Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 16, 2017 10:43 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jan 09, 2017 2:08 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm
Inlägg: 21
Med plana tryckare begränsas kamprofilerna av diametern på tryckarna.
I Volvo rödblock begränsas diametern till runt 38 - 40 mm beroende på hur mycket material man vill ha kvar.
Jag kan se en vinst om man skulle använda tryckare som exempelvis har en radie på kanske 40 eller 50 mm mot kammen istället för plan yta.
Då skulle man få tillgång till helt andra möjligheter när kamprofiler ska beräknas, djärvare profiler med mer lyft och mindre duration..... eller tänker jag fel?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 09, 2017 9:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8756
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
http://www.jsmotorsport.com/technical_CamLifters.asp

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 10, 2017 11:42 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm
Inlägg: 21
Så här ser det ut det jag tittat på. Inget nytt påhitt direkt, användes redan på 30 talet i racingmotorer
Användes i ordinära ventilsystem typ tvåventilers med stötstänger och både två och fyrventilers motorer med överliggande kam.
Att beräkna nya kamprofiler samt lösa styrningen av tryckarna i toppen är modifieringar som behövs.
Såvitt jag kan förstå bör befintliga tryckare vara möjliga att använda, exempelvis meyer/drake/offenhauser som är 1,5tum i diameter?
Bild på uppsättning för överliggande kam versionen.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 12:13 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm
Inlägg: 21
En profil nått i den här stilen. Kommer från Opel CIH crossflow som just hade radie 50 på sina vippor...
En kort duration med radikal profil. Med denna profi och 50mm rostfri ventil och 5/16 skaft (eg. Chev sb ventil) räckte det med enkla "kraftigare" ventilfjädrar som kom från Opel världen så profilen frestade inte ventilmekanismen trots 9000 rpm max. Den som köpt Enems kamslip borde ha mastern till denna kam, kallad CC8.
Lånat bilden från garaget då jag inga egna bilder hade på kammen.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 12:39 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1322
Ort: Umeå
ingvar skrev:
Den som köpt Enems kamslip borde ha mastern till denna kam, kallad CC8.

Det är Gunnar Lundström som köpte kamslipen. Enem säljer fortfarande kammar
men det är Gunnar som slipar, och alla mastrar har han också även Nisse Hedlund:s


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 1:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 138
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Här är en modell på tryckare med radie 80.
Bild

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 3:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8756
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag har sett lättare ändå som används av wrc teamen, hittar aldrig igen bilden.
Men de är inte runda längre, utan det onödiga matrialet på sidorna om rampen är borttagna enkelt förklarat.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 8:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 341
Är det vanligt med oljekanal i nocken ?

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 20, 2017 5:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Blir väl fel att jämföra en vipp-profil med assymetrisk nock pga varierande utväxling mot en linjär tryckare med symmetrisk nock. Man får nog ta fram helt nya mastrar med en cnc-slip först.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 3:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm
Inlägg: 21
Absolut, kammen på bilden är kalkylerad med en utväxling på 1,5 så dess nock lyfter väl cirka 10 mm. Min tanke var att om mastern "cc8" finns kan man mäta dess värden och sedan kalkylera om dess värden med ändringen att utväxlingen nu är 1:1. Nu måste det också framhållas att den nämnda kamprofilen är gammal så att beräkna en optimal kamprofil kan vara bästa vägen. Fördelen som jag ser är möjligheten till högre toppeffekt med bibehållen eller högre lågvarvseffekt....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 23, 2017 4:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1552
Ort: Skånska Landsbygden
Nej jag tänkte inte så mycket på den genomsnittliga utväxlingen utan snarare profilens karaktär.
Om du tänker efter så har den vippan allt mellan låt oss säga 1,2-1,9 i utväxling och dessutom åt vardera hållet beroende på om det är avgas eller insug. Därför ser kamloberna assymetriska ut.
Den mastern är helt oanvändbar till en symmetrisk profil.
Man måste utgå ifrån den beräknade ventilrörelsen och slipa en ny master.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 24, 2017 7:18 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 16
Slipa master är dyrt , man kan slipa hos ex agap som har en datorstyrd kammslip : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 25, 2017 10:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1341
Ort: Vällingby
ingvar skrev:
Absolut, kammen på bilden är kalkylerad med en utväxling på 1,5 så dess nock lyfter väl cirka 10 mm. Min tanke var att om mastern "cc8" finns kan man mäta dess värden och sedan kalkylera om dess värden med ändringen att utväxlingen nu är 1:1. Nu måste det också framhållas att den nämnda kamprofilen är gammal så att beräkna en optimal kamprofil kan vara bästa vägen. Fördelen som jag ser är möjligheten till högre toppeffekt med bibehållen eller högre lågvarvseffekt....

Blir inte slitaget mindre också p.g.a mindre friktion? Eller spelar det ingen roll?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 06, 2017 7:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
Vad blir skillnaden. Man flyttar kontaktpunkten för ventilens vmax på ventil/tryckare?
Så får lite högre ventilhastighet?

Nån som har räknat på hur mkt man vinner med en radie 80tex på samma diameter?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010