whilliam skrev: Du missförstår vad jag skrev,
Jag skrev att man får kontroll på rörelsen som kan styra förbränningen åt rätt håll i förbränningskammaren. Vi har tre saker som kan hjälpa oss att ha en likformig rörelse på gasen varje kolvslag: Tumble/swirl och squish, struntar vi i dessa (tar bort dem eller ignorerar dem) så blir det bara slumpen som avgör hur förbränningen riktas.
Jag tycker du ska jämföra med hur en vak uppträder i ett flöde (total kaos, ingen kan förutsäga hur virvlarna blir från en gång till annan)
Erland, det maximala cylindertrycket uppstår ALLTID efter ÖD (utom ibland vid kraftig spikning eller på extremt lågkompade motorer eller extremt låga varvtal)
Kolven är alltså på väg ner och därför beror det på sambandet mellan "avfyrningstidpunkten" och kolvens nedåtgående rörelse, hur snabbt det brinner är sekundärt men om det brinner för sakta så tvingar det oss att ha tidig "avfyrning" (tänkte nästan skriva avföring ) annars hinner "förbränningsrummet" bli för stort för att vara effektivt.
Brinner det däremot snabbt så kan man hinna elda vid kolvens nedåtgång utan att tappa effektivitet.
Kan vara svårt i praktiken, som Jens skrev förut, men vi borde åtminstone i ett resonemang diskutera den saken och inse att om vi lyckas gå åt det hållet så blir motorerna bättre.
Det du förespråkar är att "backa utvecklingen"
Du skrev tidigare att: "Tänder du senare så brinner det bara senare och inte långsammare." Detta tyder på att du inte är så van vid mappning och det skulle vara bra för dig att syssla lite med sådant också, eftersom det ger förståelse för alla processer som pågår i motorn. Att ha seriösa diskussioner med den duktigaste mapparen i din närhet kommer att vara en bra början.
Hur många duktiga mappare finns det här i Sverige?
Inser du att mellan 90 och 99% inte har en aning om hur en motor fungerar och vilka processer dom påverkar när dom knappar in siffror?
Dom testar empiriskt och funkar det så är det ju bra men varför har det stora flertalet ingen aning om.
En mappmupp blir aldrig en bra motorjusterare om han inte kan motorer utan och innan.
Hur vet du hur det brinner utan att ha nån utrustning för att mäta det?
Jag stödjer mig åtminstone på vad folk som har den utrustningen säger händer.
Och på vad folk som tävlar och har testat saker har kommit fram till.
Du kan bara komma med: Martin säger.
Erland