Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 26, 2017 9:50 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: squich velocity
InläggPostat: mån jan 16, 2017 8:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 16
Hej alla glada : )

jag hjälper en god vän , med hans sugtrimmade b20, den ger bra effekt , men den har ett märkligt fenomen,
den trycker sakta men säkert ut topplockspackningen , samt trycker igenom oljefilmen i vevstaks bussningen , så att bussning och kolvbult blir ful i ytan snabbt ,alla ytor är maskinerade, och bra packning .

Vi spekulerar i om vi har felaktig squich velocity, vet någon hur man räknar ut den ?

finns det någon här som har någon ide om vad det kan vara,
tack på förhand.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: mån jan 16, 2017 9:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 886
Ort: Flisa, norge
första jag tänker är; kollat tändingen?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: mån jan 16, 2017 9:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 16
Hej , japp 32 grader, inga tendenser till spikningar ,
tack för input : )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: mån jan 16, 2017 10:56 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Originalbultar och planad topp?
Kolla så de inte är nära att bottna, lägg 3-5mm tjocka brickor under beroende på planing av block och topp.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: tis jan 17, 2017 7:27 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 16
bra ide :) men det mättes upp innan montering.
tackar för input.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: tis jan 17, 2017 9:25 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
vilken klämspalt mellan kolv och topp och vilken toppackning? kolven tar inte i packningen eller kolven i toppen på höga varv?

vad är det för kompa förhålande och kompa tryck i den?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: tis jan 17, 2017 7:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 16
Hej : )

squich 0,9 mm 2,2 liters elring skäringspackning 11,9 kompförhållande ,komptrycket får jag återkomma med .
Tack för att ni engagerar er : )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: tis jan 17, 2017 7:22 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 16
Och kolven har inte tagit i någon stans ,tack o lov : )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: ons jan 18, 2017 10:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 552
Ort: Lindome
Preignition?

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: ons jan 18, 2017 2:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 16
Hej , vi kan inte se några spiknings skador på topp eller kolv , det vi ser är att topplockspackningen trycks ut på icke tändstiftssidan , och kolvbult och bussning får stryk och blir repiga ,motorn har bara gått i bänk ,så den har inte mycket gångtid. hydraulisk låsning eller för hög förbränningshastighet är några teorier , märkligt det här : )


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: ons jan 18, 2017 2:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Har ni kortat av kolvarna i nedkant? Är det rätt kolvar? :)

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: ons jan 18, 2017 3:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
kolvbult skrev:
Hej , japp 32 grader, inga tendenser till spikningar ,
tack för input : )


Lämnar den max effekt där?
Den kanske vill ha nån grad lägre för att överleva.

I övrigt, toppackningen kryper, dragit toppen för hårt?
Mycket planat?
Planat block?
Testa med kraftigare toppbult som dras mindre.

Oljefilmen brister, för dålig olja?
för varm olja?

Tror ni jagar upp fel katt i fel träd med att jaga squishhastigheten.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: ons jan 18, 2017 4:15 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5452
Ort: Lund
Vad är det för cylinderdiameter och hur mycket är toppen planad?
Alla toppar är olika tjocka, du kan titta in vid vattenkanalen, det ska vara minst 3mm.
Om motorn inte har 92mm eller större diameter ska man inte använda den packningen.

Erland


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: tor jan 19, 2017 12:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 16
Hej , och tack för alla svar,

kolvarna är inte modifierade på något sätt , så dom e nog ok , kan det påverka packningsproblemet ?
std bultar dragna 9,5
olja kendal 10/40 har inte varit för varm ,alla andra lagerytor i motorn ser fina ut.
cylinder dia 92 slag 86
intressant om att olika toppgjutningar är olika bra , har du mer info om hur man väljer en bra stomme.

Anledningen till att jag är intresserad av squich hastighet är att det jag läst om squich är att för hög hastighet kan ge en för snabb tryckökning i cylindern, och det kanske förklarar problemen vi har , är det någon som kan räkna på squich hastighet och vet var man bör ligga ?

är detta något någon tar med i beräkning när ni gör era toppar ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: squich velocity
InläggPostat: tor jan 19, 2017 3:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1205
Jag kan ju inget om det här men stora pojkarna har sagt att klämspalten bör vara minst en tia per 1000 rpm + en tia. 0,9 måtte ju vara gränsfall på en B20 som ger bra effekt. Hög kompa och hög tändning gör väl knappast saken bättre heller.

Vad pratar vi om för varv och vrid?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ola_W och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010