"Soft Heads"

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Själv anser jag att även motorteknik som "sträcker sig utanför det normala" är intressant på en diskussionsnivå. Om man inte ens kan diskutera saker hur ska man då kunna utveckla något som är bättre än det som "fanns förr"

Är det någon som tror att exempelvis Bernoulli inte "resonerade utanför boxen" ?

Kanske Jorden är platt? Det var ju gängse uppfattning förr.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Det hade inte förvånat mig om du trodde att jorden är platt.
Du har ytterst små kunskaper om fysik och det innebär att du saboterar alla försök till vetenskaplig diskussion.
Jag hävdar att motorn rymmer precis lika stor volym luft på tomgång som med 5 bars laddtryck.
Den kan bara få in den volym som ryms i cylindern och topplocket i det läget som kolven står.
Och jag kan garantera att den volymen alltid är lika stor oavsett trimningsgrad.
Det enda som kan ändra den är cylindervolymen och kompressionsförhållandet.
Tänk lite innanför boxen nu.

P X V = k

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den lör mar 23, 2019 9:33 am, redigerad totalt 1 gånger.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Du är helt inkapabel att tänka på flera saker samtidigt och därför diskuterar du på detta idiotiska sätt.
Exempelvis är du fullt medveten om att det händer helt olika saker vid överlappsfasen om deltat över motorn ändras, ändå babblar du vidare.
Är du medveten om att du fullständigt idiotförklarar dig själv?

För en motortrimmare är det fullständigt ointressant att tänka på hur mycket volym kolven sveper när du drar runt den oändligt sakta och eftersom vi diskuterar motorer så blir man tvungen att väga in de dynamiska förhållanden som gäller där.

Det är bara när den rör sig oerhört sakta som det går att bortse från dynamiken i systemet, varför skulle man då göra det när man diskuterar här?

Men kör vidare med dina tankar och fortsätt resonera som om 5 Bar är lika med 5 Bar hur än man ändrar förhållandet mellan trycket på insugssidan och avgassidan.

Du har ju gjort ditt statement att en överladdad motor är exakt lika som en i normal atmosfär men den överladdade har högre atmosfär så du får leva vidare i den villfarelsen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Håller med dig Whilliam.
Bara förtydligar nedan:

En motor pumpar sin volym även mot ett stängt spjäll.
Det blir bara väldigt låg densitet på luften den dragit in.

Men.. turbon ställer till det för många eftersom den inte pumpar sin volym likt en mekaniskt driven kompressor.
Turbon är dynamisk och kan ge 5bar på olika ställen i kompressormappen och med det ge olika densitet beroende på var i mappen den är vs motorns varvtal.
Detta gör att turbomotorn fortfarande pumpar sin volym men med olika densitet(under samma tryck) trots vidöppet spjäll och sedan ska vi ha i bakhuvudet att motorn läcker som ett såll i overlap vilket ytterligare bidrar till volymändringar för turbon att pumpa.

Detta bör gå att logga med turbovartalsmätning och en motor som har dynamiskt justerbara kamaxlar under drift samt ett statiskt pull i bänk.

Lås motorn på ett varv med laddtryck, vrid kamaxeln och kika på turbons varvtalskurva.
Senast redigerad av Kadett4wd den lör mar 23, 2019 9:16 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Men hur får ni in en större eller mindre volym luft än vad cylindern rymmer?
En cylinder på 1 liter rymmer ju 1 liter gas och varken mer eller mindre.

Erland
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: "Soft Heads"

Inlägg av blackadder »

Resonemanget bör väl vara kring massa och inte volym?


/Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

V = k X 1/P har varit känt sen 1662. Boyles lag.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Blackadder, motorn drar sin volym i det området den pumpar utan läckage(overlap), (den kan mao även dra ur avgasporten).
Beroende på pulser, inertia mm mm kan den lyckas pumpa mer än sin volym, och med det ökar densiteten i cylindern då det börjar komprimera efter insuget stängt(VE förhållandet ökar, Volumetric Effiency)
Motorn pumpar liksom det medie den har tillgängligt att pumpa, i det här fallet luft.
Och frilägger motorn 500cc(en volym) så drar den in just den volymen.
Så långt pumpar den bara en 'volym' mekaniskt, men en volym som kan ha olika densitet beroende på väder,tryck etc etc.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Och man ska väl skilja på volym och densitet?
VE innebär att motorn har inneslutit en massa luft motsvarande dess slagvolym gånger en procentsats.
Men volymen i motorn kommer alltid att vara samma för de olika gradtalen fast densiteten kommer att skilja.
Den mängden gas som motorn lyckas att fånga är ju den som ger effektpotentialen därav uttrycket trapping efficiency.
All gas som passerar insugningsventilen fångas inte i cylindern utan en del försvinner ut genom avgas under överlapp.
Därför skiljer lambda vid max effekt mellan motorer med olika överlapp på kamaxlar.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Erland skrev faktiskt frågan så här: (och han är väldigt "snabb" på att klanka på andra när de "märker ord", kanske lite "läsförståelse" även på det man själv skrivit skulle passa?)
Erland Cox skrev:Om man överladdar en motor, får man då en större volym av luft genom motorn?

Erland
Om Erland håller sig till själva frågan, så behöver man inte "tjafsa" lika länge. Nu är han inne på ett "plan" i diskussionen som inte ens, ur akademisk synvinkel, är intressant.

Skulle hans senaste "statement" gå att applicera på en motor så betyder det att alla "rookies" som förväxlar kompressionsförhållande med kompressionstryck på startmotorvarvtal ha alldeles rätt :shock:

(glöm heller inte att jag skrev: "Han förväntar sig svaret NEJ" eftersom han inte fick det så kommer hans "tjafsargener" igång, nån vettig diskussion är ju inte lika skojig?)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Whilliam.

Även om man har rätt men skriver i en annan form så måste det tjafsas på nåt vis så antagonisten åt en själv får rätt.
Antagonisten vägrar således erkänna att nån annan än han själv kan råka ha rätt.

Tangentbordsfascist även kallat *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Så som det är skrivet, ja det passerar mer luft genom motorn.
Men ingen svarade någonsin på det och du Whilliam visade att du inte kan skilja på volym och densitet.
På vilket vis tjafsar jag när jag försöker lära ut skillnaden?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Erland verkar inte ens förstå vad han själv har frågat om? Jag tolkar hans fråga som att han undrar om motorns VE kan öka i fall man överladdar den och jag tror på fullt allvar att det var det han menade från början.

Det "självklara" svaret är för honom: NEJ! Här ovanför skriver han att: "ingen svarade någonsin på det" När jag nu (i går) faktiskt svarade så tycker han att jag hade fel bara för att jag tar upp en aspekt han inte tänkte på när han ställde frågan.

Erland verkar ha blivit sämre på att både förstå vad som står skrivet och att själv skriva så att folk kan förstå. Jag hoppas att det beror på normalt tilltagande "virrighet" med ökad ålder, men är faktiskt orolig för att han, mer eller mindre, "medvetet" försöker tjafsa med oss.

För mig är det bara skoj om det tjafsas, det "kryddar" med lite små sarkasmer här o där, fast när det blir överdrivet så tröttar det bara i trådarna.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

När svarade du på det? Aha, du svarade åt mig.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Whilliam, du kan kanske ge mig det rätta svaret på den frågan men tänk nu till innan du svarar.

Erland
Skriv svar