazine on the subject swirl - what he calls "Soft Heads". Larry would be on anybody's list of induction experts. http://www.theoldone.com

About the Show:
How'd you get started working on airflow?
What are your core beliefs on airflow?
Combustion chamber
Valve design
Seat shape
Soft & Hard heads
Swirl
Tumble
Reversion
Port finish
Reverse Flow
Riblets
Diagnosing poor airflow
How to find areas that need modification and
How about the areas you call “no-grind”?
Shaping the short turn
Dyno Testing Tricks
Future trends cylinder head and intake design


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön jan 15, 2017 9:29 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Dom är rätt bra de skivorna, har några av dom.
Läste att med lite jobb i förbränningsrummet och på porten mellan LS1 och LS6
plockade dom 8 hästar genom att låta kanalen flöda mer i vinkel istället för rakt ned i kolven.
Lite swirl, mindre än 2 varv per förbränning men ändå 1 gratishäst per cylinder.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010