"Soft Heads"

Diskussioner för erfaret folk
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: "Soft Heads"

Inlägg av OttoB »

Om cylindertryckmätning, cycle-to-cycle variation är så stort att räkna något nyttig av det vi räknar först medeltal (=average?) av 20 förbränning. Då kan man räkna HRR och dylikt.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

OttoB är inne på "spåret" :thumbright: Förbränningen är inte "pålitlig" den sker relativt slumpmässigt och viktiga saker för att få bättre kontroll på förbränningen är, exempelvis homogen bränsleblandning (läs effektiva och välplacerade spridare) tumble och/eller swirl samt en squish utformad för att styra förbränningen åt rätt håll i förbränningsrummet.

Ju mer kontroll man har på förloppet desto mindre risk för avvikande beteende mellan det ena kolvslaget och det andra, det OttoB säger syns direkt när man utför cylindertrycksmätning.

Pacman var tidigare inne på att preparerat tändstift med inbyggd sond är för "hobbybruk", det är visserligen sant men något annat sätt finns för närvarande inte när man mäter på olika kundmotorer och i praktiken blir resultatet tillförlitligt så till vida att man ser när spikning påbörjas. Däremot kan man ju inte vara säker på att ett mätvärde på 160Bar är exakt 160Bar.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Det är bara att räkna.
10.5-1 I komp
95.4mm slaglängd
87mm borr.

Whilliam. Nej inget annat ändrades faktiskt.
Jag fick efteråt justera bort vrid genom att ställa om kammarna.
Detta pga den bröt sönder växellådan som en musfjärt.
Jo, man är ju tvungen att lita på ditt omdöme tills motsatsen visas. Att det blir vridmomentsökning och detta framförallt på lite högre varv är ju en självklarhet. Skall det bli en sänkning av vrid så är det ju isf. på väldigt låga varvtal, där kan en kort stake göra så att man vinner lite arbete genom att den inte skickar lika mycket av kraften exakt rätt "ner" i veven och inte gör annat än böja den.

Det är ju ganska viktigt för en rättvis jämförelse att inte förbränningsrummet förändrats alls, kanske det blev lite annorlunda spalt? Kanske kolvtoppen var annorlunda (annorlunda ventilurtag)

Jag håller med om att det ska bli skillnad i den riktning du upplevt, men jag trodde inte att den skulle bli "fullt märkbar"
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Samma klämspalt.
Likadana ventilurtag
Bara grövre kolvbultar som skiljde kolvarna, från 21mm till 23mm
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Det är en sak som du har glömt Patrik och det är kolvens hävarm mot vevaxeln.
Hur påverkar den hur trycket överförs från kolven till veven.
Du kan ju knappast bara ha satt i längre stakar,du måste ha bytt mer grejer.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev:
Kadett4wd skrev:Det är bara att räkna.
10.5-1 I komp
95.4mm slaglängd
87mm borr.

Whilliam. Nej inget annat ändrades faktiskt.
Jag fick efteråt justera bort vrid genom att ställa om kammarna.
Detta pga den bröt sönder växellådan som en musfjärt.
Jo, man är ju tvungen att lita på ditt omdöme tills motsatsen visas. Att det blir vridmomentsökning och detta framförallt på lite högre varv är ju en självklarhet. Skall det bli en sänkning av vrid så är det ju isf. på väldigt låga varvtal, där kan en kort stake göra så att man vinner lite arbete genom att den inte skickar lika mycket av kraften exakt rätt "ner" i veven och inte gör annat än böja den.

Det är ju ganska viktigt för en rättvis jämförelse att inte förbränningsrummet förändrats alls, kanske det blev lite annorlunda spalt? Kanske kolvtoppen var annorlunda (annorlunda ventilurtag)

Jag håller med om att det ska bli skillnad i den riktning du upplevt, men jag trodde inte att den skulle bli "fullt märkbar"
Det skulle vara intressant att höra varför det skulle vara självklart med en vridmomentsökning på högre varv?


Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:Det är en sak som du har glömt Patrik och det är kolvens hävarm mot vevaxeln.
Hur påverkar den hur trycket överförs från kolven till veven.
Du kan ju knappast bara ha satt i längre stakar,du måste ha bytt mer grejer.

Erland
Har inte glömt nåt, satte givetvis i kolvar med lägre komphöjd annars hade det ju inte gått, det trodde jag du förstod.
Men inget var ändrat förutom kolvbultsdiam.

Kamaxlarna ställdes lika öppna i tdc som innan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: "Soft Heads"

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev:Och jag vill ju ha kolven stående stilla en längre stund i ÖD just pga man kan tända väldigt sent och ändå få igång förbränningen så den hinner trycka hårt på kolven under rätt vevaxelgrader efter ÖD
Några poster upp skrev han så och om du läste det så har du förklaringen där.

Ju mer "uniformt" förbränningsrummet är under merparten av förbränningen (särskilt viktigt i den första delen av den) desto effektivare blir den. När man startar förbränningen långt innan kolven kommit upp så är den oerhört ineffektiv och detta mest beroende på att kolven rör sig.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev:
Erland Cox skrev:Patrik, använde du kalkylatorn för att se hur lite i kolvrörelse det skiljer från 1,7 till 1,9?

Erland
Flera saker vi haft diskussion om i ett flertal trådar handlar om små förändringar/fördelar. Motorer har funnits under så lång tid så något fullständigt revolutionerade är det svårt att hitta på.

