"Soft Heads"

Diskussioner för erfaret folk
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Tore Bjerke »

Big Al. Hvem er det som lager bra turboladere ?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Pacman »

Big Al: Om du hade orkat läsa texten så hade du sett att DualNozzle ger brutala vibrationsproblem vilket historiskt har varit anledningen till att TwinScroll varit det som gällt, så ledskenorna är en metod att slå sönder pulserna och därmed få ner vibrationerna i rotorn.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev: 1. Att en puls reflekteras innebär inte att den inte också fortsätter.

2. Kan du förklara hur ejektorverkan skulle fungera i ett avgasystem till en kolvmotor?
Med eller utan turbo.

Erland
1 - jaha det låter så nu, så lät det inte för ett tag sedan.
2 - du vet vad jag menar, jag behöver inte beskriva det, ejector/extractor är samma för mig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev: 1. Att en puls reflekteras innebär inte att den inte också fortsätter.

2. Kan du förklara hur ejektorverkan skulle fungera i ett avgasystem till en kolvmotor?
Med eller utan turbo.

Erland
1 - jaha det låter så nu, så lät det inte för ett tag sedan.
2 - du vet vad jag menar, jag behöver inte beskriva det, ejector/extractor är samma för mig.
Jo så har det låtit hela tiden men du skulle kanske läsa noggrant istället för att avfärda det jag skriver.
Det hade varit kul att höra, tack, det var en bra förklaring nån gång också.

Det du menar om jag förstår dig rätt med extraktorverkan är att det flödande röret påverkar de icke flödande rören med ett undertryck.
Är detta rätt uppfattat?

Erland
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Cassius »

Erland Cox skrev: Är man inskränkt om man anser sig begränsad av fysikens lagar?
Är man intelligent om man tar ut svängarna i sina tankebanor så borde ju alla prova LSD.
Inte för att vara "sån" men... Jag ställer mig ytterst tveksam till att någon på detta forum är tillräckligt påläst inom fysik för att veta var "gränserna" går. Det görs fortfarande upptäckter som justerar och omformar tidigare "regler" som ansetts vara absoluta.

Jag säger inte att fysikens lagar går att kringgå, bara att jag inte tror någon här är tillräckligt påläst för att kunna säga var fysikens lagar säger "Stopp"! :)



Förövrigt ska de tydligen vara ett tecken på över-medel-intelligens att ha provat droger. Finns flera studier som pekar på att människor med över medelintelligens någon gång i sitt liv provat på någon variant av narkotika klassade medel i berusnings syfte :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Håller med om detta och har försökt få fram det förr. Om det är "icke status" personer, eller "färska" som jag själv, så spelar det inte lika stor roll i fall man skulle skriva något som är felaktigt. Betydligt värre blir det när såna som exempelvis Erland (vilka skaffat sig rejäl "status" ) kastar ur sig "statements" som inte stämmer så bra, folk litar på vad som skrivs och får en felaktig uppfattning om hur saker och ting hänger ihop.
Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev: 1. Att en puls reflekteras innebär inte att den inte också fortsätter.

2. Kan du förklara hur ejektorverkan skulle fungera i ett avgasystem till en kolvmotor?
Med eller utan turbo.

Erland
1 - jaha det låter så nu, så lät det inte för ett tag sedan.
2 - du vet vad jag menar, jag behöver inte beskriva det, ejector/extractor är samma för mig.
Erland Cox skrev:Jo så har det låtit hela tiden men du skulle kanske läsa noggrant istället för att avfärda det jag skriver.
Det hade varit kul att höra, tack, det var en bra förklaring nån gång också.

Det du menar om jag förstår dig rätt med extraktorverkan är att det flödande röret påverkar de icke flödande rören med ett undertryck.
Är detta rätt uppfattat?

Erland
En motor jobbar med starka dynamiska pulser och tryckskillnader, särskilt på grenrörssidan är detta väldigt komplext, det är många fenomen som uppträder samtidigt (en del skapar undertryck och andra skapar övertryck och detta skiljer även i fall man jämför med bredvidliggande cylinder eller mot insuget eller mot atmosfärtryck)
Martin kom "lite snabbt" att tänka på 3 olika fenomen, vilka skapar "undertryckseffekt" i ett grenrör. Baserat på vad Du, Erland skrivit i dina inlägg de senaste månaderna så tror jag inte du kan räkna upp dessa tre? Vad jag läst mig till så verkar du "sakna förmågan" att ta hänsyn till hela bilden, du hakar gärna upp dig på en viss del och "tokräknar" på denna, men bortser, tyvärr, från de andra.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

