Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Flödestest och experiment med Volvo (405 sängt säte in)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Flödestest (tävling) med 398 topp med 44 mm ventil sid 1-4

Flödestest med 405-531 svanhals-topp 44 och 46-48mm ventil sid 4- 9

16v sid 11-








pacman skrev:Tackar tackar...
När bilderna kommer upp så ska där finnas en på en tabell över alla deltagare och resultaten.....men jag kan avslöja att maxflödet som Erland vann sin deltävling med var 215 CFM@28"vp. Jag hade "bara" 203 CFM@28"vp... :roll:

Detta med original 44mm ventiler.

eftersom det värkar gå segt med detta års 531 flödestävlig och med tanke på att jag inte var med på den här första tävligen så tänkte jag att det skulle va kul att prova att porta en canal enligt reglerna som sats upp( läs mer om den i länk längst ned i detta inlägg) för att se lite hur man hade ståt sig mot erland och pacman som jag håller som sverges bästa topp filare.


eftersom jag aldrig har tid över så blev detta ett mycket snabbt test utan några större trix.

jag började vid 12.00 och gjorde iårdning en 44mm imp ventil med plattare kon och med 6mm skaft i svarven.

sen fräste jag ett säte i en gammal oljig 398 med 1mm 45 graders säte och en radie under som ger ett förhålande på ca 0.92 mot ventilen i minsta dim under ventilen.

sen portade jag ca 40 min i canalen så den fick en dim som motsvarar ca 38-39mm på raksrtäckan och sen blev den samma storlek som org insugningspackning mot insuget.

sen monterades skiten upp i min flödes bänk (info om den http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0 )


första flödestestet blev en FLOPP med stopp i flödet redan vid 8mm :lol:

2mm 48cfm/28"
4mm 96cfm
6mm 137
8mm 166
10mm 168
12mm 168
14mm 170


tur att man har jävlats med dessa toppar förut :) 5min mer portning i inner svängen bruka hjälpa!

2mm 48cfm
4mm 97
6mm 137
8mm 168
10mm 189
12mm 192
14mm 197
16mm 202
nu börjar det fungera hyffsat upp mot 10-11mm med tanke på den lilla 38-39mm canalen och bara ca 4-5 timmars jobb totalt :)

ska jobba vidare någon kväll i veckan och testa lite större kanal och kanse lite plast på golvet.

återkommer

har ni som vad med mer flödesdata på era toppar ? erland, vankel, packman, lundin ?


Bild
en bild på flödes bänken min (flödar över 600cfm/28" och ca 450cfm/55")

Bild
så här ser den ut




här kan man läsa mer om den ursprungliga tävligen på TPC

http://forum.turboperformanceclub.com/v ... 596#920596

http://forum.turboperformanceclub.com/v ... sc&start=0
Senast redigerad av Jens Gustavsson den lör nov 21, 2009 2:43 pm, redigerad totalt 13 gång.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

tøøøøft :D :lol: mer av dette da!! vært lite skoy å prøvd noe av det ja har jort, i benk da!! men mine toppplokk er long gone :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

caterpillar skrev:tøøøøft :D :lol: mer av dette da!! vært lite skoy å prøvd noe av det ja har jort, i benk da!! men mine toppplokk er long gone :wink:
du får skicka nåra så kan jag testa dom åt dig :)

jag tar ca 500kr för att testa en volvo b23 8v på en insug och en avgas, då ingår protokoll och en komentar hur den kan förbättras mm.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: ¨måtte bli b20 da... har muli ett emne ijenn. :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Gard
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: sön nov 19, 2006 4:35 pm

b20turbo

Inlägg av Gard »

joda cat;)
du har nog min motor som mulig objekt 8) kunne vært kuult å få testat det hos jens når det er klart, eller hur? :D
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:lol: :lol: :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

mycket intressant Jens.
Vill verkligen se vad du lyckas kräma ut ur toppen..

Kan du slänga ut lite siffror på en std 405/531 ?

vore trevligt att ha som referens:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska fixa det sen, men ca 140cfm på ej svanhalsarn
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis nov 06, 2007 9:47 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jens Gustavsson skrev:ska fixa det sen, men ca 150cfm/12mm på svanhalsarn och ca 140cfm på ej svanhalsarn
oj är det ingen större skillnad... hmmm visste inte :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

men det går juh att plasta/svetsa om svanhalsaren 'enklare/bättre' så om man lägger ned mycket tid så blir nog skillnaden större antar jag..

men..flöde är inte allt.
Det är så mycket faktorer som spelar in så att ett högt flödesvärde inte säger så mycket ändå.

det är bara ett bra säljargument.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:men det går juh att plasta/svetsa om svanhalsaren 'enklare/bättre' så om man lägger ned mycket tid så blir nog skillnaden större antar jag..

men..flöde är inte allt.
Det är så mycket faktorer som spelar in så att ett högt flödesvärde inte säger så mycket ändå.

det är bara ett bra säljargument.
FEL FEL :twisted:!! flödet är mycket viktig så länge som inte kanalen är alldeles för grov då gashastigheten blir för låg eller om gashastigheten är för hög.

skulle motorn råka varva för mycket så sätter man bara in en snällare kam , då blir det mycket brätt register(det är så en modärn 16v motor fungerar)

på tex min 398 ovanför så skulle den fungera ypperligt på allt från en std glt motor till en 210hk rally bil, med sina små 38-39mm kanaler (den har mindre kanaler än en std 405/531 men mycket mer flöde)

jag blir nästan förbannad då folk säger att flödet inte betyder nått :) varför skulle det inte göra det????

möjligtvis så stämmer det lite då topparna är jävulskt bra redan och motorn inte behöver mer flöde men så är det bara på extrema motorer som tex prostock, en volvo svarar som satan på all luft den kan få!!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre aug 10, 2007 9:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Ort: Insjön, Dalarna

Inlägg av blownharley »

Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten och flödet ökar linjärt, så visst är hastigheten nog så viktig! Visst måste man ha stort flöde för att motorn ska lämna effekt på höga varv, framför allt om det är en "sugis" men många stirrar sig blinda på flödet vid max lyft. Hur lång tid är ventilen fullt öppen? Totalt sett är det nog bättre att optimera flödet vid ett något lägre lyft samt att försöka maximera gashastigheten :wink:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Nja Jens...

jag håller inte med helt där.
För att nyttja en stor flödes peak helt måste man ha en rullkamaxel.(lång öppningstid på det angivna lyftet)
och en kanal som ger riktigt fett flödesvärde brukar inte flöda så bra på lägre ventillyft som en kanal som är optimerad för låga lyft.

med en 'normal' kamaxel har man juh inte detta maxlyft någon längre tid under lyftet.

Det handlar juh om att få in massor med luft under en viss tidsrymd..
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

blownharley skrev:Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten och flödet ökar linjärt, så visst är hastigheten nog så viktig! Visst måste man ha stort flöde för att motorn ska lämna effekt på höga varv, framför allt om det är en "sugis" men många stirrar sig blinda på flödet vid max lyft. Hur lång tid är ventilen fullt öppen? Totalt sett är det nog bättre att optimera flödet vid ett något lägre lyft samt att försöka maximera gashastigheten :wink:
vi pratar samma språk :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
T_Hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:10 pm
Ort: Falun, Dalarna

Inlägg av T_Hedman »

Skulle tro att det är åt det hållet som Jens menar... Om man inte kan mäta hastigheten i flödesbänken så är det ju flödessiffrorna man får gå efter. Mer flöde utan ökad minsta area = högre gashastighet. Man kan ju gå hur djupt som helst o hålla på med pitotrör och mäta hastighet på olika ställen i kanalen och se vart flödet ligger.

O det här med gashastighet ? Vem talar om vilken hastighet man ska ha ? Kan man ha för hör hastighet ? -Ja, det kan man. Allt är ju så innihelvete komplicerat, och ju mer man försöker lära sig desto mer grejer kommer det som man blandar in... flödet, areor, gashastighet, runners dimensioner, flödesseparation som man ibland inte kan se i flödesbänk osv. Och då har vi inte ens börjat titta på kamaxlar...

Det finns massor av litteratur i detta ämne, men man blir ju inte bra utan att ha provat sig fram i verkligheten. Många av de jag har pratat med som hållt på med sånt här länge har en eller annan gång stött på patrull.

Hatten av till Jens som tagit steget och nu kör sin "egen" bänk, hur många andra här på forumet kan säga samma sak? Du kommer säkerligen hitta massa nya saker som du inte tänkt på förut.

Sätt nu fart o fila o flöda lite 16v toppar...
Skriv svar