Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån maj 27, 2019 10:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 373 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 25  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: mån mar 11, 2019 11:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 551
Ort: lycksele
Vet inte om du skrivit men vad sitter det för insug på motorn?
Vänder effekten lika fort om du justerar om kammen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: mån mar 11, 2019 11:42 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1058
Ort: Flisa, norge
sitter KL gjutna innsug. kammen står bäst där den står nu. men jag får testa mer när jag fårihop motorn igjen


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis mar 12, 2019 5:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Erland Cox skrev:

..........................................beror ju på blockhöjden.
En kolv som är hög ovanför kolvbulten vickar mycket mer vid TDC och tappar tätning på ringarna.
En bra kolv har mer under kolvbulten är över mot cylindern och kolvens tyngsta del är ju taket.

Erland


Du greppar halmstrån.
Tänk om komphöjden på kolven inte ändrades så mycket(kanske inte ändrades alls)?
Första versionen av motorn hade flera millimeter deckhöjd bortplanat.
Andra versionen av motorn hade inte std tjocklek på topplockspackningen.

Bygget var så otroligt mer genomtänkt än du anar.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis mar 12, 2019 6:04 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6117
Ort: Lund
Är det som jag skriver eller inte?

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis mar 12, 2019 7:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Tog bort onödigt som jag inte ville tramsa om och markerade en viktig del, trodde du förstod det, men det var väl överskattat av mig, förlåt.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis mar 12, 2019 8:48 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6117
Ort: Lund
Frågan var ju inte blockhöjden utan om en kolv med kolvbulten lågt och tyngdpunkten högt kunde vicka eller inte.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis mar 12, 2019 8:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag anser det var oviktigt att svara på då det inte var det som skulle varit den stora ändringen på vridet förutom stakeförhållandet eftersom det inte var nån stor skillnad på komphöjden.
Opel std har 30.4mm
Mina hade 31mm, men nedsvarvade till just 30.4mm igen.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: tis mar 12, 2019 9:44 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6117
Ort: Lund
Så du anser att en lite längre stake ger mycket bättre vrid?
Om nu kolvgeometrin är bra i båda fallen.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons mar 13, 2019 6:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ja...
Om kombon exempelvis inte harmonerade med korta stakar.
Så kan längre stakar vara vägen till bättre funktion ja.

Läste du min länk?

I stort sett vill nästan alla motorbyggare ha längre vevstskar för bättre vrid från ca 4000rpm och uppåt.
Men inte du.
Du är såld på prostock.
Och det är inte ett optimalt alternativ med en motor med fria regler.

Edit: och nu handlade väl tråden inte om vridet utan att man eventuellt kan skapa mindre topptryck med senare tändning.
Nu på sistone håller jag på med tvåtaktare mest.
Och där är skillnaden stor på tändläge kontra vevstakslängd.

Nyare 4t crossar har förhållande runt 2.3 och ganska låga värden på tändning.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons mar 13, 2019 12:20 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6117
Ort: Lund
Nåt jag inte har tänkt på med vevstakslängden är obalans p.g.a. olika kolvhastighet vid tdc och bdc.
Olika motorer är olika känsliga för den.
Men jag startade en tråd speciellt om vevstakslängd.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons mar 13, 2019 5:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9389
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Helt normalt och jag har länkat bilder på det flera ggr förut, men då verkade det ointressant.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons mar 13, 2019 6:24 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6117
Ort: Lund
Jag kan inte minnas att du någonsin skulle ha nämnt något om nån obalans.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons mar 13, 2019 9:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 361
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Kadett4wd skrev:
Helt normalt och jag har länkat bilder på det flera ggr förut, men då verkade det ointressant.

Känns lite konstigt att man kan hålla med dig :shock: Särskilt med tanke på de "bataljer" vi haft tidigare.
Kan säga att jag är fascinerad av att Erland inte tänkt på detta tidigare? Vare sig han eller Martin är ju några "utstuderade" motorbyggare men som jag förstår har åtminstone Martin benkoll på vad som händer när man ökar staklängd.
Till Erlands försvar kan ju vara att han kanske inte varit särskilt inne på Cosworths YB-motor, den är ju rent usel till att tåla varv (brukar kunna rasa om man drar den förbi 7800rpm) och det är nog därför Martin har varit tvungen att lära sig hur man ska göra för att "töja" varvregistret uppåt.
Erland kanske hållit på mycket med Volvo och där är ju B230 helt sjuk, bottendelen funkar att varva 10 000 bara man byter stakar o kolvar.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons mar 13, 2019 10:11 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6117
Ort: Lund
Whilliam. Du är fan makalös. Du har inte ens en aning om vad som händer när man länger eller kortar en stake.
Varför blir det olika kolvrörelse vid TDC och BDC?

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: "Soft Heads"
InläggPostat: ons mar 13, 2019 10:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 57
Det här med squich hastighet är intressant , skall hastigheten vara samma eller är det bättre om man har högre eller lägre hastighet i någon ända av rummet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 373 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 ... 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kickassford och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010