Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 15, 2019 1:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 373 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 9:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Bild på packning och anledning har diskuterats i "lotus engine simulation tråden".

Packningen monterades av en ägare 2 led tillbaks i tiden, troligen runt 2012 ingen vet exakt vad bilen varit med om sedan dess, eftersom Martin "vägrar" att lägga tid på bilen så efterdrogs toppen inför bänkning av en som inte har stor erfarenhet av sådant. En trolig förklaring till att packningen gick är att någon eller några toppbultar var slut, detta ger en "svampig" känsla när man efterdrar och hade det gjorts av någon van så hade det märkts redan där.

Vid isärmontering så lades tyvärr inte bultarna i rätt ordning men det har konstaterats att 3 bultar är slut.

Bilen drog vatten hela tiden i bänken och det gick på slutet åt mer än en halvliter vid ett kort pull och därmed avbröts bänkningen.

Enligt Martin brukar packningen aldrig ge sig på 4:ans cylinder när man har original plenum. Plenumet har en liten inbyggd missdistribution, den favoriserar 2:an och 3:an och därmed är det de cylindrarna som blir hårdast belastade, ändå stack packningen längst bak på motorn.

Normalt när packningen går så brukar "eldringen" bli oval eller gå sönder, på denna är den helt intakt och det ger också huvudbry.

Kan rentav vara så att det är en kombo av "gammal torr" packning och dåligt dragen topp/slut bultar som gör att den lyfter lite på 4:an och därmed blåser sönder den torra packningen mellan vattenkanal och oljeretur.

Visserligen passerade motorn 800Nm redan kring 3600 Rpm så det är otestat sedan tidigare med så mycket vrid så tidigt i registret, men om detta vore orsaken så borde det fortfarande vara 2:an/3:an som visat symptom. Du får också räkna in att de allra främsta och de allra bakersta bultarna inte tar upp samma kraft som de andra och det var kring en av de bakre som det läckt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 10:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1079
Ort: Flisa, norge
Erland Cox skrev:

Samma med avgasventilen, jag har testat på samma motor.
Hade en kam med samma duration och lyft in och ut.
Fick samma toppeffekt men bättre genomsnittseffekt med den lilla ventilen.
Och den lilla ventilen behöll effekten efter maxeffekten lika bra som den för stora.


Erland


vad för motor är detta? turbo? jag håller på att byta til 38mm avgasventil i min b230 ny då jag ei kommer över 450whp med originalventiler och agap 13.4 kam. testade med större turbo, den var inte bromsen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 10:44 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Jag frågade ju också Erland om det var turbo eller sugis. Troligen rörde det sig om en sugmotor.
Avgasventilerna har inget med maxeffekt att göra (eller i vart fall inte särskilt mycket) när man monterar större avgas så gör man det för att få ett breddat register på motorn.

Berätta mer om din set- up och försök ange så exakta data som möjligt kring turbo aggregaten. I stort sett alltid är det turbon som är effektbromsen.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 10:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Detta med "softade" topp är lite intressant, vad jag tycker mig höra av de snabbaste 4cyl dragsters som finns så används INTE softad topp utan de åker med original squish i toppen, dessa är alltså på 4g63 maskiner.
Då de själva säger att det inte är toppen som är speciell utan de åker med billet bara för att slippa vatten och det hänt att originaltoppen åkt på när det blivit strul med billet toppen och de åkt lika fort.
Jag börjar misstänka att detta med softad topp bara fungerar på 8v motorer? Det jag inte greppat är vad det är som gör att det fungerar så pass bra på 8v motför 16v?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 10:59 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9453
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
8v toppar har ofta stora squishareor, där är en anledning.
Sen har volvomotorn en nackdel anser jag, den är ganska överkvadratisk, det är en nackdel i förbränningsteknik.


