Sida 9 av 25

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 9:48 am
av whilliam
Bild på packning och anledning har diskuterats i "lotus engine simulation tråden".

Packningen monterades av en ägare 2 led tillbaks i tiden, troligen runt 2012 ingen vet exakt vad bilen varit med om sedan dess, eftersom Martin "vägrar" att lägga tid på bilen så efterdrogs toppen inför bänkning av en som inte har stor erfarenhet av sådant. En trolig förklaring till att packningen gick är att någon eller några toppbultar var slut, detta ger en "svampig" känsla när man efterdrar och hade det gjorts av någon van så hade det märkts redan där.

Vid isärmontering så lades tyvärr inte bultarna i rätt ordning men det har konstaterats att 3 bultar är slut.

Bilen drog vatten hela tiden i bänken och det gick på slutet åt mer än en halvliter vid ett kort pull och därmed avbröts bänkningen.

Enligt Martin brukar packningen aldrig ge sig på 4:ans cylinder när man har original plenum. Plenumet har en liten inbyggd missdistribution, den favoriserar 2:an och 3:an och därmed är det de cylindrarna som blir hårdast belastade, ändå stack packningen längst bak på motorn.

Normalt när packningen går så brukar "eldringen" bli oval eller gå sönder, på denna är den helt intakt och det ger också huvudbry.

Kan rentav vara så att det är en kombo av "gammal torr" packning och dåligt dragen topp/slut bultar som gör att den lyfter lite på 4:an och därmed blåser sönder den torra packningen mellan vattenkanal och oljeretur.

Visserligen passerade motorn 800Nm redan kring 3600 Rpm så det är otestat sedan tidigare med så mycket vrid så tidigt i registret, men om detta vore orsaken så borde det fortfarande vara 2:an/3:an som visat symptom. Du får också räkna in att de allra främsta och de allra bakersta bultarna inte tar upp samma kraft som de andra och det var kring en av de bakre som det läckt.

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 10:09 am
av DreRacing@
Erland Cox skrev:
Samma med avgasventilen, jag har testat på samma motor.
Hade en kam med samma duration och lyft in och ut.
Fick samma toppeffekt men bättre genomsnittseffekt med den lilla ventilen.
Och den lilla ventilen behöll effekten efter maxeffekten lika bra som den för stora.


Erland
vad för motor är detta? turbo? jag håller på att byta til 38mm avgasventil i min b230 ny då jag ei kommer över 450whp med originalventiler och agap 13.4 kam. testade med större turbo, den var inte bromsen

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 10:44 am
av whilliam
Jag frågade ju också Erland om det var turbo eller sugis. Troligen rörde det sig om en sugmotor.
Avgasventilerna har inget med maxeffekt att göra (eller i vart fall inte särskilt mycket) när man monterar större avgas så gör man det för att få ett breddat register på motorn.

Berätta mer om din set- up och försök ange så exakta data som möjligt kring turbo aggregaten. I stort sett alltid är det turbon som är effektbromsen.

Postat: sön mar 10, 2019 10:55 am
av Big Al
-

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 10:59 am
av Kadett4wd
8v toppar har ofta stora squishareor, där är en anledning.
Sen har volvomotorn en nackdel anser jag, den är ganska överkvadratisk, det är en nackdel i förbränningsteknik.


Och en annan stor nackdel är att många volvotrimmare kikar på bigblock v8 och tror att deras geometri är den perfekta skapelsen.

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 1:29 pm
av DreRacing@
whilliam skrev:Jag frågade ju också Erland om det var turbo eller sugis. Troligen rörde det sig om en sugmotor.
Avgasventilerna har inget med maxeffekt att göra (eller i vart fall inte särskilt mycket) när man monterar större avgas så gör man det för att få ett breddat register på motorn.

Berätta mer om din set- up och försök ange så exakta data som möjligt kring turbo aggregaten. I stort sett alltid är det turbon som är effektbromsen.
jag körde först en precision 5558 gen1 t3 ar82 avgashus. testade med en 6266 t3 ar82 avgashus. den gav exakt lika effekt i bänken, bara att den stora spoolade senare.
men nu ska vi testa 5862 twin entry, 46/38 ventiler och 14mm kam

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 2:36 pm
av Erland Cox
DreRacing@ skrev:
Erland Cox skrev:
Samma med avgasventilen, jag har testat på samma motor.
Hade en kam med samma duration och lyft in och ut.
Fick samma toppeffekt men bättre genomsnittseffekt med den lilla ventilen.
Och den lilla ventilen behöll effekten efter maxeffekten lika bra som den för stora.


Erland
vad för motor är detta? turbo? jag håller på att byta til 38mm avgasventil i min b230 ny då jag ei kommer över 450whp med originalventiler och agap 13.4 kam. testade med större turbo, den var inte bromsen

Det är ingen skillnad på en turbo och en sugmotor när det gäller ventilstorlekar utan det är kanalstorleken som krävs som bestämmer ventilstorleken.
Mycket möjligt att du har en dåligt portad topp.
Vi har ju plockat runt 1100 motorhästar med Richards originalblock med 38 ventil så det är inte det som är bromsen.
Jag kan titta på din topp om du vill.

