"Soft Heads"

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Erland, vad är det som inte fungerar så?
1. Ejektor/ Bernoulli?
2. pulsavstämningen?
3. inertian och det undertryck den skapar när ventilen stängs?

Absolut inga egna teorier, den tredje punkten bygger på vad du själv har skrivit och de andra har du inte motsatt dig på den sista tiden.

Det är meningslöst att du hänvisar till en länk som inte tar upp de olika faktorer som skapar undertryck, den du länkade till är vad ett företag beskriver som viktigt vid en avstämning, de visar också hur det ser ut när det inte är rätt avstämt.

Du kan inte sitta o titta på ett tryckdiagram som visar hela trycket (med alla samverkande faktorer) vid en viss punkt i röret (de tryckdiagram du har i den länken gör just detta) om du ska förstå de olika effekterna av de tre punkterna ovan.

Begriper du att en tryckpeak på ett visst ställe i röret motsvaras en dal på ett annat? Frågan blir befogad eftersom du hänvisar till länken som nån sorts "bevis"

Jag förstår att det kan vara svårt för dig att tänka annorlunda än du brukar, men om du inte klarar att separera de olika funktionerna och lägga fram ett eget resonemang så visar det också på att du inte har förståelse.

Ingen har påstått att pulserna inte är viktiga men det har påståtts att de verkar för i vissa områden och mot i andra.

När du först tog upp problematiken på din sugis, banbil, så skrev jag om den 3:e punkten ovan, den är effektivast på låga varv och nästan obetydlig på höga.
Jag har inte alls någon kunskap om vilka varvtal/gränser vi pratar om men reagerar på att du avfärdar saker som "nys" långt innan du ens försökt sätta dig in i hur det hänger ihop.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:
whilliam skrev: He-he... Nää, det där med trumhinnor har ju inget med motorer att göra, Erland har ju skrivit att det inte finns ljudvågor i en motor.
(och det är bara ett i mängden av hans "sjuka statements")

Han har ju haft lätt för att begränsa sig till pulser och inte ta upp själva massans förflyttning, numera har han "erkänt" att Bernoulli måste få vara med även i ett grenrör och gått med på att där finns ejektorverkan. Tyvärr verkar han inte inse att pulserna är "överlagrat" allt annat, de begränsas inte alls av om massan står stilla eller rör sig, utan "färdas" bara vidare oavsett om ventiler är öppna eller stängda.

Han har också tagit upp "kroppar" och menar, förmodligen, med detta gasmolekyler. Molekylerna har enligt vad han själv sagt, svårt för att svänga (när de färdas rakt fram) på grund av detta ställde jag frågan om de har "lätt" för att stanna.

Ännu har han inte svarat, så jag kan gå in o berätta att det har de inte, eftersom det är en kompressibel fluid så blir gasen som är närmast avgasventil "uttunnad" efter att ventilen stängts (alltså ett undertryck) och detta beror på tröghetsmomentet i gasmassans förflyttning. Detta undertryck fortsätter neråt längs grenrör och skapar ett undertryck när det möter nästa runners.

Erland kan ju svara nu, ett lämpligt svar är "tänkte inte på det" och sedan kan man samla ihop alla hans lustiga uttryck, exempelvis: "Think, Mc Fly, Think."som han gärna skriver när han vill "trycka ner" någon (fast han själv är den som har fel)

Kanske man skulle lägga dem i tråden: Proffs som borde veta bättre?
Men att du inte plockar ut saker som jag har skrivit fel om så att jag får se om jag har fel eller om du inte fattar?
Även jag kan ha fel men det händer inte så ofta.

Erland
Alltså, du har fel väldigt ofta och det är de mest "tokiga" kategoriska uttalandena också, överst i det du citerar har du en grej t.ex.
och lite längre ner så skrivs det om Mc Fly, detta gjorde du när du inte begrep hur en senarelagd tändning eller fet blandning kunde öka energin ut i turbon. Tycker du att det är en lämplig sysselsättning på avancerade delen att sitta o påpeka allt du skrivit fel?