Jag vet inte varför du verkar vara "anti" (tänker exempelvis på att du anser det lönlöst att montera större avgasventiler) mot sådana här små, små steg av förbättring? Visst ska man bygga motor på riktigt så blir det en massa extra jobb som måste göras och i slutänden kanske det bara gav en ynka Hp :thumbdown:

Men här, på ett forum, i en teoretisk diskussion, då tycker jag att det är läge att diskutera även lösningar som är lite "jobbiga"/onödiga i verkligheten.
Här har vi ju möjlighet att "väcka" nya förmågor som kanske tycker det är värt att experimentera och med det kan även du vara med och få feedback på hur resultatet blev.

Kadett4wd kanske gjorde något annat samtidigt som påverkade (som han har missat) men vi måste väl ändå lita på hans "tolkning" av resultatet tills det framkommit om det berodde endast på stakens längd eller inte?
Så länge inga andra uppgifter föreligger så får vi lov att diskutera med denna förbättring i åtanke och själva diskussionen är ju enkel i förhållande till att bygga o testa själv?
Tänk på att utan detta forum så hade vi nog aldrig hört hans utsago om stakbytet 8)

Jag tror att det beror på att jag lever större delen av mitt liv utanför forumen och redan har provat nästan allt i verkligheten.
Det är ju lätt att sitta och drömma när man aldrig testar.
Det en längre stake gör är att den ger en lättare kolv vilket kan ge en liten effektvinst.
Och jag har faktiskt inte märkt nån sån skillnad som Patrik mellan 147 och 158 stake i rödblock fast det skiljer 50 gram på kolvarna.
Samma med avgasventilen, jag har testat på samma motor.
Hade en kam med samma duration och lyft in och ut.
Fick samma toppeffekt men bättre genomsnittseffekt med den lilla ventilen.
Och den lilla ventilen behöll effekten efter maxeffekten lika bra som den för stora.
Och att om något händer som jag inte kan förklara så bygger jag tillbaka och testar om för att se om det stämde.
Kammen kanske stod fel eller något annat krånglade.
Jag brukar alltid köra samma dag tester. Kör den gamla delen som referens samma dag innan jag byter och kör igen.
Händer nåt som verkar konstigt byter jag tillbaka och kör om så att jag vet att inte något annat påverkade.
Hittills så har det varit något annat som ställt till det när jag har fått oförklarliga resultat.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

whilliam skrev:
Kadett4wd skrev:Och jag vill ju ha kolven stående stilla en längre stund i ÖD just pga man kan tända väldigt sent och ändå få igång förbränningen så den hinner trycka hårt på kolven under rätt vevaxelgrader efter ÖD
Några poster upp skrev han så och om du läste det så har du förklaringen där.

Ju mer "uniformt" förbränningsrummet är under merparten av förbränningen (särskilt viktigt i den första delen av den) desto effektivare blir den. När man startar förbränningen långt innan kolven kommit upp så är den oerhört ineffektiv och detta mest beroende på att kolven rör sig.


Men hur kan förbränningen bli ineffektiv när kolven rör sig om squishrörelsen är så viktig för förbränningen?
Man utför ju inget arbete med trycket man har medan kolven står still.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Kolvarna vägde till och med lika kan jag nämna, trots olika kolvbult.
Just pga jag såg till att de gjorde det =)
Eller ja.. kanske skiljde under ett gram(det vågen inte visade)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev:Det är en sak som du har glömt Patrik och det är kolvens hävarm mot vevaxeln.
Hur påverkar den hur trycket överförs från kolven till veven.
Du kan ju knappast bara ha satt i längre stakar,du måste ha bytt mer grejer.

Erland
Har inte glömt nåt, satte givetvis i kolvar med lägre komphöjd annars hade det ju inte gått, det trodde jag du förstod.
Men inget var ändrat förutom kolvbultsdiam.

Kamaxlarna ställdes lika öppna i tdc som innan.
Är du bra på att tänka logiskt Patrik?
Kan du förklara hur detta kunde ge ökad effekt med logikens hjälp?

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har skrivit ett fel tidigare.

Med 95,4 och 147mm stake får man inga 1.5 i förhållande.
Men med 143mm stake får man det.
Med andra ord är felet jag skrev 147, när det skulle stått 143.
Men jag hade sedan 158mm stake till 95.4mm slag, då får man avrundat 1.66 i förhållande.
Det är mao 15mm längre stake.

Hur jag fick plats med det är lite lurigt, men jag löste det.
Men det ska inte påverka effekten då squischen och kompförhållandet var lika.

Däremot!
Så kanske kamaxlarna passade bättre med nya vevgeometrin så den andades bättre, men jag anser den skillnaden också är liten pga hur pass mindre med tändning den ville ha.

Och en annan detalj, just till 4g63 finns det väldigt långa stakar att köpa till dem, en del använder dem vid strokning, en del använder dem till std slag.
Men det finns INGA kortare stakar att köpa till dem, det är ju lite konstigt? ;)

Edit: tillägg, längsta evostake jag sett hittils är 171mm, det ger 1.94 i förhållande med std slaglängd, men de används ofta med nedstrokade motorer, mao 1.94+++ i förhållande.
Senast redigerad av Kadett4wd den lör mar 09, 2019 8:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Är du bra på att tänka logiskt Patrik?
Kan du förklara hur detta kunde ge ökad effekt med logikens hjälp?

Erland

Du får läsa tidigare inlägg så ser du min logik.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: "Soft Heads"

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:


Men hur kan förbränningen bli ineffektiv när kolven rör sig om squishrörelsen är så viktig för förbränningen?
Man utför ju inget arbete med trycket man har medan kolven står still.

Erland
nej, men trycket stiger i förbränningsrummet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar