"Soft Heads"

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Vad hjälper det om inget arbete utförs?
Det ger ju högt tryck när utväxlingen mot veven är dålig med följande spikningsrisk.
Är det inte bättre att ha högre tryck senare när veven kan utföra ett arbete med det?
Långa stakar till kort slag beror ju på blockhöjden.
En kolv som är hög ovanför kolvbulten vickar mycket mer vid TDC och tappar tätning på ringarna.
En bra kolv har mer under kolvbulten är över mot cylindern och kolvens tyngsta del är ju taket.
Där har du min logik i vad som hände om du tjänade någon effekt och det inte berodde på annat.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Du har inte förstått, du får fundera ett tag på den.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Du kan nog fundera ett tag du med.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev: Samma med avgasventilen, jag har testat på samma motor.
Hade en kam med samma duration och lyft in och ut.
Fick samma toppeffekt men bättre genomsnittseffekt med den lilla ventilen.
Och den lilla ventilen behöll effekten efter maxeffekten lika bra som den för stora.
Och att om något händer som jag inte kan förklara så bygger jag tillbaka och testar om för att se om det stämde.
Kammen kanske stod fel eller något annat krånglade.
Jag brukar alltid köra samma dag tester. Kör den gamla delen som referens samma dag innan jag byter och kör igen.
Händer nåt som verkar konstigt byter jag tillbaka och kör om så att jag vet att inte något annat påverkade.
Hittills så har det varit något annat som ställt till det när jag har fått oförklarliga resultat.

Erland
Var detta ett test på en turbomotor? Som du vet är inte du o jag alls ense om att avgasdelen på motorn uppträder likadant på sugis och turbo.
Sugmotorn använder nästan inget alls av energin som släpps ut och det som används är till att "suga" ut avgaser och hjälpa igång inloppsfasen.
Turbomotorn använder så mycket som möjligt av avgastrycket utan att för den skull bromsa motorn onödigt mycket.

Det rör sig närmast om ett motsatsförhållande.

Den större ventilen är till för att få övergångarna öppning/stängning så digitala/plötsliga som möjligt. Man gör givetvis allt man kan med rampen på kammen men det går inte att gå hur långt som helst och det sista hämtar man hem med en större ventil.
Ju plötsligare/mer momentan öppning man kan ha på avgasventilen desto starkare ljudpuls får man ut genom kanalen och in i turbon. Vice versa vid stängning, ju fortare man stänger desto mindre av avgasens returpuls får chansen att "titta in i cylindern".

På sugmotorer har jag för mig du även själv skrivit nån gång förr, att en för snabb eller tidig öppning t.o.m. ger en "för stark" puls och därmed en effektsänkning eller i vart fall ett sämre fungerande extraktorrör. På sugmotorer är det lämpligare med en mer försiktig öppning och sedan ha en hög tömningsfaktor av cylindern vid maxöppning på avgasventil - så är det inte på turbo.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Erland Cox skrev:Vad hjälper det om inget arbete utförs?
Det ger ju högt tryck när utväxlingen mot veven är dålig med följande spikningsrisk.
Är det inte bättre att ha högre tryck senare när veven kan utföra ett arbete med det?
Långa stakar till kort slag beror ju på blockhöjden.
En kolv som är hög ovanför kolvbulten vickar mycket mer vid TDC och tappar tätning på ringarna.
En bra kolv har mer under kolvbulten är över mot cylindern och kolvens tyngsta del är ju taket.
Där har du min logik i vad som hände om du tjänade någon effekt och det inte berodde på annat.

Erland
Har kolven gjort så att ringarna inte tätar så syns detta väldigt tydligt på överdelen av ringlandet, jag är övertygad om att Kadett4wd inte är så "tappad bakom en vagn" att han inte synar sina kolvar när han plockar ur dem ur sin "ögonsten"

Vi kan nog utesluta att detta var orsak till att set-up nummer två fungerade och, som du antyder: set-up nummer ett gick illa för att den läckte ner i vevhuset.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Missade du det jag skrev innan om densitet?
Gällde inlägget om avgasventilen.
Om det inte var Kolven som vickade, vad var det då som gav effekt och förklara hur.
Hur kan du se ovanför ringlandet om kolven har tätat?

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Erland skrev:Missade du det jag skrev innan om densitet?

Är du tillbaks på kompressorn nu? Kanske jag missat nåt, du får påminna mig.

Erland skrev:Om det inte var Kolven som vickade, vad var det då som gav effekt och förklara hur. Har skrivit att Kadett4wd förklarade på ett riktigt sätt men det är så här: när man antänder så vill man alltid att det ska gå så snabbt som möjligt att få igång förbränningen. Detta gäller även med ditt resonemang om "långsam förbränning" Anledningen till att man vill få igång det snabbt är att just i början så finns de största variablerna från ena kolvslaget till det andra (risk för spikning ökar om variablerna är större)
Om man antänder när kolven är på väg upp så kommer den påbörjade flamman att råka ut för största delen av den energi som frigörs av att kolven rör sig och även av squisheffekten (squishen kommer att träffa en relativt stor eldboll som redan håller på att utbreda sig) tänder man sent så tänder man på den påbörjade squishen, som förhoppningsvis, rör sig åt rätt håll i fall man valt att tänka igenom hur förbränningsrummet utformas.
Det är även ett känt faktum att förbränningen blir effektivast om förbränningsrummet inte ändrar form under pågående förbränning och under sin först fas skapar inte förbränningen särskilt högt tryck, vilket gör det smart att "hjälpa " den då.
En kolv som vänder långsamt är duktig på detta och det är särskilt viktigt/påverkande på högre varvtal. Jag tror du behöver plugga själva förbränningen mera om du ska bli duktig på det här, jag är inte expert och Martin som jag bollar med är inte heller den bästa av dem alla på detta här, men självklart kunnig eftersom det är en viktig sak i en turbomotor.


