"Soft Heads"

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Tack för det! Ska försöka hitta den i min hög med race tech.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
quattro skrev: Jag vet att en venturi skapar en trycksänkning i flödet genom den.
Jag ska ge dig en kontroversiell tanke.
Mät i venturit med ett pitotrör riktat mot strömmen.

Jag har nämligen samma tanke som dig.
Om man tänker förgasare, ja det drar fram soppa ur spridaren i venturit, men beror det EGENTLIGEN på undertryck?
Kanske beror det på att luften agerar 'osthyvel', den förbirusande luften drar med lite luft ur spridarröret och med det skapar ett undertryck ned i spridarröret mot flottörhuset.
Den förbirusande luften vill även ned i motstående rör med andra ord, och eftersom den har sådan inertia så vill den inte riktningsändra sig heller nåt nämvärt, så lite lite turbulens letar sig ned i röret och 'suger tag' i lite luft som ligger i stillastående röret och sedan dras med upp i förbirusande luften.

Tänker du utanför lådan nu?

Erland
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: "Soft Heads"

Inlägg av JLundin »

I min värld så trycks soppan ut i spridaren beroende på atmosfärstryck i flottörhuset och undertryck i förgasarhalsen, ett oomkullrunkeligt faktum... :wink:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

ja en tryckdifferens måste det bli.
Men blir det av den anledningen vi tror?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev:ja en tryckdifferens måste det bli.
Men blir det av den anledningen vi tror?
Jag fråga en professor i strömmningslära(eller i allafall nått åt det hållet) varför man fick tryck fall när en gas accelererar. han svara "det finnas en kraft i strömningsriktningen som accelererar vattnet, och den kommer från att trycket minskar i strömningsriktningen. Och tvärtom förstås om älven vidgar sig."
alltså man får tryckfall för att trycket är energikällan som ger kraften som accelererar gasen.

Detta borde väl tala emot nått annat än det klassiska sambandet mellan tryckfall och accerlerande gas.
mvh! Jonathan Hall
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Tänk om våra mätmetoder är felaktiga?
Därav jag angav pitotrör mot strömriktningen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Du har aldrig funderat på att läsa fysik innan du diskuterar den Patrik?
De fysikaliska lagar vi går efter nu har det tagit väldigt skarpa hjärnor århundraden att komma fram till med vetenskapliga experiment.
Och så kommer någon som inte ens har grundläggande fysikaliska kunskaper och tror att han tänker utanför boxen?
Eftersom du gör det hela tiden så kanske du kan förklara varför så att jag och andra kan förstå dig bättre?

Erland
Användarvisningsbild
jompazx
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av jompazx »

Kadett4wd skrev:Tänk om våra mätmetoder är felaktiga?
Därav jag angav pitotrör mot strömriktningen.
Som jag citera,
"trycket minskar i strömningsriktningen"

tänk om våra mätmetoder är fel? Man bör nog verkligen veta vad man pratar om innan man ifrågasätter mät metoder. Tänk så är våra mätmetoder felaktiga för allt, Man vet inget mer än vad ens mätmetoder kan ge en. på den grunden kan man ifrågasätta allt.
mvh! Jonathan Hall
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:ja en tryckdifferens måste det bli.
Men blir det av den anledningen vi tror?
Alltså, fenomenet beror ju naturligtvis på Bernoullis ekvation, detta är ju en självklarhet och välkänt (hoppas jag) hos alla som pysslar med trimning.
Att sedan Erland har problem med att tänka vidare och föra en logisk diskussion (i vanlig ordning: suck :doh: ) är ju synd?

Som jag ser det kan det eventuellt komma en viss effekt av att luftmolekylerna "lyfter"/drar med sig andra under sin väg förbi en störning i ytskiktet, i vart fall så pass tänkvärt så att det är värt att diskutera.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Exakt, jag ifrågasätter, Jag mäter så mycket i jobbet att det har blivit en vana att ifrågasätta det allmänt vedertagna.
Inte sagt att det är fel, men ändå kan det väcka en tanke.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Erland är ingen idé att föra diskussion med, han bet sig själv i arslet då han skrev han körde 158mm stakar i sina maskiner, då han alltid flaggat för korta stakar.
Han vill bara tjafsa, jag ger han inte den energin.
Han kan sitta och quota och fråga saker med störig attityd på mina inlägg, men han får inga svar av mig på dem.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Då svarade du ju på min fråga genom att visa att din låda är sandlådan.
Kolvhöjden är viktigare än vevstakslängden och blockhöjden är ganska fast.
Kamtider och vevstakslängd har med varandra att göra, skiljer mellan 2 och 4 ventil.
En viktminskning på roterande delar kan vara värd mer än en eventuell vinst från olika geometrier.
Se där, 3 svar på ditt påstående. Jag sitter inte fast i nån låda, är alltid öppen för att lära.
Men jag tar bara till mig sånt som är vetenskapligt väl underbyggt och motiverat.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev:
Kadett4wd skrev:ja en tryckdifferens måste det bli.
Men blir det av den anledningen vi tror?
Alltså, fenomenet beror ju naturligtvis på Bernoullis ekvation, detta är ju en självklarhet och välkänt (hoppas jag) hos alla som pysslar med trimning.
Att sedan Erland har problem med att tänka vidare och föra en logisk diskussion (i vanlig ordning: suck :doh: ) är ju synd?

Som jag ser det kan det eventuellt komma en viss effekt av att luftmolekylerna "lyfter"/drar med sig andra under sin väg förbi en störning i ytskiktet, i vart fall så pass tänkvärt så att det är värt att diskutera.

Är du Beavis eller Butthead?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Detta är avancerad motorteknik och det bör endast innehålla avancerad motorteknik.
Det kanske är dags att ha en ny motortekniksida där de som tänker utanför boxen kan mötas?

Bild

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Så här frågade Erland i tråden "lotus engine simulation" sidan 37 ungefär 2/3 ner på sidan (fre mar 08, 2019 9:20 pm)
Erland Cox skrev: Om man överladdar en motor, får man då en större volym av luft genom motorn?

Erland
Jag är övertygad om att han vill ha svaret: NEJ! Men detta svar stämmer inte om man överladdar med kompressor eller en turbo som ännu inte kommit upp i mer än ungefär halva till 3/4 av sin maxkapacitet (en sådan skapar fortfarande ett positivt delta över motorn)
Exempelvis skapar turbon i hans "egna" 500Hp "exempelmotor" ett större volymflöde än vad man hade fått med ett dåligt avstämt grenrör i "sugmotorvariant"

Erland kan ju få ha en helt egen avdelning som heter: "tänkte inte på det", för tänka efter på saker som hör till "runtikring" verkar inte vara en framträdande/stark sida :wink:

Kanske man skulle dra upp alla "statements" han gjort som är helt uppåt väggarna ? En stark sida finns dock representerad ganska ofta "klankandet" och den nedvärderande synen på andra :thumbdown:
Skriv svar