För en månad och 3 dagar sen dog min älskade hund Sigge.
Det finns inget jag hellre skulle vilja än att han kom och krafsade på dörren och ville komma in.
Men han är död och jag har själv begravt honom här ute i skogen med 5 andra hundar före honom.
Hur mycket jag än vill ha dom tillbaka så går det inte vare sig med drömmar eller med droger.
Samma när jag dör så är jag borta för alltid.
Det finns dom som tror på gud och ett liv efter detta fast det aldrig har kunnat bevisats.
Snarare har motsatsen bevisats gång på gång.
Man lever väldigt kort tid och är död väldigt länge.
Så ska man göra det bästa av det livet man bevisligen har eller drömma om ett liv efter detta?
Samma med fysikens lagar. Finns väl ingen som kunnat motsäga Newtons experiment?
Snarare så att man har använt fysikens och mekanikens lagar och med ny teknik baserad på dom kommit längre för varje år.
Varje gång jag har påstått eller hävdat någonting på detta forumet så har jag kunnat komplettera med källhänvisningar.
Som man gör när man disputerar på högskolan.
Patrik och Whilliam, kan ni belägga era påståenden med med några källor som bekräftar dom?
För någon månad sen gjorde jag ejektorexperiment och jämförde tryckskillnaderna jag fick med de som finit amplitud ljudvågor ger.
Jag nämnde även att ejektorverkan ur de övriga rören inte finns nämnt någonstans i litteraturen och bad er komplettera med uppgifter om detta.
Så nu får ni än en gång chansen att via experimentell mätning eller källhänvisning bevisa era påståenden.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Jo så har det låtit hela tiden men du skulle kanske läsa noggrant istället för att avfärda det jag skriver.
Det hade varit kul att höra, tack, det var en bra förklaring nån gång också.

Det du menar om jag förstår dig rätt med extraktorverkan är att det flödande röret påverkar de icke flödande rören med ett undertryck.
Är detta rätt uppfattat?

Erland
NEJ det har sannerligen inte låtit så hela tiden, för en tid sedan försökte jag förklara hur en puls letade sig in genom HELA turbinen runtom i stort sett samtidigt, men nej, då minsann reflekterades minsann pulsen och inte lät sig leta sig in mellan bladen och ut genom exducern, för att driva turbon.
Men nu,, nu stannar inte hela pulsen enligt dig, du är så motsägelsefull, och vägrar erkänna ditt fel, du vinklar hela tiden om det så att du 'döljer' ditt fel.
Men det kanske är samma problem som det var för massa år sedan?, du läser bibeln som fan läser den, med andra ord är det nog läsförståelsen som fortfarande är en akilleshäl för dig.

Och snyftstories om din hund får mig inte att mjukna och börja förklara.

Jag har ju sagt att det är du som vill vara läraren, agera då som en sådan, led din klass framåt.
Jag har aldrig nånsin varit i en skola där läraren sagt: förklara för mig hur 'detta' funkar(ett prov exempelvis), innan jag fått det förklarat för mig.

Så jag börjar med att fråga istället som man gör i skolan: hur kan en förgasare fortfarande fungera under högre atmosfärtryck än 1bar absolut?, enligt dig slutar ju allt fungera så fort du kliver upp i trycknivåer över 1bar absolut.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: "Soft Heads"

Inlägg av psa »

Cassius skrev:
Erland Cox skrev: Är man inskränkt om man anser sig begränsad av fysikens lagar?
Är man intelligent om man tar ut svängarna i sina tankebanor så borde ju alla prova LSD.
Inte för att vara "sån" men... Jag ställer mig ytterst tveksam till att någon på detta forum är tillräckligt påläst inom fysik för att veta var "gränserna" går. Det görs fortfarande upptäckter som justerar och omformar tidigare "regler" som ansetts vara absoluta.

Jag säger inte att fysikens lagar går att kringgå, bara att jag inte tror någon här är tillräckligt påläst för att kunna säga var fysikens lagar säger "Stopp"! :)



Förövrigt ska de tydligen vara ett tecken på över-medel-intelligens att ha provat droger. Finns flera studier som pekar på att människor med över medelintelligens någon gång i sitt liv provat på någon variant av narkotika klassade medel i berusnings syfte :)
Problemet är väl att folk misstar vad som är absolut och vad som inte är det, fysikens lagar går inte att diskutera bort, men testdata går. Dock kan ju tillräckliga testdata anses visa ett mönster som tyder på saker. Titta bara på alla sätt det finns att beräkna en vingprofil på, alla formler är framtagna genom tester där dom två styrker varandra, så trotts många fysiska lagar som används under tiden har vi ingen formel som är absolut och bestämmer hur vi alltid skall uppnå önskat resultat.