Och en annan stor nackdel är att många volvotrimmare kikar på bigblock v8 och tror att deras geometri är den perfekta skapelsen.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 1:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1079
Ort: Flisa, norge
whilliam skrev:
Jag frågade ju också Erland om det var turbo eller sugis. Troligen rörde det sig om en sugmotor.
Avgasventilerna har inget med maxeffekt att göra (eller i vart fall inte särskilt mycket) när man monterar större avgas så gör man det för att få ett breddat register på motorn.

Berätta mer om din set- up och försök ange så exakta data som möjligt kring turbo aggregaten. I stort sett alltid är det turbon som är effektbromsen.


jag körde först en precision 5558 gen1 t3 ar82 avgashus. testade med en 6266 t3 ar82 avgashus. den gav exakt lika effekt i bänken, bara att den stora spoolade senare.
men nu ska vi testa 5862 twin entry, 46/38 ventiler och 14mm kam


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 2:36 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
DreRacing@ skrev:
Erland Cox skrev:

Samma med avgasventilen, jag har testat på samma motor.
Hade en kam med samma duration och lyft in och ut.
Fick samma toppeffekt men bättre genomsnittseffekt med den lilla ventilen.
Och den lilla ventilen behöll effekten efter maxeffekten lika bra som den för stora.


Erland


vad för motor är detta? turbo? jag håller på att byta til 38mm avgasventil i min b230 ny då jag ei kommer över 450whp med originalventiler och agap 13.4 kam. testade med större turbo, den var inte bromsen



Det är ingen skillnad på en turbo och en sugmotor när det gäller ventilstorlekar utan det är kanalstorleken som krävs som bestämmer ventilstorleken.
Mycket möjligt att du har en dåligt portad topp.
Vi har ju plockat runt 1100 motorhästar med Richards originalblock med 38 ventil så det är inte det som är bromsen.
Jag kan titta på din topp om du vill.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 2:39 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Big Al skrev:
Detta med "softade" topp är lite intressant, vad jag tycker mig höra av de snabbaste 4cyl dragsters som finns så används INTE softad topp utan de åker med original squish i toppen, dessa är alltså på 4g63 maskiner.
Då de själva säger att det inte är toppen som är speciell utan de åker med billet bara för att slippa vatten och det hänt att originaltoppen åkt på när det blivit strul med billet toppen och de åkt lika fort.
Jag börjar misstänka att detta med softad topp bara fungerar på 8v motorer? Det jag inte greppat är vad det är som gör att det fungerar så pass bra på 8v motför 16v?


Såg du bilden på Mitsubishikolven som jag la in?
Det är en softad kolv.
Det är inte alla förbränningsrum man kan slipa till och att göra det i kolven fungerar lika bra.
Det är parallella squishytor som inte är bra, kvittar om man gör jobbet i kolven eller i förbränningsrummet.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 2:42 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
DreRacing@ skrev:
whilliam skrev:
Jag frågade ju också Erland om det var turbo eller sugis. Troligen rörde det sig om en sugmotor.
Avgasventilerna har inget med maxeffekt att göra (eller i vart fall inte särskilt mycket) när man monterar större avgas så gör man det för att få ett breddat register på motorn.

Berätta mer om din set- up och försök ange så exakta data som möjligt kring turbo aggregaten. I stort sett alltid är det turbon som är effektbromsen.


jag körde först en precision 5558 gen1 t3 ar82 avgashus. testade med en 6266 t3 ar82 avgashus. den gav exakt lika effekt i bänken, bara att den stora spoolade senare.
men nu ska vi testa 5862 twin entry, 46/38 ventiler och 14mm kam


Då ändrar du ju en massa saker samtidigt.
Jens har ju plockat en hel del effekt med en oportad 531 och mycket laddtryck.
Vad har du för lobseparation på kammarna?


Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 2:45 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
whilliam skrev:
Jag frågade ju också Erland om det var turbo eller sugis. Troligen rörde det sig om en sugmotor.
Avgasventilerna har inget med maxeffekt att göra (eller i vart fall inte särskilt mycket) när man monterar större avgas så gör man det för att få ett breddat register på motorn.

Berätta mer om din set- up och försök ange så exakta data som möjligt kring turbo aggregaten. I stort sett alltid är det turbon som är effektbromsen.



Kan du berätta mer om de motorer som du bytt avgasventiler på och som har fått breddat register?
Gärna med en lista med delar som byttes och ett bromspapper.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 3:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1628
Ort: Skelleftehamn
Erland Cox skrev:
Såg du bilden på Mitsubishikolven som jag la in?
Det är en softad kolv.
Det är inte alla förbränningsrum man kan slipa till och att göra det i kolven fungerar lika bra.
Det är parallella squishytor som inte är bra, kvittar om man gör jobbet i kolven eller i förbränningsrummet.

Erland

Aha nu är jag med.
På tal om parallella squishytor så kommer jag utsökt på att Toyota körde ju med vinklad squish på vissa av deras kolv / topp kombo. Taper squish googlade jag fram att det heter.
Bild

För många år sedan när man klurade på kolv design så kom iaf jag fram till att riktad squish uppåt på ena sidan mot tändsiftet och riktad neråt mot botten av kolven på andra sidan vore det optimala på 16v maskin då tumble förstärks. Dock har man aldrig hört talas om att någon testat det sedan dess.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 4:04 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6168
Ort: Lund
Jag har läst ett SAE papper om vad de ansåg var fördelen med vinklad squish men jag minns inte vad det var.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 4:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
DreRacing@ skrev:
whilliam skrev:
Jag frågade ju också Erland om det var turbo eller sugis. Troligen rörde det sig om en sugmotor.
Avgasventilerna har inget med maxeffekt att göra (eller i vart fall inte särskilt mycket) när man monterar större avgas så gör man det för att få ett breddat register på motorn.

Berätta mer om din set- up och försök ange så exakta data som möjligt kring turbo aggregaten. I stort sett alltid är det turbon som är effektbromsen.


jag körde först en precision 5558 gen1 t3 ar82 avgashus. testade med en 6266 t3 ar82 avgashus. den gav exakt lika effekt i bänken, bara att den stora spoolade senare.
men nu ska vi testa 5862 twin entry, 46/38 ventiler och 14mm kam


Bränsle som användes och laddtryck? Gen1 turbinhjul har ingen bra utformning och brukar begränsa effekten. 6266 kan vara alldeles för stor, vilket gör att du ligger långt till vänster i kompressormappen och därmed usel verkningsgrad. (även om avgas flödar bättre på den)
Jag tror inte det gör lika stor skillnad med större ventiler som det gör med kambytet, kanske billigare att bara byta kam.

På denna, relativt låga effektnivå ska du inte heller behöva jaga bra register och körbarhet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: sön mar 10, 2019 9:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1079
Ort: Flisa, norge
lågkompad på 95 macksoppa. laddar 1.7

här är kurvorna med 5558 vs 6266. detta är hjuleffekt så att det syns att effekten dalar tidligt på kurvan.
Bild


Senast redigerad av DreRacing@ mån mar 11, 2019 10:02 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: mån mar 11, 2019 9:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Syns ingen bild men om det är 95 så blir det väldigt viktigt med en bra turbin, jag tror att Precisions twin hus inte är bra utformade. Eftersom du funderar på att byta till sådant så vill jag nämna detta. Tanken på att åka twin är däremot riktigt, det behövs en turbin som tar hand om avgasenergin utan att ge för mycket motstånd och när du åker twin så kan den vara större och ändå kunna "vakna" i tid.
Jag tror att mycket av dina problem ligger i kamtiming (nockvinkel) vid lågt komp blir det känsligt för att kunna tömma från restgaser. (en bra turbin hjälper dig med detta också)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 373 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010