Erland

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 2:39 pm
av Erland Cox
Big Al skrev:Detta med "softade" topp är lite intressant, vad jag tycker mig höra av de snabbaste 4cyl dragsters som finns så används INTE softad topp utan de åker med original squish i toppen, dessa är alltså på 4g63 maskiner.
Då de själva säger att det inte är toppen som är speciell utan de åker med billet bara för att slippa vatten och det hänt att originaltoppen åkt på när det blivit strul med billet toppen och de åkt lika fort.
Jag börjar misstänka att detta med softad topp bara fungerar på 8v motorer? Det jag inte greppat är vad det är som gör att det fungerar så pass bra på 8v motför 16v?
Såg du bilden på Mitsubishikolven som jag la in?
Det är en softad kolv.
Det är inte alla förbränningsrum man kan slipa till och att göra det i kolven fungerar lika bra.
Det är parallella squishytor som inte är bra, kvittar om man gör jobbet i kolven eller i förbränningsrummet.

Erland

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 2:42 pm
av Erland Cox
DreRacing@ skrev:
whilliam skrev:Jag frågade ju också Erland om det var turbo eller sugis. Troligen rörde det sig om en sugmotor.
Avgasventilerna har inget med maxeffekt att göra (eller i vart fall inte särskilt mycket) när man monterar större avgas så gör man det för att få ett breddat register på motorn.

Berätta mer om din set- up och försök ange så exakta data som möjligt kring turbo aggregaten. I stort sett alltid är det turbon som är effektbromsen.
jag körde först en precision 5558 gen1 t3 ar82 avgashus. testade med en 6266 t3 ar82 avgashus. den gav exakt lika effekt i bänken, bara att den stora spoolade senare.
men nu ska vi testa 5862 twin entry, 46/38 ventiler och 14mm kam
Då ändrar du ju en massa saker samtidigt.
Jens har ju plockat en hel del effekt med en oportad 531 och mycket laddtryck.
Vad har du för lobseparation på kammarna?


Erland

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 2:45 pm
av Erland Cox
whilliam skrev:Jag frågade ju också Erland om det var turbo eller sugis. Troligen rörde det sig om en sugmotor.
Avgasventilerna har inget med maxeffekt att göra (eller i vart fall inte särskilt mycket) när man monterar större avgas så gör man det för att få ett breddat register på motorn.

Berätta mer om din set- up och försök ange så exakta data som möjligt kring turbo aggregaten. I stort sett alltid är det turbon som är effektbromsen.

Kan du berätta mer om de motorer som du bytt avgasventiler på och som har fått breddat register?
Gärna med en lista med delar som byttes och ett bromspapper.

Erland

Postat: sön mar 10, 2019 3:31 pm
av Big Al
-

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 4:04 pm
av Erland Cox
Jag har läst ett SAE papper om vad de ansåg var fördelen med vinklad squish men jag minns inte vad det var.

Erland

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 4:39 pm
av whilliam
DreRacing@ skrev:
whilliam skrev:Jag frågade ju också Erland om det var turbo eller sugis. Troligen rörde det sig om en sugmotor.
Avgasventilerna har inget med maxeffekt att göra (eller i vart fall inte särskilt mycket) när man monterar större avgas så gör man det för att få ett breddat register på motorn.

Berätta mer om din set- up och försök ange så exakta data som möjligt kring turbo aggregaten. I stort sett alltid är det turbon som är effektbromsen.
jag körde först en precision 5558 gen1 t3 ar82 avgashus. testade med en 6266 t3 ar82 avgashus. den gav exakt lika effekt i bänken, bara att den stora spoolade senare.
men nu ska vi testa 5862 twin entry, 46/38 ventiler och 14mm kam
Bränsle som användes och laddtryck? Gen1 turbinhjul har ingen bra utformning och brukar begränsa effekten. 6266 kan vara alldeles för stor, vilket gör att du ligger långt till vänster i kompressormappen och därmed usel verkningsgrad. (även om avgas flödar bättre på den)
Jag tror inte det gör lika stor skillnad med större ventiler som det gör med kambytet, kanske billigare att bara byta kam.

På denna, relativt låga effektnivå ska du inte heller behöva jaga bra register och körbarhet.

Re: "Soft Heads"

Postat: sön mar 10, 2019 9:54 pm
av DreRacing@
lågkompad på 95 macksoppa. laddar 1.7

här är kurvorna med 5558 vs 6266. detta är hjuleffekt så att det syns att effekten dalar tidligt på kurvan.
Bild

Re: "Soft Heads"

Postat: mån mar 11, 2019 9:36 am
av whilliam
Syns ingen bild men om det är 95 så blir det väldigt viktigt med en bra turbin, jag tror att Precisions twin hus inte är bra utformade. Eftersom du funderar på att byta till sådant så vill jag nämna detta. Tanken på att åka twin är däremot riktigt, det behövs en turbin som tar hand om avgasenergin utan att ge för mycket motstånd och när du åker twin så kan den vara större och ändå kunna "vakna" i tid.
Jag tror att mycket av dina problem ligger i kamtiming (nockvinkel) vid lågt komp blir det känsligt för att kunna tömma från restgaser. (en bra turbin hjälper dig med detta också)