Det har gjorts tester med LSD där ingenjörer som hade arbetat månader eller kanske till och med år med vissa problem, löste det under ett rus. Så visst är det lätt för hjärnan att fastna i styrda tankar, men samtidigt får man ju inte glömma att dom hade Ganska bra förståelse för grundläggande fysik och dess lagar. ;)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev:
Jo så har det låtit hela tiden men du skulle kanske läsa noggrant istället för att avfärda det jag skriver.
Det hade varit kul att höra, tack, det var en bra förklaring nån gång också.

Det du menar om jag förstår dig rätt med extraktorverkan är att det flödande röret påverkar de icke flödande rören med ett undertryck.
Är detta rätt uppfattat?

Erland
NEJ det har sannerligen inte låtit så hela tiden, för en tid sedan försökte jag förklara hur en puls letade sig in genom HELA turbinen runtom i stort sett samtidigt, men nej, då minsann reflekterades minsann pulsen och inte lät sig leta sig in mellan bladen och ut genom exducern, för att driva turbon.
Men nu,, nu stannar inte hela pulsen enligt dig, du är så motsägelsefull, och vägrar erkänna ditt fel, du vinklar hela tiden om det så att du 'döljer' ditt fel.
Men det kanske är samma problem som det var för massa år sedan?, du läser bibeln som fan läser den, med andra ord är det nog läsförståelsen som fortfarande är en akilleshäl för dig.

Och snyftstories om din hund får mig inte att mjukna och börja förklara.

Jag har ju sagt att det är du som vill vara läraren, agera då som en sådan, led din klass framåt.
Jag har aldrig nånsin varit i en skola där läraren sagt: förklara för mig hur 'detta' funkar(ett prov exempelvis), innan jag fått det förklarat för mig.

Så jag börjar med att fråga istället som man gör i skolan: hur kan en förgasare fortfarande fungera under högre atmosfärtryck än 1bar absolut?, enligt dig slutar ju allt fungera så fort du kliver upp i trycknivåer över 1bar absolut.
Ett gott råd till dig om du är smart, behandla minnet av min hund med respekt.
Gammalt uttryck, väck inte den björn som sover.

Det var ingen snyfthistoria utan en vetenskaplig observation.
Hur mycket man än vill att saker ska vara annorlunda så är de ändå som de är och ingen kan ändra på det.

Då måste du ha missat detta på sidan 13 i Lotus engine simulation länken.
Det handlar om kunskapsglapp igen for det är självklart att pulsen går åt båda hållen vid en reflektion utom mot en helt stängd ände.
Det är villkoret för själva reflektionen. Jag har på flera ställen beskrivit hur pulsen både reflekteras och fortsätter men från ett ställe borde räcka.
Jag har erbjudit mig flera gånger att gå igenom finit amplitudvågor men istället fått lägga tid på att du och Whilliam sagt, nej så är det inte.



