"Soft Heads"

Diskussioner för erfaret folk
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: "Soft Heads"

Inlägg av »

Vet inte om du skrivit men vad sitter det för insug på motorn?
Vänder effekten lika fort om du justerar om kammen?
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av DreRacing@ »

sitter KL gjutna innsug. kammen står bäst där den står nu. men jag får testa mer när jag fårihop motorn igjen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
..........................................beror ju på blockhöjden.
En kolv som är hög ovanför kolvbulten vickar mycket mer vid TDC och tappar tätning på ringarna.
En bra kolv har mer under kolvbulten är över mot cylindern och kolvens tyngsta del är ju taket.

Erland
Du greppar halmstrån.
Tänk om komphöjden på kolven inte ändrades så mycket(kanske inte ändrades alls)?
Första versionen av motorn hade flera millimeter deckhöjd bortplanat.
Andra versionen av motorn hade inte std tjocklek på topplockspackningen.

Bygget var så otroligt mer genomtänkt än du anar.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Är det som jag skriver eller inte?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Tog bort onödigt som jag inte ville tramsa om och markerade en viktig del, trodde du förstod det, men det var väl överskattat av mig, förlåt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Frågan var ju inte blockhöjden utan om en kolv med kolvbulten lågt och tyngdpunkten högt kunde vicka eller inte.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Jag anser det var oviktigt att svara på då det inte var det som skulle varit den stora ändringen på vridet förutom stakeförhållandet eftersom det inte var nån stor skillnad på komphöjden.
Opel std har 30.4mm
Mina hade 31mm, men nedsvarvade till just 30.4mm igen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Så du anser att en lite längre stake ger mycket bättre vrid?
Om nu kolvgeometrin är bra i båda fallen.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Ja...
Om kombon exempelvis inte harmonerade med korta stakar.
Så kan längre stakar vara vägen till bättre funktion ja.

Läste du min länk?

I stort sett vill nästan alla motorbyggare ha längre vevstskar för bättre vrid från ca 4000rpm och uppåt.
Men inte du.
Du är såld på prostock.
Och det är inte ett optimalt alternativ med en motor med fria regler.

Edit: och nu handlade väl tråden inte om vridet utan att man eventuellt kan skapa mindre topptryck med senare tändning.
Nu på sistone håller jag på med tvåtaktare mest.
Och där är skillnaden stor på tändläge kontra vevstakslängd.

Nyare 4t crossar har förhållande runt 2.3 och ganska låga värden på tändning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Nåt jag inte har tänkt på med vevstakslängden är obalans p.g.a. olika kolvhastighet vid tdc och bdc.
Olika motorer är olika känsliga för den.
Men jag startade en tråd speciellt om vevstakslängd.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Helt normalt och jag har länkat bilder på det flera ggr förut, men då verkade det ointressant.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Jag kan inte minnas att du någonsin skulle ha nämnt något om nån obalans.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Helt normalt och jag har länkat bilder på det flera ggr förut, men då verkade det ointressant.
Känns lite konstigt att man kan hålla med dig :shock: Särskilt med tanke på de "bataljer" vi haft tidigare.
Kan säga att jag är fascinerad av att Erland inte tänkt på detta tidigare? Vare sig han eller Martin är ju några "utstuderade" motorbyggare men som jag förstår har åtminstone Martin benkoll på vad som händer när man ökar staklängd.
Till Erlands försvar kan ju vara att han kanske inte varit särskilt inne på Cosworths YB-motor, den är ju rent usel till att tåla varv (brukar kunna rasa om man drar den förbi 7800rpm) och det är nog därför Martin har varit tvungen att lära sig hur man ska göra för att "töja" varvregistret uppåt.
Erland kanske hållit på mycket med Volvo och där är ju B230 helt sjuk, bottendelen funkar att varva 10 000 bara man byter stakar o kolvar.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Whilliam. Du är fan makalös. Du har inte ens en aning om vad som händer när man länger eller kortar en stake.
Varför blir det olika kolvrörelse vid TDC och BDC?

Erland
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: "Soft Heads"

Inlägg av kolvbult »

Det här med squich hastighet är intressant , skall hastigheten vara samma eller är det bättre om man har högre eller lägre hastighet i någon ända av rummet.
Skriv svar