"Soft Heads"
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: "Soft Heads"
Den har Martin tittat på, han skrev så här:
Det handlar om varvtal mellan 1400 och 1500, de försöker visualisera en förbränningsprocess på 1400 varv, visst kan det vara bra att titta på sådana här papper men man måste starta igång sin egen hjärna också, det hjälper föga att läsa denna och sedan tro att man förstår hur förbränningen blir påverkad när man varvar motorn och får upp effekten mer än hundrafalt.
1. Tänder man senare så brinner det både senare OCH långsammare, beroende på att förbränningsrummet ökar i storlek väldigt fort när kolven är på väg nedåt.
2. Kanske det men jag förstår inte varför det måste ske okontrollerat.
3. Då behövs ingen vidare diskussion eller forskning, varför tog du upp tråden?
Det handlar om varvtal mellan 1400 och 1500, de försöker visualisera en förbränningsprocess på 1400 varv, visst kan det vara bra att titta på sådana här papper men man måste starta igång sin egen hjärna också, det hjälper föga att läsa denna och sedan tro att man förstår hur förbränningen blir påverkad när man varvar motorn och får upp effekten mer än hundrafalt.
1. Tänder man senare så brinner det både senare OCH långsammare, beroende på att förbränningsrummet ökar i storlek väldigt fort när kolven är på väg nedåt.
2. Kanske det men jag förstår inte varför det måste ske okontrollerat.
3. Då behövs ingen vidare diskussion eller forskning, varför tog du upp tråden?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: "Soft Heads"
whilliam man kan ha olika bakgrunder och intressen i denna hobby men som jag sagt förut flera gånger så innan du skriver ett till inlägg lägg till ditt riktiga namn! det är en regel på detta forum speciellt för de som sticker ut hakan i var och varannan tråd.
hur svårt ska det va ?
om man har ett jobb man kan lystna på radio eller pod så lyssna på denna från 14.00 minuter https://www.youtube.com/watch?v=dokOy3HM348&t=5868s
det är en härlig gubbe (80år) som kar testat det mesta och gärna pratar om sina motorer (även snack om förbränings rum och kompretion där som kan tillfölra denna diskution). väldigt ödmjuk och tar inget för givet. gillar snacket om "turbo kam" har exakt samma erfarenheter här i praktiken
mvh jens
hur svårt ska det va ?
om man har ett jobb man kan lystna på radio eller pod så lyssna på denna från 14.00 minuter https://www.youtube.com/watch?v=dokOy3HM348&t=5868s
det är en härlig gubbe (80år) som kar testat det mesta och gärna pratar om sina motorer (även snack om förbränings rum och kompretion där som kan tillfölra denna diskution). väldigt ödmjuk och tar inget för givet. gillar snacket om "turbo kam" har exakt samma erfarenheter här i praktiken
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: "Soft Heads"
Två motorer som är i vars en enda och som jag nämnt tidigare i denna tråden är Mitsubishi 4G63 och Audi 20v 5cyl.
Normalt när man mappar dem måste man backa ner till negativ förtändning (dvs man tänder efter TDC) på 4G63 medan på en Audi 20v 5cyl kan man mosa på med laddtryck och tändning utan problem.
I min värld är ingen av dessa motorer särskilt dåliga utan fungerar väldigt bra och ger bra effekter var för sig, men med helt olika mappningstänk. Mitsun har extremt hög förbränningshastighet och är väldigt spikkänslig medan Audin upplevs seg om man inte öser på med tändning och laddtryck. Bägge motorer har sitt ursprung i WRC men den ena utan restriktor, den andra med. Kanske ligger en stor del av tänket där.
Nu till den stora (eller eg väldigt lilla) skillnaden mellan de två:
Bägge har pentroof-design med fyra ventiler i vinkel, avgas parallella och insug parallella, men Audi har tiltat hela förbränningsrummet ca 15gr till att bli ett mer wedge-liknande förbränningsrum med största volymen under avgasventilerna och med insugskanalerna extremt flacka vilket ger massor med tumble.
Jag tror att flera här verkar ha satt fingret på sanningen men på olika sätt och ifrån olika håll. Alla kan ha lite rätt.
Normalt när man mappar dem måste man backa ner till negativ förtändning (dvs man tänder efter TDC) på 4G63 medan på en Audi 20v 5cyl kan man mosa på med laddtryck och tändning utan problem.
I min värld är ingen av dessa motorer särskilt dåliga utan fungerar väldigt bra och ger bra effekter var för sig, men med helt olika mappningstänk. Mitsun har extremt hög förbränningshastighet och är väldigt spikkänslig medan Audin upplevs seg om man inte öser på med tändning och laddtryck. Bägge motorer har sitt ursprung i WRC men den ena utan restriktor, den andra med. Kanske ligger en stor del av tänket där.
