Har nu kört min maskin ca 500mil och får fortfarande glitter i oljan. Endast 1-2 småflingor hittar jag i oljefiltret men ett fint glitter när man lyser ner i oljan och en liten tuss ståldamm på pluggen. Har bytt olja 5-6 gånger sedan den byggdes ihop, kör Castrol racing 10-60 och mahle oljefilter.
Motorn har alltid knackat/tickat litegrann och ibland hörs det mer och ibland mindre.
"Knacket" hörs tydligast runt sprängkåpan med stetoskop.
På tomgång låter det mest och försvinner så fort motorn får lite påfrestning/varv.
https://www.youtube.com/watch?v=ZHqmvX2OPY8
Jag har beställt nya lager och ringar mest bara för att men det känns ändå som att något annat är boven till knacket, dom mässings komponenter jag vet är i motorn är lagret i turbon, lilländan i staken och ventilstyrningarna.
M103 12v helt standard utom h profil, helrenoverad topp med nya styrningar mm
0.38-0.40 vevlager, nya lager MB org
0.40-0.42 ramlager, ca:35000mil men såg jättefina ut
0.50-0.60 kolvringsgap
509nhp vid 1.3bar
10-15% leakdown
GS5-39DZ 5 petad bmw låda med cromollysvänghjul och 6p fjädrad sinter
JAG TROR att boven i dramat är lådan men då tråget ändå är sprucket så tänkte jag kolla över lager och byta kolvringar då jag tyckte att dom var lite otäta. Men inna jag river och står där ocg måste beställa grejer mitt i semestertider så tänkte jag kolla med er experter innan om ni kan ha någon bra ide om vad som kan tänkas orsaka det här, eller står jag bara och byter saker i onödan?
Sjukt mycket text och kanske lite luddigt förklarat
Glitter i oljan? Knackar från maskin eller trasig låda?
Re: Glitter i oljan? Knackar från maskin eller trasig låda?
Spån i oljan lär ha försvunnit efter 2-3 oljebyten på nybyggd maskin.
Fortsätter det efter så är nåt galet.
Är det alu spån elle metallspån? Fastnar på magnetpenna?
Jag hade rivet och kollat vevlagerna samt lyft på överfallen på kammarna och kollat runt lite om det är nåt enkelt som orsakar spån innan man river hela maskinen
Skickat från min E5823 via Tapatalk
Fortsätter det efter så är nåt galet.
Är det alu spån elle metallspån? Fastnar på magnetpenna?
Jag hade rivet och kollat vevlagerna samt lyft på överfallen på kammarna och kollat runt lite om det är nåt enkelt som orsakar spån innan man river hela maskinen
Skickat från min E5823 via Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: fre feb 01, 2008 2:17 pm
- Ort: Stockholm/Ekerö
- Kontakt:
Re: Glitter i oljan? Knackar från maskin eller trasig låda?
Inte spån utan mer som damm, och det är inte magnetiskt utan skulle gissa på mässing/brons då dammet är guldfärgat.
Hade det varit vevlagerras så hade väl det forsatt knacka och låta även på varv? Samt större bitar skulle hittats i filtret?
Självklart ska maskin rivas men vill ha inköpslistan klar innan jag börjar riva.
Hade det varit vevlagerras så hade väl det forsatt knacka och låta även på varv? Samt större bitar skulle hittats i filtret?
Självklart ska maskin rivas men vill ha inköpslistan klar innan jag börjar riva.
Re: Glitter i oljan? Knackar från maskin eller trasig låda?
Tapper skrev:Har nu kört min maskin ca 500mil och får fortfarande glitter i oljan. Endast 1-2 småflingor hittar jag i oljefiltret men ett fint glitter när man lyser ner i oljan och en liten tuss ståldamm på pluggen. Har bytt olja 5-6 gånger sedan den byggdes ihop, kör Castrol racing 10-60 och mahle oljefilter.
Motorn har alltid knackat/tickat litegrann och ibland hörs det mer och ibland mindre.
Jag har beställt nya lager och ringar mest bara för att men det känns ändå som att något annat är boven till knacket, dom mässings komponenter jag vet är i motorn är lagret i turbon, lilländan i staken och ventilstyrningarna.
M103 12v helt standard utom h profil, helrenoverad topp med nya styrningar mm
0.38-0.40 vevlager, nya lager MB org
0.40-0.42 ramlager, ca:35000mil men såg jättefina ut
0.50-0.60 kolvringsgap
509nhp vid 1.3bar
10-15% leakdown
GS5-39DZ 5 petad bmw låda med cromollysvänghjul och 6p fjädrad sinter
Sjukt mycket text och kanske lite luddigt förklarat
Har du 0,40 i lagerspel? Det är väldigt mycket. 0,05 låter mer rimligt....
/Mats
Re: Glitter i oljan? Knackar från maskin eller trasig låda?
Kanske det bakre ramlagrets sidobelastningsyta med fränare tryckplatta?
Står du mycket med kopplingen nere?
Står du mycket med kopplingen nere?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Re: Glitter i oljan? Knackar från maskin eller trasig låda?
var försiktig med racingolja. Nu vet jag inte hur castrols är, men rena racingoljor är till för täta oljebyten då de saknar tillsatser som behövs för att oljan skall fungera länge. Så var det förr i alla fall.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Glitter i oljan? Knackar från maskin eller trasig låda?
Castrol racing 10w60 är väl bara en "bättre" standardolja. Är väl den man kör M motorerna på.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan