Sida 1 av 2

squich velocity

Postat: mån jan 16, 2017 8:45 pm
av kolvbult
Hej alla glada : )

jag hjälper en god vän , med hans sugtrimmade b20, den ger bra effekt , men den har ett märkligt fenomen,
den trycker sakta men säkert ut topplockspackningen , samt trycker igenom oljefilmen i vevstaks bussningen , så att bussning och kolvbult blir ful i ytan snabbt ,alla ytor är maskinerade, och bra packning .

Vi spekulerar i om vi har felaktig squich velocity, vet någon hur man räknar ut den ?

finns det någon här som har någon ide om vad det kan vara,
tack på förhand.

Re: squich velocity

Postat: mån jan 16, 2017 9:22 pm
av DreRacing@
första jag tänker är; kollat tändingen?

Re: squich velocity

Postat: mån jan 16, 2017 9:30 pm
av kolvbult
Hej , japp 32 grader, inga tendenser till spikningar ,
tack för input : )

Re: squich velocity

Postat: mån jan 16, 2017 10:56 pm
av Erland Cox
Originalbultar och planad topp?
Kolla så de inte är nära att bottna, lägg 3-5mm tjocka brickor under beroende på planing av block och topp.

Erland

Re: squich velocity

Postat: tis jan 17, 2017 7:27 am
av kolvbult
bra ide :) men det mättes upp innan montering.
tackar för input.

Re: squich velocity

Postat: tis jan 17, 2017 9:25 am
av Jens Gustavsson
vilken klämspalt mellan kolv och topp och vilken toppackning? kolven tar inte i packningen eller kolven i toppen på höga varv?

vad är det för kompa förhålande och kompa tryck i den?

Re: squich velocity

Postat: tis jan 17, 2017 7:05 pm
av kolvbult
Hej : )

squich 0,9 mm 2,2 liters elring skäringspackning 11,9 kompförhållande ,komptrycket får jag återkomma med .
Tack för att ni engagerar er : )

Re: squich velocity

Postat: tis jan 17, 2017 7:22 pm
av kolvbult
Och kolven har inte tagit i någon stans ,tack o lov : )

Re: squich velocity

Postat: ons jan 18, 2017 10:26 am
av Enok
Preignition?

Re: squich velocity

Postat: ons jan 18, 2017 2:05 pm
av kolvbult
Hej , vi kan inte se några spiknings skador på topp eller kolv , det vi ser är att topplockspackningen trycks ut på icke tändstiftssidan , och kolvbult och bussning får stryk och blir repiga ,motorn har bara gått i bänk ,så den har inte mycket gångtid. hydraulisk låsning eller för hög förbränningshastighet är några teorier , märkligt det här : )

Re: squich velocity

Postat: ons jan 18, 2017 2:21 pm
av dahla
Har ni kortat av kolvarna i nedkant? Är det rätt kolvar? :)

Re: squich velocity

Postat: ons jan 18, 2017 3:21 pm
av Kadett4wd
kolvbult skrev:Hej , japp 32 grader, inga tendenser till spikningar ,
tack för input : )
Lämnar den max effekt där?
Den kanske vill ha nån grad lägre för att överleva.

I övrigt, toppackningen kryper, dragit toppen för hårt?
Mycket planat?
Planat block?
Testa med kraftigare toppbult som dras mindre.

Oljefilmen brister, för dålig olja?
för varm olja?

Tror ni jagar upp fel katt i fel träd med att jaga squishhastigheten.

Re: squich velocity

Postat: ons jan 18, 2017 4:15 pm
av Erland Cox
Vad är det för cylinderdiameter och hur mycket är toppen planad?
Alla toppar är olika tjocka, du kan titta in vid vattenkanalen, det ska vara minst 3mm.
Om motorn inte har 92mm eller större diameter ska man inte använda den packningen.

Erland

Re: squich velocity

Postat: tor jan 19, 2017 12:53 pm
av kolvbult
Hej , och tack för alla svar,

kolvarna är inte modifierade på något sätt , så dom e nog ok , kan det påverka packningsproblemet ?
std bultar dragna 9,5
olja kendal 10/40 har inte varit för varm ,alla andra lagerytor i motorn ser fina ut.
cylinder dia 92 slag 86
intressant om att olika toppgjutningar är olika bra , har du mer info om hur man väljer en bra stomme.

Anledningen till att jag är intresserad av squich hastighet är att det jag läst om squich är att för hög hastighet kan ge en för snabb tryckökning i cylindern, och det kanske förklarar problemen vi har , är det någon som kan räkna på squich hastighet och vet var man bör ligga ?

är detta något någon tar med i beräkning när ni gör era toppar ?

Re: squich velocity

Postat: tor jan 19, 2017 3:26 pm
av mauser240
Jag kan ju inget om det här men stora pojkarna har sagt att klämspalten bör vara minst en tia per 1000 rpm + en tia. 0,9 måtte ju vara gränsfall på en B20 som ger bra effekt. Hög kompa och hög tändning gör väl knappast saken bättre heller.

Vad pratar vi om för varv och vrid?