Jag har haft en lugn lördagskväll med mina hundar.
Lugn och ro ger en tid att tänka och gå igenom en massa ingående tankar för att få till en utgående tanke.
Jag tror att jag har löst anledningen till min effektdipp runt 4000 varv.
Först en förklarande genomgång på hur finit amplitud ljudvågor reflekteras.
Mot en större area så byter vågen tecken, det vill säga att en övertrycksvåg som i avgas reflekteras som en undertrycksvåg.
Mot en mindre area så blir det som ett eko, vågen reflekteras tillbaka likadan.
En övertrycksvåg mot en mindre area reflekteras alltså tillbaka som en övertrycksvåg.
Kevin Cameron är en Amerikansk motorjournalist olik de flesta andra för han har både ganska klart för sig och funderar ganska mycket.
Det var när jag läste nåt som han skrivit om megafoner med motkon som tanken kom in på vad som ger en tryckvåg vid ventilen runt 4000 varv.
Tanken med ett extraktorrör är att skapa undertryck runt överlapp för att tömma cylindern samt för att sätta gaserna i insugningsröret i rörelse.
Problemet är att få till denna extraktion under ett större varvtalsspann.
För att bredda registret använder man 4-2-1 grenrör som har flera reflektioner.
Med ett 4-1 rör så använder man en kollektor som skickar ytterligare reflektioner.
På en encylindrig motor kan man stega rörstorleken och använda megafon för att bredda registret för undertryck vid avgasventilen under överlapp.
Steg och megafon fungerar utmärkt även på 4-2-1 och 4-1 grenrör.
För att bredda registret så ger ett 4-2-1 rör fler svagare reflektioner.
Man får en reflektion vid varje areaförändring, mellan topp och grenrör, vid 4-2 förgreningen vid 2-1 förgreningen och från sista röret ut i
atmosfären eller in i ett större rör.
Om man har samma storlek på kollektorn som på avgasröret så missar man den sista reflektionen, den blir vid nästa areauppgång i avgasröret istället.
Nu till mitt problem. Grenrörets första reflektion blir vid 4-2 övergången.
Övertrycksvågen reflekteras mot den större arean som en undertrycksvåg och återvänder till ventilen som en sådan.
Vid ventilen mot den mindre arean reflekteras undertrycksvågen som en undertrycksvåg tillbaka mot 4-2 delningen.
Vid 4-2 delningen reflekteras undertrycksvågen mot den större arean som en övertrycksvåg som om den kommer under överlapp
kommer att trycksätta cylindern och tillsammans med oförbränd gas gå upp i insugningskanalen.
Där kommer den att trycka gasen på fel håll varvid spridaren suger bränsle.
När sen riktningen vänder så kommer spridaren att ge bränsle igen.
Cylindern kommer då att både ha oförbrända gaser och för mycket bränsle om man har en förgasare.
Med insprutning så är endast de oförbrända gaserna ett problem.
Hur fixar man nu detta och varför har 4-2-1 röret i fullängd inte denna dip?
Jo man låter en annan undertrycksvåg nå fram tillsammans med övertrycksvågen för att minska dess effekt.
Man låter alltså undertrycksreflektionen från 2-1 delningen komma fram till avgasventilen samtidigt som den dubbla reflektionen från 4-2
som gav en övertrycksvåg.
Jättebra, då har man fått bort fetdippen vid 4000 varv men inget är gratis.
För nu har man undertrycksvågen som ska tömma cylindern på 4000 varv och motorn kommer att ge sämre effekt över det.
Det var därför jag kortade sekundärdelen, för att tömma bättre på varv.
Vad kan jag nu göra för att trolla bort nackdelen med övertrycksvågen vid överlapp runt 4000 varv?
Jo försöka få slutrörets ände i avgasrörets undertrycksreflektion att nå fram till avgasventilen samtidigt som 4-2 rörets övertrycksreflektion når fram.

Man kan lösa problem på två olika sätt.
Det vanliga är att man testar tills man löser problemet och då har man lärt sig hur man löser det.
Men det innebär inte att man vet vad problemet var och hur man löste det, bara att man gjorde det.
Då kan man inte använda vetskapen om varför man hade ett problem och vad som löste det i framtiden.
Det är stor skillnad mellan att veta varför och att kasta en massa delar på motorer tills man har löst problemet och det är mycket billigare.
Har man löst eller åtminstone förstått anledningen till ett problem så kan man med hjälp av den kunskapen även lösa nästa problem.
Nu är det så otroligt mycket vågor i rörelse i en motor så beskrivningen ovan är en stor förenkling.
Men många gånger måste man bryta ner och förenkla ett problem för att ha en chans att lösa det.
Det eller att fortsätta kasta delar på motorn.

Kasta delar på motorn är att planlöst byta delar för att se vad som händer."

Läser man texten ovan så framgår det ju klart att pulsen fortsätter vid varje reflektionspunkt och ger en ny reflektion längre ner.
Och att reflektionerna kan vandra fram och tillbaka flera gånger.
Men för att vara helt övertydlig så går pulserna till slut ut i atmosfären både på insug och avgas efter att ha reflekterats flera gånger innan.
Varje reflektion i sin tur kommer att bilda en puls som till slut letar sig ut i atmosfären.

För att en förgasare ska fungera vid högre atmosfärstryck så krävs att flottören är trycksatt med samma tryck.
Då fungerar det precis likadant vid vilket tryck som helst som vid atmosfärstryck.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den tor apr 04, 2019 6:03 pm, redigerad totalt 2 gång.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Skriv svar