Mottryck kontra effekt
Postat: sön jan 29, 2017 9:17 pm
Hej
Jag har totalt snöat in mig på att lära mig mera om detta med mottryck.
Har fått mycket förklarat och behovet av mottryck/anledningen till den men
det finns lite frågor som jag inte riktigt kan hitta svar (eller trådar som behandlar detta).
Bakgrund till detta:
Jag har en B230FK som är strokad till 2.5L med VX3 kam, 630cc spridare och
en 405 topp som är lättportad ger idag med 11:1 kompressionsförhållande en effekt
på 180hk på hjulen vid 6400 varv.
Denna motor har fått en 19T aggregat (Sitter i en amatörbyggt fordon) med intecooler
monterat och då levererade motorn 270hk på hjulen vid 0.6 bars laddtryck och vid ca 1.15 bar
så nådde vi 304 hk på hjulen..
Mycket diskussioner om att 19T (eller andra MINDRE aggregat) bygger mycket mottryck
vilket är jätte dåligt effektmässigt men jag hittar inte mycket om HUR dåligt det i egentligen är..
Fråga nr1:
För att skapa ett visst givet tryck ur en turbo krävs ett visst varvtal på aggregatet,
skapas det samma mängd mottryck vid samma varvtal på turbon? Se bilden nedan?
Eller blir det olika mängd mottryck baserat flera faktorer som effektiviteten på turbo compressorn
och värme utvecklingen?
Jag har inte sett några mottrycksmätningar visas på 19T och har planer på att logga detta
denna säsong både innan turbon och efter turbon mot ljuddämparen (Har bara en ljuddämpare ca 600mm efter turbon).
Jag har använt mig av en online kalkylator (grov uppskattning av min motors luftbehov vid olika laddtryck och VE)
och då ser behovet baserat på laddtrycket ut som så här:
Fråga nr 2:
Vad säger emot att göra en laddkurva/effektkurva som följer ett visst effekt område på turbon istället?
Som ett sådant här förslag där det ges på skapligt med laddtryck på mellan registret men backar av rejält
då den ändå bara skapar mottryck på slutet? Typ så här:
Vill betona att detta är inte något exakt vetenskaplig mätning gällande siffror och luftbehov
utan en ren fingervisning och för resonemangets skull, inget annat.
Så lägg snälla inte större energi på att prickar stämmer hit eller dit utan mera
ett "ifall" en laddtryckskurva skulle göras följande vad som är för och nackdelar med det.
Är B230 extra känslig vid vissa varvtal där man kanske ska hålla ner laddtrycket (vridet!)
eller är den skapligt bastant?
Trevlig kväll
Jag har totalt snöat in mig på att lära mig mera om detta med mottryck.
Har fått mycket förklarat och behovet av mottryck/anledningen till den men
det finns lite frågor som jag inte riktigt kan hitta svar (eller trådar som behandlar detta).
Bakgrund till detta:
Jag har en B230FK som är strokad till 2.5L med VX3 kam, 630cc spridare och
en 405 topp som är lättportad ger idag med 11:1 kompressionsförhållande en effekt
på 180hk på hjulen vid 6400 varv.
Denna motor har fått en 19T aggregat (Sitter i en amatörbyggt fordon) med intecooler
monterat och då levererade motorn 270hk på hjulen vid 0.6 bars laddtryck och vid ca 1.15 bar
så nådde vi 304 hk på hjulen..
Mycket diskussioner om att 19T (eller andra MINDRE aggregat) bygger mycket mottryck
vilket är jätte dåligt effektmässigt men jag hittar inte mycket om HUR dåligt det i egentligen är..
Fråga nr1:
För att skapa ett visst givet tryck ur en turbo krävs ett visst varvtal på aggregatet,
skapas det samma mängd mottryck vid samma varvtal på turbon? Se bilden nedan?
Eller blir det olika mängd mottryck baserat flera faktorer som effektiviteten på turbo compressorn
och värme utvecklingen?
Jag har inte sett några mottrycksmätningar visas på 19T och har planer på att logga detta
denna säsong både innan turbon och efter turbon mot ljuddämparen (Har bara en ljuddämpare ca 600mm efter turbon).
Jag har använt mig av en online kalkylator (grov uppskattning av min motors luftbehov vid olika laddtryck och VE)
och då ser behovet baserat på laddtrycket ut som så här:
Fråga nr 2:
Vad säger emot att göra en laddkurva/effektkurva som följer ett visst effekt område på turbon istället?
Som ett sådant här förslag där det ges på skapligt med laddtryck på mellan registret men backar av rejält
då den ändå bara skapar mottryck på slutet? Typ så här:
Vill betona att detta är inte något exakt vetenskaplig mätning gällande siffror och luftbehov
utan en ren fingervisning och för resonemangets skull, inget annat.
Så lägg snälla inte större energi på att prickar stämmer hit eller dit utan mera
ett "ifall" en laddtryckskurva skulle göras följande vad som är för och nackdelar med det.
Är B230 extra känslig vid vissa varvtal där man kanske ska hålla ner laddtrycket (vridet!)
eller är den skapligt bastant?
Trevlig kväll