Nu till den stora (eller eg väldigt lilla) skillnaden mellan de två:
Bägge har pentroof-design med fyra ventiler i vinkel, avgas parallella och insug parallella, men Audi har tiltat hela förbränningsrummet ca 15gr till att bli ett mer wedge-liknande förbränningsrum med största volymen under avgasventilerna och med insugskanalerna extremt flacka vilket ger massor med tumble.
Jag tror att flera här verkar ha satt fingret på sanningen men på olika sätt och ifrån olika håll. Alla kan ha lite rätt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: "Soft Heads"
Nu ska jag gå ut och gräva en grav åt Sixten Hund.
Vi har varit hos veterinären sen i morse men han gick inte att rädda.
Levercancer och cystan hade spruckit.
Jag som bara trodde att han var dålig i magen.
Det är otroligt vilka kämpar djur är och att det ska vara så svårt att se när dom är riktigt sjuka.
Han skulle ha blivit 7 den 20:e juni så det var alldeles för tidigt.
I såna här stunder märker man vad som är viktigt i livet.
Min hand genom hans päls, fanns inte mycket bättre.
Erland.
Vi har varit hos veterinären sen i morse men han gick inte att rädda.
Levercancer och cystan hade spruckit.
Jag som bara trodde att han var dålig i magen.
Det är otroligt vilka kämpar djur är och att det ska vara så svårt att se när dom är riktigt sjuka.
Han skulle ha blivit 7 den 20:e juni så det var alldeles för tidigt.
I såna här stunder märker man vad som är viktigt i livet.
Min hand genom hans päls, fanns inte mycket bättre.
Erland.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: "Soft Heads"
Beklagar erland. alltid svårt då kära hundar går bort.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: "Soft Heads"
Beklagar sorgen Erland.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: "Soft Heads"
Hunden är helt klart människans bästa vän.
Jag har 4 till men jag kommer att sakna Sigge mycket.
Jag hjälpte honom ut när han föddes så jag har haft honom från hans första stund.
Dom ger mycket glädje när dom lever men stor sorg när dom dör.
Erland
Jag har 4 till men jag kommer att sakna Sigge mycket.
Jag hjälpte honom ut när han föddes så jag har haft honom från hans första stund.
Dom ger mycket glädje när dom lever men stor sorg när dom dör.
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: "Soft Heads"
Tyvärr, jag har nog med mitt.Erland Cox skrev:OK, får titta på mina Honda reservdelar.Kadett4wd skrev:vassaste 2 taktarna har helt paralell squsih mot kolven, mao radie på squishen.
Du är inte sugen på en älta RS125:a som gått i EM?
Kan bli din för 30 med reservdelar.
Erland
Och jag pratade inte om hondorna då jag skrev vassaste.
Det var Aprilia som var vassast med hästlängder.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: "Soft Heads"
Han heter ju Joachim Whilliam Brandin, så det ÄR ju hans riktiga namn.Jens Gustavsson skrev:whilliam man kan ha olika bakgrunder och intressen i denna hobby men som jag sagt förut flera gånger så innan du skriver ett till inlägg lägg till ditt riktiga namn! det är en regel på detta forum speciellt för de som sticker ut hakan i var och varannan tråd.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: "Soft Heads"
Beklagar verkligen sorgen Erland! Även om vi kan verka vara osams ibland här så lovar jag att det inte alls är personligt på det sättet, lider med dig.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: "Soft Heads"
Livet slutar ju alltid med döden tyvärr.
Men Sigge och jag har haft ett himla bra liv tillsammans och jag får vara tacksam för det även om det gärna hade kunnat vara för evigt.
Han satt alltid i passagerarstolen och om jag inte hade handen i nacken på honom och kliade så kom det en tass och påminde mig.
Erland
Men Sigge och jag har haft ett himla bra liv tillsammans och jag får vara tacksam för det även om det gärna hade kunnat vara för evigt.
Han satt alltid i passagerarstolen och om jag inte hade handen i nacken på honom och kliade så kom det en tass och påminde mig.
Erland
Re: "Soft Heads"
Tänkte egentligen inte lägga mig i alla otaliga trådar ni tjafsar i men.. varför inte starta din egen hjärna istället för att bara framföra Martins teorier/åsikter utan att tänka efter själv?whilliam skrev: blabla ...bett Martin att kolla... blabla ...Den har Martin tittat på... blabla ... men man måste starta igång sin egen hjärna...
Det är ju alltid en fördel om man har nått mer än ”Martin säger så” för att backa upp sina påståenden, relevanta vetenskapliga artiklar/forsking till exempel.
Så, nu kan ni återgå till att tjafsa
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: "Soft Heads"
Kadett4wd skrev:
Tyvärr, jag har nog med mitt.
Och jag pratade inte om hondorna då jag skrev vassaste.
Det var Aprilia som var vassast med hästlängder.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_1 ... _Champions
Erland