Med tanke på din "status" och med tanke på att du tror väldigt gott om dig själv så borde det inte gå att hitta några fel alls, du sitter dessutom o redigerar bort en del felaktiga saker du skrivit och det kan du roa dig med att kolla hur ofta jag gör.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Det som är fel är teorin att den kinetiska energin i grenröret ska kunna skapa undertryck i röret från ventilen tills rören grenar sig efter att ventilen har stängt.
För att skapa kinetisk energi måste det vara hög hastighet ut i röret och hastigheten måste ju oavsett vad som händer minska redan innan ventilen stänger?
Hastigheten kommer ju av cylindertrycket och det är högt innan BDC innan ventilen har maxlyft för att sen minska mot TDC och överlapp och det trycket har minskat kraftigt redan vid BDC.
Undertrycket vid TDC och överlapp kommer inte av den kinetiska energin i grenröret utan av pulsreflektioner från kollektorn och längre ut.
Men låt oss anta att det fortfarande är hög hastighet i grenröret när avgasventilen stänger.
Vad händer när den gasen rusar utåt och bygger mer och mer undertryck bakom sig?
Tror du inte det undertrycket bromsar gasen särskilt som den kommer att tappa hastighet och kinetisk energi när den går ut i kollektorn?
Kommer inte undertrycket bakom gaspelaren att vilja suga den bakåt och göra att tryckskillnaden mellan gaspelaren och avgasventilen blir större än den kinetiska energin i gaspelaren?
Jag kan ta reda på de faktiska hastigheterna i grenröret efter att avgas har stängt och återkomma medan du funderar på detta.

Det jag redigerar är oftast felstavningar eller dåliga meningsuppbyggnader som jag missat.


Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

För att fundera på hur mycket de där 0.2baren i tryckskillnad KAN göra.
I en tvåtaktare, där kan det göra ca 3ggr mer effekt,, så viktigt är det ha förståelse för hur mycket så lite kan göra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: "Soft Heads"

Inlägg av JLundin »

Jag tror att det är fler som ska fundera på meningsuppbyggnader... :wink:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Förklara gärna hur 0,2 bar kan ge 3 gånger effekten.
I detta fallet då inte 0,2 bar vid atmosfärstryck utan vid ca 3 bars tryck.
2,8 istället för 3 bar upp i närstående rör.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Tore Bjerke »

Totakt blir noe helt annet. Eksos åpner før transferportene åpner og eksos stenger etter at transferportene er lukket.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

JLundin skrev:Jag tror att det är fler som ska fundera på meningsuppbyggnader... :wink:
Vad är det du inte förstår?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Förklara gärna hur 0,2 bar kan ge 3 gånger effekten.
I detta fallet då inte 0,2 bar vid atmosfärstryck utan vid ca 3 bars tryck.
2,8 istället för 3 bar upp i närstående rör.

Erland
Skrev aldrig om hur mycket effekt det kan ge på en fyrtaktare, jag skrev om hur viktigt det är att ha förståelse för hur mycket som kan ske utav en sån liten tryckskillnad.

Men förklara för mig du istället, du är läraren!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Tore Bjerke skrev:Totakt blir noe helt annet. Eksos åpner før transferportene åpner og eksos stenger etter at transferportene er lukket.
Ja, jag är helt medveten om det, men för att bara ge en bild över hur mycket som kan ske med en sån liten tryckdifferans så drog jag det exemplet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev: Men låt oss anta att det fortfarande är hög hastighet i grenröret när avgasventilen stänger.
Vad händer när den gasen rusar utåt och bygger mer och mer undertryck bakom sig?
Tror du inte det undertrycket bromsar gasen särskilt som den kommer att tappa hastighet och kinetisk energi när den går ut i kollektorn?
Kommer inte undertrycket bakom gaspelaren att vilja suga den bakåt och göra att tryckskillnaden mellan gaspelaren och avgasventilen blir större än den kinetiska energin i gaspelaren?

Erland
Just i det här stycket förklarar du ganska snabbt hur lite du förstår hur andra tänker och ser dynamiken i hela systemet.
Du tänker som vanligt i svart och vitt.

Ta en ny variant på det där temat så ska vi se om du närmar dig =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Där ovan har du min förklaring till den fråga Whilliam ställde.
Jag besvarar gärna dina frågor men du verkar föredra gåtor och då är det ju svårt att komma med rätt svar.
Kan du peka på något fel i resonemanget ovan?


Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Att jag ser allt i svart och vitt istället för en massa färger kan bero på att jag inte tar droger.
Antagligen därför som jag inte förstår hur 0,2 bars tryckskillnad kan ge 300% effektskillnad på någon motor?
Eftersom du och Whilliam har sån insikt om hela dynamiken i systemet så kan ni väl lägga upp var sin dynamisk redogörelse för 4 taktsmotorns 720 grader.
Vad som ger tryckskillnader, vad det innebär för olika hastigheter osv. i förhållande till var kolven och ventilerna befinner sig.
Vem vet, det kanske öppnar en helt ny värld för mig. Något att se fram emot.
Vem vet, jag får kanske också se färger.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Nej,, du är läraren.
Du vill ju så gärna.
Kom igen, så ska jag påpeka felen då i din eget skriva text, utan massa länkar till annat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Varsågod, börja med texten på denna sidan.
Prova att svara på frågor själv med.

Erland
Skriv svar