Sida 25 av 25

Re: "Soft Heads"

Postat: mån apr 08, 2019 6:57 am
av Cassius
0,2 bars tryckskillnad i en 2-taktare kan ju vara skillnaden mellan 0,1 bar mottryck och 0,1 bar undertryck. De kan absolut göra stor skillnad i en sån motor, om de gör 300% i alla lägen har jag ingen aning om! Men de kan säkert göra skillnad från 1-3hk i en 50cc maskin (då men jag inte 1-3 hk oavsett grundeffekt. Utan 1hk toppeffekt till 3hk toppeffekt) vilket är 300%.


De pratas mycke om svart och vitt, en sak jag noterat är att Erland använder en helt annan typ av språk än Whilliam och Patrick. Kan de vara så att ni Faktiskt pratar om samma sak, men med olika infallsvinklar som gör att ni använder olika härledningar och språk för att styrka era teorier? De kanske vi aldrig får veta eftersom ingen vill säga något utan istället härleda de andra till att säga de dom vill. Påminner ganska mycket om när min sambo går runt och gnäller över att de är smutsigt hemma. Jag Vet att hon vill att jag ska säga att "vi får väl städa då", eller rent av erbjuda mig att städa! Men jag vägrar säga de eftersom jag tycker att hon lika gärna kan göra det. De är ju hon som tycker att de är smutsigt, varför då inte Själv föreslå att vi ska städa, eller fråga om jag kan göra det? :)

Oavsett tycker jag Faktiskt att oavsett vem som har rätt och vem som har fel att av de tre som främst för en diskussion här är det Endast en som faktiskt försöker svara. Och det är Erland! Whilliam vill ha ett svar på en tredje effekt som skapar undertryck i ett grenrör, och har nu poängterat 10 ggr? att han inte tror Erland vet vad han är ute efter. Patrick säger att Erland har fel utan att svara på vad han anser vara fel. Sluta gå som katter runt het gröt och kläm ur er vad ni vill ha sagt istället. Så som den här tråden har börjat se ut påminner de mer om mobbing än en seriös diskussion på ett offentligt forum som handlar om mer avancerad nivå av motoroptimering.

JAG är i alla fall nyfiken på vad mer ni har att säga eftersom det är saker som Jag kanske kan ha nytta av i framtiden. Men just nu kommer inte den här tråden någonstans alls..

Re: "Soft Heads"

Postat: mån apr 08, 2019 11:00 am
av Kadett4wd
Åjo.. nog har jag försökt svara.
Men upptäckt samma sak.
Många ggr pratar man om samma sak men uttrycker sig olika.
Men då man konstant blir förlöjligad så tröttnar man.

Och då man märker att antagonisten käftar bara för att denne ska ha rätt hur än rätt en annan har så tröttnar man också.
Så därav kan jag kräva förklaring likväl.

Jag kan iaf säga att mina tankebanor kring detta ämne är så oerhört komplext och måste beskrivas med en väldigt lång text med bilder och numrerade rader så jag kan börja använda basic programspråk för att kunna nyttja if then och goto fram och tillbaka i texten.

Det är inget jag är sugen på att skriva då det kommer bli väldigt väldigt rörigt för många.

Re: "Soft Heads"

Postat: mån apr 08, 2019 5:13 pm
av Erland Cox

Re: "Soft Heads"

Postat: tis apr 09, 2019 3:47 pm
av Pacman
Fräckt, lokala förmågor på forumet som gjort avhandling i ämnet....imponerande! :D

Re: "Soft Heads"

Postat: tis apr 09, 2019 5:25 pm
av Erland Cox
Det skulle kunna bli riktigt bra diskussioner på forumet.

Erland

Re: "Soft Heads"

Postat: tis apr 09, 2019 6:56 pm
av loop
Pacman skrev:Två motorer som är i vars en enda och som jag nämnt tidigare i denna tråden är Mitsubishi 4G63 och Audi 20v 5cyl.
Normalt när man mappar dem måste man backa ner till negativ förtändning (dvs man tänder efter TDC) på 4G63 medan på en Audi 20v 5cyl kan man mosa på med laddtryck och tändning utan problem.
I min värld är ingen av dessa motorer särskilt dåliga utan fungerar väldigt bra och ger bra effekter var för sig, men med helt olika mappningstänk. Mitsun har extremt hög förbränningshastighet och är väldigt spikkänslig medan Audin upplevs seg om man inte öser på med tändning och laddtryck. Bägge motorer har sitt ursprung i WRC men den ena utan restriktor, den andra med. Kanske ligger en stor del av tänket där.

Nu till den stora (eller eg väldigt lilla) skillnaden mellan de två:
Bägge har pentroof-design med fyra ventiler i vinkel, avgas parallella och insug parallella, men Audi har tiltat hela förbränningsrummet ca 15gr till att bli ett mer wedge-liknande förbränningsrum med största volymen under avgasventilerna och med insugskanalerna extremt flacka vilket ger massor med tumble.
Jag tror att flera här verkar ha satt fingret på sanningen men på olika sätt och ifrån olika håll. Alla kan ha lite rätt.
Jag insåg att jag aldrig hade sett en öppnad Audi 20v, så jag vill tillföra en bild.
Bild

Re: "Soft Heads"

Postat: tis apr 09, 2019 8:39 pm
av Erland Cox
Nån har fräst dit extra vattenkanaler runt förbränningsrummen.

Erland

Re: "Soft Heads"

Postat: ons apr 10, 2019 5:13 am
av Kadett4wd
Största anledningen till varför Audi tiltat förbränningsrummet vill jag tro beror på utrymmeskrav, motorn blir smalare åt turbosidan till.
Och motorn lutar ditåt vilket kan innebära platskrav mot rambalk innerskärm.

När det blev racing på riktigt så tiltades det tillbaka: Imsa topplock

Bild

Re: "Soft Heads"

Postat: ons apr 10, 2019 12:49 pm
av Erland Cox
Den första toppen med det förbränningsrummet var väl Golf 16V?
På Golfen med tvärställd motor var det säkert platsbrist dom tvingade fram förbränningsrumsformen.

Erland.

Re: "Soft Heads"

Postat: ons apr 10, 2019 2:38 pm
av Tore Bjerke
Mener å huske at det var 32 mm innsugsventil, mens setering var bare 32,5 mm ytter.

Re: "Soft Heads"

Postat: ons apr 10, 2019 3:13 pm
av Kadett4wd
Erland Cox skrev:Den första toppen med det förbränningsrummet var väl Golf 16V?
På Golfen med tvärställd motor var det säkert platsbrist dom tvingade fram förbränningsrumsformen.

Erland.
Ja, men det säger inget ändå pga många motorer, utvecklas långt långt innan de släpps.
Jag såg en bild i en utländska motorblaska på en escort cossie då sierra cossie nyligen lanserats.

Hursom så tror jag de påtvingats denna design i båda fallen, både i Volkswagen och Audi finns fördelar med att tajta till motorn på avgassidan.
Det är en auditopp på bilden iaf.

Re: "Soft Heads"

Postat: ons apr 10, 2019 9:39 pm
av Erland Cox
Tore, avgasventilen är större än sätet.
Och med 14mm stift så är det ont om gods mellan stifthål och säte.
Alla turbotoppar brukar vara spruckna.
Men så länge de inte är spruckna under sätet så funkar det.

Erland

Re: "Soft Heads"

Postat: fre apr 12, 2019 2:26 pm
av Kadett4wd
Toppar som är spruckna runt sätena KAN vara benägna att släppa sätesringar.
Har hänt på två toppar jag vet om =(