Erland skrev: Hur kan du se ovanför ringlandet om kolven har tätat? Läs vad vi skriver lite mer noga innan du postar. Överdelen betyder inte ovanför
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Märka ord kan du men svara kan du inte.
Det finns densitet innan turbinen också.
Och framför allt i cylindern under avgastakten.
Du får nog läsa på ganska mycket om förbränning svammelpelle.
Har du funderat på varför topplockspackningen gick på Sierran fast den lämnade medioker effekt?

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Tändstiftet startar förbränningen och gör det när det som styr gnistan säger att det ska göra det.
Sen tar det en stund, säkert 15 grader innan förbränningen tar fart.
Så med 0 grader som tändpunkt börjar det brinna vid -15 grader men minst lika snabbt eftersom flamfronten sugs in av den negativa squishen.
Den ökar också förbränningshastigheten. Andra saker som ökar förbränningshastigheten är densiteten, temperaturen och varvtalet.
Så om temperaturen och densiteten som skyndar på förbränningen är högre krävs det att man backar på nåt annat för att inte få för snabb tryckstegring.
Men med de effekter du och Martin plockar ut med oportade toppar så är det inte konstigt att du inte har märkt det.
Man kan använda vatteninsprutning och man kan ha ett soft förbränningsrum.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Den störste svammelpellen är du själv och det är ju jäkligt synd eftersom du sitter på så pass mycket erfarenhet. Du har inte funderat på att rannsaka dig själv innan du "spottar" på andra?
Det är bara kul med lite "råa" tongångar när man läser men du verkar inte skriva sakerna på skoj direkt? Varför skriver du sånt här:

"Dom som ställde in motorn var inga stjärnor, tvärtom har det senare visat sig.
Dom som ställt in den motorn senast är inga stjärnor heller, lambda på 0,52."
Detta skrev du om dem som mappat en motor var du portat toppen, de är ju inte ens här, de har inte sagt vare sig bu eller bä men ändå ska du "spotta" på dem, känns det bättre för dig när du får idiot förklara andra?

I den tråden handlade det om "mappningskunskap" till viss del och den som visade att han inte begrep de mest fundamentala sakerna kring förbränning sitter nu och menar på att han är "väldigt kunnig" Visst det har gått 2 månader och du kanske hunnit lära dig en del men särskilt kunnig har du nog inte hunnit bli (ännu)
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: "Soft Heads"

Inlägg av fugazi »

whilliam skrev:...och du kanske hunnit lära dig en del men särskilt kunnig har du nog inte hunnit bli (ännu)
Känner att jag börjar bli lite "mjuk i huvet" nu efter att ha läst det som skrivs...
Vad sägs om lite ödmjukhet och vetenskaplig fakta?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

http://pontiacpower.com//Long%20Rod%20M ... %20Rod.htm

En av många artiklar på nätet som backar upp mitt påstående.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Internet är översållat med fakta kring fördelarna med långa stakar, det finns nackdelar också men just förbränningen mår finfint av långa stakar.

Just kring förbränning så finns det nog ännu mer idéer och denna tråd börjar väldigt intressant, nu har Erland tagit upp den igen och använder ordet "soft" men på ett helt annat sätt än vad som görs i början av tråden. Erland är dessutom jobbig att diskutera med han försöker trycka ner folk och försöker inte alls lära sig nåt (fast han säger att han vill lära sig)
Jag kan lära ut väldigt mycket kring turbos men är inte lika duktig på andra saker, sämst kunskap har jag kring sånt som Erland är allra bäst på, nämligen själva portningen och det är synd att han är som han är för det skulle annars kunna bli en jäkligt bra kombo (fråga honom vad det sitter för turbo på Rickards rekordmotor t.ex. så får du se hur ointresserad han är)

Är du intresserad av förbränningen och "soft heads" som det togs upp från början så ska du läsa länkarna och resonemanget i början av denna tråd.
HenrikE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: lör apr 07, 2007 12:40 am

Re: "Soft Heads"

Inlägg av HenrikE »

De mesta aktiva här i tråden i en live pod hade varit mycket intressant. Det känns som mesta delen av allt käbbel då skulle utebli.
Ännu mer intressant, en helg i dynon med diverse prylar att laborera med, genomföra faktiska tester för att "bevisa" sin tes liksom. Inte så lätt att få till som en pod dock :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Rickard kommer ju snart upp i dynon med sin turbo pickup.
Den gav 1390 hjulhästar senast med ett mindre softat förbränningsrum än vad det blir denna gången.
Om du läst länkarna i början av denna tråd så hade du vetat vad de som tävlade i Nascar och pro stock hade att säga om Widmers ideer och påståenden.
Jag läste dom första gången det året som tidningarna kom ut.
Det är ganska uppenbart att du aldrig läser nån länk utan bara babblar.
Berätta nu hur du kunde blåsa toppackningen på Sierran med bara 600 hästar fast du är en guru på förbränning?

Erland
Skriv svar