"Soft Heads"

Diskussioner för erfaret folk
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Den har Martin tittat på, han skrev så här:
Det handlar om varvtal mellan 1400 och 1500, de försöker visualisera en förbränningsprocess på 1400 varv, visst kan det vara bra att titta på sådana här papper men man måste starta igång sin egen hjärna också, det hjälper föga att läsa denna och sedan tro att man förstår hur förbränningen blir påverkad när man varvar motorn och får upp effekten mer än hundrafalt.

1. Tänder man senare så brinner det både senare OCH långsammare, beroende på att förbränningsrummet ökar i storlek väldigt fort när kolven är på väg nedåt.

2. Kanske det men jag förstår inte varför det måste ske okontrollerat.

3. Då behövs ingen vidare diskussion eller forskning, varför tog du upp tråden?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Jens Gustavsson »

whilliam man kan ha olika bakgrunder och intressen i denna hobby men som jag sagt förut flera gånger så innan du skriver ett till inlägg lägg till ditt riktiga namn! det är en regel på detta forum speciellt för de som sticker ut hakan i var och varannan tråd.

hur svårt ska det va ? :lol:


om man har ett jobb man kan lystna på radio eller pod så lyssna på denna från 14.00 minuter https://www.youtube.com/watch?v=dokOy3HM348&t=5868s

det är en härlig gubbe (80år) som kar testat det mesta och gärna pratar om sina motorer (även snack om förbränings rum och kompretion där som kan tillfölra denna diskution). väldigt ödmjuk och tar inget för givet. gillar snacket om "turbo kam" har exakt samma erfarenheter här i praktiken :thumbright:

mvh jens
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Pacman »

Två motorer som är i vars en enda och som jag nämnt tidigare i denna tråden är Mitsubishi 4G63 och Audi 20v 5cyl.
Normalt när man mappar dem måste man backa ner till negativ förtändning (dvs man tänder efter TDC) på 4G63 medan på en Audi 20v 5cyl kan man mosa på med laddtryck och tändning utan problem.
I min värld är ingen av dessa motorer särskilt dåliga utan fungerar väldigt bra och ger bra effekter var för sig, men med helt olika mappningstänk. Mitsun har extremt hög förbränningshastighet och är väldigt spikkänslig medan Audin upplevs seg om man inte öser på med tändning och laddtryck. Bägge motorer har sitt ursprung i WRC men den ena utan restriktor, den andra med. Kanske ligger en stor del av tänket där.

Nu till den stora (eller eg väldigt lilla) skillnaden mellan de två:
Bägge har pentroof-design med fyra ventiler i vinkel, avgas parallella och insug parallella, men Audi har tiltat hela förbränningsrummet ca 15gr till att bli ett mer wedge-liknande förbränningsrum med största volymen under avgasventilerna och med insugskanalerna extremt flacka vilket ger massor med tumble.
Jag tror att flera här verkar ha satt fingret på sanningen men på olika sätt och ifrån olika håll. Alla kan ha lite rätt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Nu ska jag gå ut och gräva en grav åt Sixten Hund.
Vi har varit hos veterinären sen i morse men han gick inte att rädda.
Levercancer och cystan hade spruckit.
Jag som bara trodde att han var dålig i magen.
Det är otroligt vilka kämpar djur är och att det ska vara så svårt att se när dom är riktigt sjuka.
Han skulle ha blivit 7 den 20:e juni så det var alldeles för tidigt.
I såna här stunder märker man vad som är viktigt i livet.
Min hand genom hans päls, fanns inte mycket bättre.

Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Jens Gustavsson »

Beklagar erland. alltid svårt då kära hundar går bort.
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: "Soft Heads"

Inlägg av kolvbult »

Beklagar sorgen Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Hunden är helt klart människans bästa vän.
Jag har 4 till men jag kommer att sakna Sigge mycket.
Jag hjälpte honom ut när han föddes så jag har haft honom från hans första stund.
Dom ger mycket glädje när dom lever men stor sorg när dom dör.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Kadett4wd skrev:vassaste 2 taktarna har helt paralell squsih mot kolven, mao radie på squishen.
OK, får titta på mina Honda reservdelar.
Du är inte sugen på en älta RS125:a som gått i EM?
Kan bli din för 30 med reservdelar.

Erland
Tyvärr, jag har nog med mitt.
Och jag pratade inte om hondorna då jag skrev vassaste.
Det var Aprilia som var vassast med hästlängder.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:whilliam man kan ha olika bakgrunder och intressen i denna hobby men som jag sagt förut flera gånger så innan du skriver ett till inlägg lägg till ditt riktiga namn! det är en regel på detta forum speciellt för de som sticker ut hakan i var och varannan tråd.
Han heter ju Joachim Whilliam Brandin, så det ÄR ju hans riktiga namn.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Beklagar verkligen sorgen Erland! Även om vi kan verka vara osams ibland här så lovar jag att det inte alls är personligt på det sättet, lider med dig.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Livet slutar ju alltid med döden tyvärr.
Men Sigge och jag har haft ett himla bra liv tillsammans och jag får vara tacksam för det även om det gärna hade kunnat vara för evigt.
Han satt alltid i passagerarstolen och om jag inte hade handen i nacken på honom och kliade så kom det en tass och påminde mig.

Erland
patrikh
För mycket laddtryck
Inlägg: 323
Blev medlem: mån dec 05, 2005 5:29 pm
Ort: Stockholm

Re: "Soft Heads"

Inlägg av patrikh »

whilliam skrev: blabla ...bett Martin att kolla... blabla ...Den har Martin tittat på... blabla ... men man måste starta igång sin egen hjärna...
Tänkte egentligen inte lägga mig i alla otaliga trådar ni tjafsar i men.. varför inte starta din egen hjärna istället för att bara framföra Martins teorier/åsikter utan att tänka efter själv?

Det är ju alltid en fördel om man har nått mer än ”Martin säger så” för att backa upp sina påståenden, relevanta vetenskapliga artiklar/forsking till exempel.

Så, nu kan ni återgå till att tjafsa :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Tyvärr, jag har nog med mitt.
Och jag pratade inte om hondorna då jag skrev vassaste.
Det var Aprilia som var vassast med hästlängder.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_1 ... _Champions


Erland
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar