Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 9:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre jan 13, 2017 8:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Inlägg: 36
Ort: skauneland
kanske fel avdelning :lol:

hittade en del durationer och kamaxelfakta på rödblock med överliggande kamaxel och de är mätta vid 0,35mm ventilspel och när ventilen öppnar 0,5mm eftersom det anses att flödet är minmalt/inget innan dess, ligger det nån sanning i detta?

mvh/johan

_________________
volvo 360GL-88 Bild

volvo 244-82 b21A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 9:15 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Flödet från början är ganska proportionellt mot spalten, 4 gånger så mycket vid 2mm lyft som vid 0,5mm.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 13, 2017 11:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Inlägg: 36
Ort: skauneland
trevligt med svar från en guru så snabbt :thumbright:

530/531 topp flödar väl omkring 50-60CFM vid 2mm om jag minns rätt så då är det ju ungefär 12-15cfm vid 0,5mm ventillyft och det borde ju ha viss påverkan även om det är rätt lite

_________________
volvo 360GL-88 Bild

volvo 244-82 b21A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 15, 2017 9:41 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Under 50 vid 2mm men annars stämmer det.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 17, 2017 3:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Sen i verkliga situationen i motorn beror det på overlap på kamaxeln och i vilket varvtalsområde.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 18, 2017 10:56 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Inlägg: 36
Ort: skauneland
hur mäter man normalt duration på kamaxlar till motorer volvostil (ohc, lyftare med brickor)? är det vid noll ventilspel, 0,5mm lyft eller kör man som jänkare 050 tum ventillyft eller nånting annat?

_________________
volvo 360GL-88 Bild

volvo 244-82 b21A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 11:25 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
alla kam slipare mäter olika nästan därför jag köpte en cam pro mätare.

jag föredrar 0.05" kam lyft för snabba enkla jämförelser för då spelar inte ramp typ in så mycket som annars kan förvränga jämförelser väldigt mycke.

duration vid 5-7mm är en bra siffra med :thumbright: där har man paserat max hastighet på lyftaren så då ser man mycket på arian.

vart det börja flöda beror på 100 olika saker i samverkan så det går inte svara på utan en massa data iallafall.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 4:37 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Sen är det en sak till. Direktverkande kam eller vippa med utväxling?
Det är lyftet på ventilen som är det intressanta och durationen där.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 4:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Inlägg: 36
Ort: skauneland
Erland Cox skrev:
Sen är det en sak till. Direktverkande kam eller vippa med utväxling?
Det är lyftet på ventilen som är det intressanta och durationen där.

Erland


direktverkande menade jag med beskrivning av volvo ohc :thumbright:

Jens Gustavsson skrev:
alla kam slipare mäter olika nästan därför jag köpte en cam pro mätare.

jag föredrar 0.05" kam lyft för snabba enkla jämförelser för då spelar inte ramp typ in så mycket som annars kan förvränga jämförelser väldigt mycke.

duration vid 5-7mm är en bra siffra med :thumbright: där har man paserat max hastighet på lyftaren så då ser man mycket på arian.

vart det börja flöda beror på 100 olika saker i samverkan så det går inte svara på utan en massa data iallafall.


lite grann av det som jag ville ha fram :D 0,05 tum mäts det vid 0 i ventilspel då?

gott om kompetent folk här i detta forumet 8)

_________________
volvo 360GL-88 Bild

volvo 244-82 b21A


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jan 19, 2017 6:32 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Mäts när tryckaren lyfts 0,05" från 0 spel.
I Europa är 1mm vanligt som angivelse, skiljer ca 5 grader mot 0,05", 1,27mm.
2,5 grader per sida av kammen, 5 totalt.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 20, 2017 11:52 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Inlägg: 36
Ort: skauneland
tackar och bockar :thumbright: får man fram samma duration då om man mäter 0,65mm lyft med 0,35mm spel?

_________________
volvo 360GL-88 Bild

volvo 244-82 b21A


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010